Hlavní obsah

Seriál o pneumatikách: Jak vybírat zimní gumy?

 

Na konci dubna jsme dostali možnost vyzkoušet v dlouhodobém testu nové letní pneumatiky Continental. Natočili jsme na nich více než 12 000 km. Teď nadešel čas vyrazit do pneuservisu, zkontrolovat jejich stav a zjistit, jak správně vybrat zimní pneumatiku..

Článek

Nová pneumatika PremiumContact 6 vyhrála hned několik testů letních pneumatik, takže nám nešlo o přímé srovnávání, ale spíše test životnosti, který jsme nikdy předtím nezkoušeli. Byli jsme vybráni do projektu firmy Continental, která deseti lidem obula nové letní pneumatiky a zkoumala jejich opotřebení. Pravidelně za námi jezdil technik Continentalu, který měřil opotřebení, zapisoval stav kilometrů a zjišťoval, jak hodně se pneumatiky u jednotlivých testovacích vozů sjíždí. I pro nás to bylo velice zajímavé, protože většina z nás tuto hodnotu nesleduje a jedna sada pneumatik nám vydrží na dvě nebo tři sezóny, pokud nedojde k nějakému netradičnímu poškození.

Na začátku testu jsme vzali auto na přezutí, kde navíc prošlo kontrolou geometrie. Tady jsme zjistili, že náš redakční Citroen DS4 má lehce hnutou geometrii na zadní nápravě, která však není nastavitelná, takže zřejmě došlo k lehkému vymačkání uložení ramene zadní nápravy. Už dopředu jsme věděli, že tahle chyba by se měla projevit i na opotřebení jedné ze zadních pneumatik. Po přezutí došlo ještě ke kontrole tlaku a dofoukání podle předepsání výrobce. Poprvé se za námi technik zastavil, když jsme měli najeto okolo 5 000 km.

Na pohled nebylo na pneumatikách nic znát a úbytek byl hodně malý. Na přední nápravě jsme přišli o 0,8 mm, vzadu pak jen o 0,2 mm. Rozdíl mezi přední a zadní nápravou má na starosti zatížení přední nápravy a také to, že je poháněná. Rozdíl mezi levým a pravým zadním kolem byl minimální, tady se ještě rozdílná geometrie příliš neprojevila. Každopádně první měření neprokázalo žádný problém a opotřebení odpovídalo ostatním devíti testovaným automobilům.

Teď už se o slovo přihlásila zima, takže jsme vyrazili do pneuservisu naposled. Bylo potřeba znovu změřit pneumatiky, zkontrolovat opotřebení a pak probrat to, jak si správně vybrat novou zimní pneumatiku. Zajeli jsme znovu do dílny, kde došlo k přezutí z letních na zimní. Nakonec jsme se ještě zašli podívat do skladu, abychom se dozvěděli, jak se správně pneumatiky uskladňují a letní Continentaly PremiumContact 6 jsme šli uložit k zimímu spánku. Každopádně po najetých více než 12 000 kilometrech jsme měli na předních pneumatikách úbytek dezénu o 1,5 mm vepředu a vzadu nakonec o 0,9 až 0,7 mm, což je přesně problém geometrie našeho Citroenu DS4. Tady už se opotřebení o trošku zvětšilo a rozdíl mezi levou a pravou pneumatikou činil 0,2 mm. Bylo potřeba také dodat, že jsme lajdáci a nekotrolovali jsme tlak, protože na více ojeté zadní pneumatice byl o něco nižší.

Reklama

Načítám