Hlavní obsah

Čtyři řidičská selhání při jízdě na sněhu

Foto: Shutterstock / Roman Babakin

Nechte autům před vámi dost prostoru, vždyť taky neradi vidíte, když se na vás někdo lepí

21. 1. 2022

Česko zasypala sněhová nadílka a opět se ukazuje, kdo je řidič a kdo auto jen řídí. Na Garáži už o jízdě na sněhu vyšlo hned několik článků, ale často se (i osobně) setkávám se stále opakujícími se problémy. Jistě pak v diskuzi pod články doplníte další, o těch si povíme třeba zase příště.

Článek

Zatímco někteří řidiči se na sníh vysloveně těší, tak většina ostatních z něj má osypky. A právem. Běžná cesta do práce se může stát dobrodružným výletem s nejistým koncem, rozevláté auto v protisměru na jistotě taky nepřidá, a když míjíte desátý zapadlý kamion a v rádiu neustále slyšíte, že Česko ochromil sníh, jeden by se skoro raději vrátil domů.

Sám na sněhu jezdím moc rád. Ale na sněhu, ne na rozsolené břečce, která se chová nekonzistentně. Dodržuju pár základních pravidel a neustále myslím na to, co se stane nebo může stát v následujících vteřinách. A na svých řidičských kurzech říkám všem pořád to samé: „Řízení je jen o dvou věcech. Fyzika a psychologie. Fyzika je o tom, jak se chová auto, psychologie o tom, jak se chovají ostatní řidiči.“

Takže jaká jsou ta čtyři řidičská selhání, se kterými se bohužel setkáváme při jízdě na sněhu nejčastěji? A ne, o pneumatikách to nebude, to beru jako základní věc.

Řidiči neumí bezpečně přejet z pruhu do pruhu

Jeden by si myslel, že tuhle základní věc, kterou potřebujete při jízdě po dálnici nebo po víceproudých silnicích, bude umět úplně každý. Že vás to přece naučili v autoškole a že si to budete pamatovat do konce života stejně jako přednost zprava, ale v obou případech to tak bohužel není. Přejet z pruhu do pruhu na zasněžené silnici, kdy je pravý pruh vyjetý, uprostřed je sněhová hráz a levý pruh je pod sněhem, je pro překvapivé množství řidičů zkratka nepřekonatelná záležitost. A přitom stačí málo…

V autě s manuální převodovkou je nejlepší, co můžete udělat, nabrat dostatečnou rychlost (což ale neznamená, že se budete lepit, viz bod č. 4), dáte blinkr, vyšlápnete spojku a s vyšlápnutou spojkou po celou dobu přejedete do vedlejšího pruhu, srovnáte přední kola a pak jemně spojku pustíte a jedete po sněhu. Je to funkční, roky vyzkoušené a bezpečné řešení.

V autě s automatem pak nebrzdíte ani nepřidáváte plyn, necháte vůz takzvaně splývat. Někteří doporučují vyřadit na neutrál a pak znovu zařadit D, ale to záleží vždy na konkrétním autě a na tom, jak konkrétně má řešené pohonné ústrojí.

Brzdí moc, nebo málo a bojí se ABS

O tom, že sedmdesát procent českých řidičů neumí brzdit, už řeč byla a pod článkem se strhla pěkná mela. Tak základní věc přece ovládá každý. Nebo snad ne?

Na sněhu se z brzdění stává opravdová alchymie, kdy do toho mluví spousta faktorů. Je to dané pneumatikami, povahou sněhu, podkladu pod ním, hmotností auta, teplotou, sklonem silnice, rychlostí… Tohle všechno jsou veličiny, jejichž vliv je silně proměnný.

Základním pravidlem při jízdě na sněhu je neustále si uvědomovat, jak bude auto (ne)brzdit. Pokud vám chybí odhad, tak to trénujte. Když za vámi nejede jiné auto a nejste zrovna uprostřed zatáčky, šlápněte na brzdu. Zkuste to ze začátku jemně, pak přitlačte. Když by se blokovala kola, jednoduše povolte.

Spousta řidičů na brzdy na sněhu skáče stejně, jako když je sucho, a pak se diví, že se jim auto valí vpřed. Ideální je brzdit těsně pod hranicí, kdy spíná ABS. Tečka. Na druhou stranu, brzdit málo je ještě horší. A najdou se i tací řidiči, kteří kvůli své přehnané opatrnosti s brzdovým pedálem prostě do zatáčky nebo před překážkou včas nedobrzdí. Zkrátka se bojí na brzdu dupnout. Následky netřeba popisovat.

Samostatnou disciplínou jsou pak ty příběhy, kdy řidič poprvé v životě zažijte funkci ABS a lekne se toho, jak mu brzdový pedál začne bušit do chodidla. Ano i tohle se stává…

Rada je jen jedna. Vyzkoušejte si někde v klidu a bezpečí, jak vaše auto na sněhu brzdí a jak se při tom chová.

Elektronika přece (ne)zvládne všechno

Věřte nebo ne, ale jednou v životě jsem se setkal s dámou, která se po nasednutí do auta vzorně připoutala, rozsvítila světla a pak… Pak stiskla tlačítko ESP. Bylo to na kurzu bezpečné jízdy pro jednu firmu, a když jsem se jí zeptal, proč to udělala, tak mi odpověděla, že si přece pustila stabilizaci. Špatný vtip? Bohužel ne. Krutá realita. Myslela si, že stejně jako se pouští stěrače, světla či rádio, tak se musí zapnout i stabilizační systém…

Foto: Shutterstock / Frederic Legrand - COMEO

Při jízdě na zasněžené silnici je třeba předvídat dvakrát tolik

Smějte se? Nebo nevěřícně kroutíte hlavou? A jak to máte s jezděním na sněhu vy? Spoléháte se bezmezně na elektroniku?

Správné je, když jezdíte tak, že vám stabilizační systém do řízení nezasahuje. Když už totiž začne kontrolka blikat a auto pod vámi si začne žít svým vlastním životem, je jasné, že něco děláte špatně. Může to být vyšší oblouková rychlost, přehnané řízení, nezvládnuté předjíždění nebo jen špatná práce s plynem. Stabilizační systém sice umí spoustu věcí zachránit, ale fyzikální zákony do nekonečna ohýbat nelze. Stabilizace má za úkol pomáhat, ne abyste zatáčky projížděli tak, že se na ni budete bezmezně spoléhat.

Neudržují bezpečnou vzdálenost od auta před sebou

Pokud si myslíte, že na zasněžené silnici není důvod zvětšit bezpečnou vzdálenost od auta před vámi, pak se hrubě neshodneme. Minule jsem dokonce slyšel argument, že to vozidlo, co jede před vámi, přece zabrzdí na sněhu stejně špatně jako vaše auto… Ano, i tací jezdí mezi námi

Nemá smysl mít z jízdy po sněhu zbytečné obavy nebo jezdit přehnaně pomalu, to raději zůstaňte doma nebo použijte autobus nebo vlak, ale stejně špatné je jezdit po sněhu jako na suchém asfaltu. Vymstí se vám to. A hlavně… Můžete někoho vzít s sebou.

Zkuste si schválně na zasněžené silnici natvrdo zabrzdit na konkrétním bodě, třeba u sloupu, patníku, značky, stromu či křoví a sami zjistíte, o kolik je brzdná vzdálenost delší. A teď si představte, že auto před vámi bude brzdit, protože mu tam vjelo vozidlo z vedlejší silnice nebo že za zatáčkou leží na silnici strom.

Tyhle čtyři věci považuji nejen já za čtyři obligátní řidičská selhání při jízdě na sněhu. Ve skutečnosti jich je ale podstatně víc. Podělte se o ně s námi v diskuzi pod článkem!

Reklama

Související témata: