Hlavní obsah

Sedm věcí, které potřebujete vědět o Audi RS2 Avant

Foto: Audi
Aktualizováno

Audi letos slaví 40. výročí pohonu všech kol quattro a stejnojmenného sportovního modelu, ale bylo to rychlé kombi RS2, které přišlo o 14 let později, jež definovalo, jak budou vypadat ty nejslavnější rychlíky od Audi – pohon všech kol, přeplňovaný motor a velký kufr k tomu.

Článek

Rychlý kombík RS2 patří k ikonickým modelům Audi – pomohl totiž rozvíjející se automobilce získat zase o něco víc prestiže a určil, jakým směrem se vydá vývoj jejích sportovních modelů. Za to si zaslouží, abychom mu vzdali hold!

1. Vzniklo ve spolupráci s Porsche

Je začátek 90. let a automobilka Audi za sebou sice má slavná vítězství v rallye, ale její kredit stále nedosahuje výše rivalů BMW a Mercedes-Benz. Vedení proto rozhodlo o stavbě sportovně laděného modelu, který by pobláznil celý svět a přidal lesk běžným silničním verzím. Z toho důvodu se obrátili na automobilku Porsche (tehdy ještě zcela samostatnou, pod křídla koncernu se dostala později).

Ne, že by Audi nemělo dost vlastních expertů, kteří by takové auto dokázali navrhnout a postavit, ale bylo to především z marketingových důvodů – jméno Porsche mělo ve světě rychlých aut silný zvuk! A bylo to oboustranně výhodné, protože Porsche se v té době potýkalo s vadnoucími prodeji a finanční situací na pokraji bankrotu, na výhodnou spolupráci s Audi tak velmi rádi kývli (ostatně už předtím pomáhali Mercedesu s vývojem výkonného 500E).

2. Porsche svou práci neodfláklo

Foto: Audi

Karoserie kombi ukrývala výkonný pětiválec pohánějící všechna čtyři kola

Už samotný název RS (zkratka „Renn Sport“, tedy závodění) byl právě jejich návrhem, však ho úspěšně používali už celé dekády. Zavěšení vybavili odolnějšími lichoběžníkovými nápravami a upravili podvozek (tlumiče, pružiny i stabilizátory), aby se auto chovalo sportovněji, instalovali výkonnější brzdy s čtyřpístovými brzdiči a větranými disky o průměru 304 mm převzaté přímo z 968 Clubsport (později je vyměnili za ještě výkonnější s průměrem 322 mm z 993 Turbo) a změnili nastavení ABS (aby zasahovalo později).

Foto: Audi

Typický znak RS2 Avant nesl logo Audi i nápis Porsche

Auto pak posadili na 17palcová kola Mille Miglia Cup převzatá přímo z 964 Turbo (použili tedy pouze jeho přední kola, zadní kola mělo totiž Turbo širší), z tehdejší 911 (generace 964) jsou také mlhovky a směrová světla zasazená v agresivnějším předním nárazníku, ze stejného zdroje pocházejí i aerodynamicky tvarovaná zpětná zrcátka, která viditelně nesedí k hranaté karoserii. Proto je Porsche také jasně uvedené i na znáčcích modelu RS2.

3. Powered by Porsche

Foto: Audi

Přeplňovaný pětiválec RS2 Avant patřil k nejvýkonnějším motorům své doby. Po právu se honosí znakem Porsche

Další nápis Porsche najdete na hlavě motoru, na němž se technici z Zuffenhausenu vyřádili nejvíc. Základem byl přeplňovaný řadový dvacetiventilový pětiválec 2,2 l Audi, ale motoráři Porsche upravili jeho hlavu, přidali výkonnější vstřikování a účinnější sání s dvojicí nových vaček, k tomu přidali nízkotlaký výfukový systém, efektivnější chlazení a také velký mezichladič stlačeného vzduchu.

Foto: Audi

RS2 bylo díky pohonu všech kol obzvlášť rychlé za všech podmínek

V hlavní roli však bylo velké turbo KKK. To pracovalo s tlakem 1,4 baru, a motor tak produkoval 315 koní a 410 Nm (při overboostu dočasně až 440 Nm), což byla na tehdejší dobu monstrózní čísla – víc koní pod kapotou nemělo BMW M3, Porsche 911 Carrera (kromě verze Turbo) ani Ferrari 348!

4. Bylo pekelně rychlé

Foto: Audi

Hodnoty akcelerace vyrážely dech a ani po čtvrt století nepůsobí RS2 líně

Díky výkonnému motoru a pohonu všech čtyř kol quattro bylo na silnici drtivě rychlé. Britský magazín Autocar mu naměřil stovku za 4,8 sekundy, sto šedesát za 13 sekund a dvoustovku za 22,7 sekundy. Na padesátku vystřelila RS2 dokonce za pouhých 1,8 sekundy, což byl rychlejší čas než u bájného supersportu McLaren F1! Titul nejrychlejšího kombíku světa mu vysloužila i maximálka 262 km/h.

5. První Audi v modré Nogaro

Foto: Audi

I novou RS4 můžete mít ve stejném modrém laku, jakou proslulo RS2 Avant

RS2 se nabízela v jedenácti barvách laku (včetně černé, stříbrné, červené nebo zelené), nejpopulárnější (a dnes nejvíce ceněná) však byla modrá RS-blau vyhrazená pouze pro tento model. Stala se však tak oblíbenou, že ji Audi po ukončení produkce RS2 začalo nabízet i pro ostatní modely s názvem Nogaro Blue (podle francouzského závodního okruhu) a je k dispozici dodnes.

6. Rodiště: Zuffenhausen

Porsche nestálo jen za návrhem RS2, ale dokonce ho i samo vyrábělo – ne přímo na lince s 911, ale jen o pár budov vedle. Proto má RS2 v rodném listě uvedeno Audi i Porsche. Původní plán byl na produkci 2 200 kusů, díky vysokému zájmu zákazníků však nakonec vzniklo 2 908 vozů (a dokonce i tři sedany) – a to i přes na svou dobu vysokou cenovku 98 tisíc marek.

7. Zakladatel rodu

Foto: Audi

Na RS2 Avant navázala úspěšná série modelů RS4

Rychlost supersportu, praktičnost karoserie kombi a efektivní pohon všech kol – právě podle téhle šablony, kterou definoval model RS2, stavěla sportovní divize Audi i svá další mistrovská díla, počínaje první RS4 Avant (generace B5) až po nejnovější rodinnou stíhačku RS6 Avant. Vozy Audi se díky tomu staly zosobněním pojmu „rychlé kombi“. A na počátku všeho byla RS2 Avant.

Reklama

Načítám