Hlavní obsah

Senzace! BMW oživuje jediný prototyp starého BMW M8

Foto: BMW Group Classic

BMW M8 E31 čekalo na svou chvíli dlouhých třicet let

Už jsme probírali (a ne jednou), že konstruktéři a designéři některých automobilek občas udělají ten přešlap, že z nějakého důvodu nepustí do výroby vůz, který měl evidentní potenciál stát se prodejním trhákem. Konkrétně BMW „zařízlo“ hned několik vynikajících vozů, ať v ranější fázi konceptu (BMW M1 Hommage), či dokonce rozvinuté fáze plně funkčního prototypu (BMW M8 E31). Jenže v lidech z Mnichova se pravděpodobně hnulo svědomí, a tak se rozhodli uvést jedinečný prototyp zpět do provozu.

Článek

Mělo jít o naprostý trhák. Jednorožce. Bezkonkurenčního zabijáka supersportů. Nízká elegantní silueta, mrkačky a charismatický motor pod kapotou. Ale jaký motor – jak víme, BMW 850 CSi, tehdy nejsilnější řada osm, měla motor (pouze) odvozený od jednotky v biblickém McLarenu F1. Jenže prototyp BMW M8, nad kterým jsme tu nedávno slintali, měl prakticky stejnou pohonnou jednotku jako přelomový supersport z první poloviny devadesátých let, jen se sníženým výkonem. Přesto se tvrdí, že mohl bez problému dosahovat až 600 koní.

Na typu M8 E31 tehdy pracovala jen hrstka nejlepších techniků z divize M, a to na samém počátku devadesátek. Jasně, takových už bylo – jenže tito chlapíci projekt M8 dotáhli tak daleko, že existoval plně funkční prototyp, na který se právě díváte. Samotné BMW uspání tohoto pokusu navíc dlouho tajilo a „pochlubilo“ se teprve před nějakými deseti lety – dostavila se vlna úžasu a nostalgie, neboť tohle auto mohla být klasika mezi klasikami. Inu, jak by řekl jistý Bohumil Stejskal: „Škoda, no.“

Teď se ovšem zdá, že v BMW dostali výčitky svědomí a rozhodli se tohoto jednorožce uvést zpět do provozu. A věřte nebo ne, proces už začal – oddělení BMW Group Classic dokonce prozradilo, že dosud nejnáročnějším úkonem byla výměna původní závodní nádrže za konvenční. Původní nádrž totiž byla z gumy a její vnitřní vrstva byla vystlána vrstvou pěny, která pochopitelně během desetiletí strávených v depozitu automobilky značně zdegenerovala, a nádrž tak znehodnotila.

Samotná podoba M8 je pak skvělou přehlídkou tehdejšího designu. Hranaté blatníky, normální velikost kol, žádné přebytečné cetky, normální velikost ledvinek. Zkrátka design, který nepotřebuje za každou cenu křičet do světa „Dívejte se na mě!“, a svůj potenciál tak před neinformovanou širší veřejností dokáže relativně dobře skrývat, neboť na první pohled může působit jako pohodlné cestovní GT.

Zdání však klame, protože na svoji dobu vůz disponoval výkony z říše superaut. Pod kapotou totiž dřímal více méně totožný motor jako v McLarenu F1 – tím je 6,0l atmosféricky plněný V12 o výkonu až 627 koní, avšak jakého výkonu dosahoval v M8, to (prozatím) známo není.

Přesto umístění takového monstra pod kapotu osmičkové řady s nízkou siluetou nebylo jednoduché – inženýři se tehdy snažili motor položit pokud možno co nejníže a co nejvíce dozadu pro co nejlepší rozložení hmotnosti. Díky tomu bylo také zvoleno mazání se suchou vanou a to je také důvod, proč je nádržka s olejem ve skutečnosti ukryta v zavazadlovém prostoru. Jeden z původních inženýrů typu „M8 Prototyp“ dokonce prozradil, že přenos oleje zpět do motoru lze v autě slyšet, neboť je veden hadičkami ukrytými ve střeše.

Tato skvělá zpráva – a že jich poslední dobou nebylo příliš – v nás tedy opět pro jednou vzbudila pocit, že i dobré konce se dějí. V BMW Group Classic se navíc dušují, že jakmile to povětrnostní podmínky dovolí, budeme si moci všichni prohlédnout a hlavně poslechnout BMW M8 E31 v akci. Už se těšíme na video!

Reklama

Související témata:
Načítám