Hlavní obsah

Šéf Škodovky: Každý pátý Kodiaq bude RS a naftě dál věříme!

Foto: Škoda Auto

Očekávání od Kodiaqu RS jsou (nejen) v ČR velké. A další sportovní modely přibudou!

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Luboš Vlček je šéf automobilky Škoda Auto. V otevřeném rozhovoru na autosalonu v Paříži se rozpovídal o tom, proč Škodovka ještě nenabízí malý crossover, dozvěděli jsme se více i o tom, že naftové motory budou dál v nabídce, že přijde víc sportovních modelů RS, že elektromobily nejsou pro každého… Zpovídaný topmanažer mimo jiné odhaduje, že každý pátý prodaný Kodiaq bude v provedení RS!

Článek

Stačí se se podívat do statistik a je jasné, že Škodovka míří za dalším rekordním rokem. Tak kolik aut prodáte letos?

Po prvních třech kvartálech letošního roku zůstáváme optimisty. V Česku jsme měli v loňském roce rekordní příjem objednávek a letošní rok se zatím vyvíjí velmi podobně. Za loňský rok se u nás prodalo 271 tisíc automobilů a vše nasvědčuje, že tomu tak bude i letos. Nicméně je pravdou že prodejní čísla jsou částečně zkreslená účelovými registracemi některých hráčů. V loňském roce bylo v ČR registrováno více aut, než se ve skutečnosti objevilo na silnicích. Odhadujeme, že skutečné prodeje byly někde kolem 230 až 235 tisíc vozidel, takže když se letos prodá 270 tisíc vozů, bude to jednoznačný nárůst a taky důkaz toho, že se české ekonomice daří. A zatímco prodeje velkoodběratelům, jako jsou leasingové společnosti, rostou jen v jednotkách procent, protože trh je již nasycen, registrujeme nárůst prodejů středním a malým podnikatelům, pro které nabízíme komplexní řešení včetně odborného poradenství.

Prodeje fyzickým osobám vzrostly o celých deset procent! Speciálně z toho mám radost, protože průměrné stáří automobilů v Česku je více než patnáct let a je nejvyšší čas s tím něco dělat. Osobně se domnívám, že např. operativní leasing ŠKODA Bez starostí může klientovi ušetřit spoustu peněz a nabízí vhodný způsob, jak řešit individuální mobilitu s ohledem na ekonomiku provozu, životní prostředí, ale i bezpečnost.

Foto: Škoda Auto

Luboš Vlček je ve vedení Škoda Auto v České republice od ledna 2014

Očekáváte nějaké změny v roce 2019?

Příští rok bude zajímavý z řady pohledů… Čeká nás výrazná produktová ofenziva, na přelomu prvního a druhého kvartálu představíme úplně nový vůz, jehož předzvěst můžete vidět zde na našem stánku v Paříži v podobě konceptu Vision RS.

Na sklonku léta 2019 se dočkáme městského crossoveru, na který se všichni těšíme. Tento segment je mimořádně oblíbený u privátních zákazníků nejen v ČR, ale v celé Evropě a věříme, že s novým vozem změníme zavedené pořádky. Bude sdílet techniku s nástupcem modelu Rapid a bude to velmi zajímavý automobil. Do třetice nás čeká modernizace modelu Superb, což je extrémně důležitý vůz, který pomohl pozvednout vnímání značky na světových trzích. Ale pozor, nebude to jen o produktech, ale i o technologiích! V druhé polovině roku se poprvé objeví plug-in hybridní pohon právě v modelu Superb a postupně se začneme připravovat na příchod prvního elektromobilu značky Škoda - modelu Citigo. Naše cesta k elekromobilitě vyvrcholí v roce 2020, kdy se na trh dostane první úplně nově vyvinutý ryzí elektromobil postavený na koncernové platformě MEB, jehož předobraz dnes znáte jako Vision E. Kromě techniky jako takové ale dále pracujeme i na dalších tématech, jako je např. digitalizace našich modelů a obchodních aktivit.

Digitalizaci modelů? Co si pod tím máme představit?

Škoda Auto má tradiční zákazníky, ale nastupující generace čím dál tím víc žije digitálně a jsem přesvědčený, že lidé, kteří řeší svoje bankovnictví online, kteří si běžně objednávají zboží přes internet, chtějí řešit digitálně i svoji mobilitu. Takže nás čeká období digitalizace. Vyjma Citigo již nyní nabízíme všechny modely s možností konektivity a troufám si říct, že jsme v tomto ohledu minimálně na úrovni prémiových značek. U modelů Superb a Kodiaq je takto funkcionalita již součástí standardní nabídky vozu, u ostatních vozů ji lze doobjednat. Víme, že asi šedesát procent zákazníků si konektivní služby aktivuje a využívá, a to v různých úrovních. Někdo tak jen hledá svoje auto na parkovišti, někdo pak sleduje i další věci, třeba technický stav vozu, kilometrový průběh, stav paliva v nádrži, informace o hustotě dopravního provozu a plánování ideální trasy apod.

Foto: Škoda Auto

Octavia G-Tec na zemní plyn má větší dojezd a Škodovka provedení CNG hodně věří

Prodeje rostou a rekordy padají. Ale víme, že po období růstu přichází krize a ekonomové před ní čím dál častěji varují. Připravujete se i na toto možné neveselé období?

Aktuálně celá Evropa zaznamenává nejdelší období růstu v novodobé historii, ale všichni víme, že tomu nebude věčně. Jako každý racionálně ekonomicky uvažující subjekt se proto snažíme plánovat do budoucna.

V současné době jsme v zásadním investičním cyklu, vždyť po nějakých padesáti šedesáti letech prochází celý automobilový sektor masivní technickou proměnou. Snažíme se být konzistentní a nepřeskakovat zleva doprava, kromě elektrifikace dále věříme i klasickým benzínovým a naftovým motorům a samozřejmě technologii CNG. Potřeby jednotlivců z hlediska individuální mobility se pozvolna mění a tomu také musí odpovídat naše nabídka. Lidé si však budou volit nejen mezi modely a jednotlivými motorizacemi, ale budou řešit i formu vlastnictví, tedy jestli si automobil opravdu zakoupí, ať už tzv. za vlastní finanční prostředky, popř. využijí-li některý z finančních nástrojů, jako je operativní leasing nebo úvěr. Případně zda potřebují mobilitu jen v určitou chvíli a spokojí se s krátkodobou výpůjčkou, nebo naopak mají zájem svůj vůz sdílet s ostatními.

Leasingy, operativní leasingy, ale třeba i ten carshering produkují množství takzvaných ročních aut. Nemáte pocit, že už jich je moc? A hodláte se zaměřit i na nabídku starších vozů, třeba pětiletých? Protože právě ty si kupují lidé nejčastěji.

Za tímto účelem máme program Škoda Plus, který nabízí certifikované a prověřené zánovní vozy v několika úrovních, v poslední době jsme do něj zásadně investovali. Jsem rád, že spousta leasingových firem prodlužuje doby leasingu z jednoho na tři nebo čtyři roky, protože takto staré vozy na trhu aktuálně chybí. A to by se mohlo výrazným způsobem změnit. Klientům, kteří z nějakého důvodu nechtějí nebo nemohou vůz vlastnit, nabízíme program Škoda Bez starostí, který je určený pro privátní klientelu, kdy klient platí měsíční fixní obnos a užívá nový vůz a ten po uplynutí smluvené doby vrátí a může si vzít další. Anebo si taky další vzít nemusí.

Před třemi lety se mluvilo o tom, že první elektrifikovanou škodovkou bude Superb. Teď  však nastala velká změna a máme tady čistě elektrické Citigo a obdivujeme se verzi Vision RS. Kdy a proč nastaly ty změny?

Podobné věci se plánují dlouho dopředu a hrajete s kartami, které zrovna máte v ruce. Když se zjistilo, že už v roce 2019 budou k dispozici takové baterie, které nebudou pro klienty limitní, respektive jejich udávaná kapacita a dojezd nebudou pouze čísly na papíru, a která vozu dokáží zabezpečit akční rádius až 300 kilometrů, tehdy jsme se rozhodli, že nebudeme zbytečně otálet. Nicméně technologie, resp. platforma MEB byla od začátku plánována na rok 2020, takže bych nehovořil o nějakém zpoždění nebo drastických změnách. Co se týče plug-in hybridního pohonu v modelu Superb, jak jsem již naznačil, i toho se zájemci brzy dočkají.

Foto: Jan Červenka

Koncept vozu Škoda Vision RS patří k velkým tahákům autosalonu

Předseda představenstva Bernhard Maier řekl, že v roce 2025 bude dvacet procent všech prodaných škodovek nějakým způsobem elektrifikovaných. Není to příliš optimistické číslo?

Ano, to je pravda. Nemá cenu zastírat, že jen tak dokáží výrobci splnit stále se zpřísňující emisní limity, které jdou mnohdy za hranici fyzikálních možností. Je třeba si ale uvědomit, že to všechno není jen o výrobcích, ale i o připravenosti infrastruktury a legislativy. A právě tady bych si možná dovolil trochu apelovat na naše zákonodárce i energetické společnosti, aby se proces elektrifikace co nejvíc urychlil, a to jak strukturou dobíjecích stanic, tak i příslušnou právní legislativou a investičními pobídkami. Automobilky dávají spoustu peněz do vývoje a výroby, ale bez dostatečné infrastruktury elektromobily bohužel nedávají smysl. A to nemluvím jen o veřejných nabíječkách, ale i o domácích stanicích. Plán ministerstva dopravy je vybudování více než 1300 dobíjecích stanic, tedy vytvořit jakýsi páteřní systém, a lidé pak musí sami uvážit, zda se jim domů vyplatí pořídit si vlastní nabíječku.

Co všechno tedy bude potřebovat zákazník toužící po elektromobilu? Bude mu stačit jen zásuvka někde v obchodním domě, nebo prodlužka natažená z okna?

Lidem, kteří touží po elektromobilu, bych doporučil, aby navštívili svého dealera a probrali s ním všechny možnosti. Naším cílem je, aby se zákazníci zbavili předsudků vůči elektromobilům, ale abychom zároveň co nejlépe vyřešili jejich potřeby. Může to být třeba i pomoc s návrhem a instalací domácí nabíječky při výstavbě či rekonstrukci domu, ale stejně dobře může zákazník po poradě s dealerem dospět k tomu, že elektromobil se pro něj v tuto chvíli nehodí a že je lepší se držet klasických druhů paliv, případně vsadit na zemní plyn. Zároveň to otevírá i další obchodní možnosti, kdy člověk může bez problémů celý rok používat elektromobil, aby si několikrát za rok půjčil vůz s klasickým spalovacím motorem s větším dojezdem, třeba na delší cestu nebo dovolenou.

Segment malých SUV má v Evropě nárůst téměř čtyřicet procent. Proč Škodovka nereagovala dříve a malého SUV se dočkáme až v příštím roce?

Nebral bych to jako nějaké zaváhání, my tím nijak netrpíme. Za poslední čtyři roky jsme „porodili“ modely Superb, Kodiaq a Karoq, šli jsme ze shora dolů a nabídli zákazníkům úplně nové vozy, které nám pomohly generovat prostředky na další projekty. Je důležité vnímat věci v souvislostech, například s ohledem na naši strategii a také výrobní kapacity, tím se řídíme.

Foto: Dominik Valášek

Zatím nejmenším SUV z automobilky Škoda je model Karoq, ale to se má změnit už příští rok v létě

Každá čtrnáctá prodaná Octavie je v provedení RS. Jaká jsou očekávání od Kodiaqu RS?

Pokud bych měl predikovat v rámci našeho domácího trhu v ČR, tak věřím tomu, že každý sedmý, ale možná i pátý Kodiaq bude RS! Je to dobrý mix výkonu, ceny a výbavy. Občas se mě lidé ptají, proč má Kodiaq RS jen naftový motor, ale já jim odpovídám, proč ne? Osmdesát procent Kodiaqů, které prodáváme v ČR, má vznětový agregát, v Evropě je to pořád více než polovina. A první Fabia RS byla mimořádně úspěšná a také s naftovým agregátem.

Zní tedy logicky, že když slaví modely RS takový úspěch, bude jich ještě o něco víc?

To rozhodně zní a do budoucna se rodina vozů RS ještě rozroste. Je nasnadě, že se to týká minimálně modelu založeného na konceptu Vision RS, ale klidně by to mohla být i další auta.

Jak to vypadá s možným vstupem Škodovky na další trhy? Mluvilo se o Jihoafrické republice, Singapuru i USA…

Největší prodeje realizujeme v Číně, pak v Německu a třetím nejúspěšnějším trhem je pro nás Česká republika. V Singapuru již vozy prodáváme, ale jsou tu i jiné trhy s větším potenciálem.

V rámci naší Strategie 2025 však prověřujeme různé tržní příležitosti, a to zejména na trzích, kde doposud nejsme zastoupeni, žádné konkrétní rozhodnutí však v tuto chvíli nepadlo. Naší největší výzvou je v současné době Indie, kde jednáme a pracujeme z pověření celého koncernu Volkswagen, abychom koordinovali za celou skupinu VW naše společné aktivity na tamním trhu, a to nejen z pohledu obchodu, ale především vývoje a výroby. Není tajemstvím, že pracujeme na strategii 2+2, tedy dva modely Škoda a dva modely Volkswagen určené pro indický trh. Na tomto úkolu se podílí několik našich týmů. A druhým strategickým trhem je koordinace aktivit v Ruské federaci.

Osobně se pak domnívám, že velký potenciál skýtají ještě trhy v severní Africe, byť tam záleží na konkrétní politické situaci.

Reklama

Související témata:
Načítám