Hlavní obsah

SEAT na trh uvedl model Leon s inovovaným pohonem na CNG

Foto: SEAT

SEAT Leon 1.5 TGI Evo

Nevoní vám elektromobilita, ale přesto byste rádi jezdili šetrně k životnímu prostředí i vůči své kapse? Existuje na to řešení s označením CNG, tedy pohon na stlačený zemní plyn. Výhod má spoustu, ale mezi ty nejdůležitější patří nízká spotřeba a slušné ceny plynu. Do rodiny vozů CNG nově přibyl SEAT Leon 1.5 TGI Evo.

Článek

Kdo z vás se ve světě vozů na stlačený zemní plyn (CNG, TGI) pohybuje, jistě nabídku španělské části koncernu VW na vozy s tímto druhem pohonu již zaznamenal. Ale stejně jako jiné druhy automobilových pohonů, prochází i CNG vývojem, na který je potřeba reagovat. Proto se SEAT před nedávnem pustil do inovace zmiňovaného pohonu. A co je tedy nového? Hlavně hybridní srdce pod kapotou. Najdete tam benzinový turbodmychadlem přeplňovaný čtyřválec o objemu 1,5 litru, jehož výkon je 130 koní a točivý moment 200 Nm.

Benzinová nádrž zajistí dojezd 140 kilometrů. To zajímavější je ale ukryto na druhé straně auta. Vzadu je totiž umístěna hned trojice nádrží na stlačený zemní plyn, které jsou oproti minulé generaci TGI objemnější. Dvě z nich pak jsou vyrobeny z nové lehké kompozitní konstrukce, která je vyztužena uhlíkovými vlákny. Celkem se do nich vejde až 17,3 kilogramu stlačeného zemního plynu, což v praxi znamená dojezd 440 kilometrů Celkem tedy s Leonem TGI Evo ujedete 580 kilometrů.

A teď trochu techniky, ať si přijdou na své i její fanoušci. SEAT v rámci inovace systému CNG (proto označení Evo) použil novou generaci výfukového turbodmychadla s variabilní geometrií rozváděcích lopatek a spalovacím procesem, který využívá výhody Millerova cyklu. Aby motor se systémem CNG pracoval co možná nejlépe, byly také nově zkonstruovány jeho vnitřní komponenty. Proto dostaly písty povrchovou úpravu s obsahem chromu a niklu, proto mají ventily vyztužená sedla, aby byla odolnější vůči opotřebení. Nové je i umístění ventilů, které upravuje proudění směsi do centrální části spalovacího prostoru.

Leon samozřejmě umí jezdit i na benzin, ale jen v případě, že stlačený zemní plyn dojde nebo pokud systémy TGI zjistí, že natankovaný plyn není kvalitní. Z dřívějších vozů, často přestavěných na použití zemního plynu, jsme možná zvyklí, že takové auto startuje na benzin a na plyn přepíná až později. V případě Leon TGI Evo už ale i start vozu probíhá na CNG. Jen v případě, kdy by venku bylo deset stupňů pod nulou a méně, start proběhne pomocí benzinu.

Zajímavostí novinky také je, že ji SEAT nabízí jak v krátké verzi, tak ve verzi kombi s označením ST. Kromě toho ale zákazníci budou moci vybírat ze dvou výbavových stupňů, a dokonce i ze dvou verzí převodovek – šestistupňové manuální a automatické DSG. Těmi výbavovými stupni je Xcellence a FR. První jmenovaná, nižší, výbava vyjde s manuální převodovkou a ve verzi ST, tedy kombi, na 554 900 Kč, s DSG na 647 900 Kč. Výbava FR pak s manuálem vyjde na 552 900 Kč, s DSG na 645 900 Kč. V každém případě budete mít pod kapotou čtyřválec 1,5 litru s přeplňováním. SEAT ale novinku zavádí s akčními cenami, kdy v obou výbavách vyjde verze s manuálem 539 900 Kč a verze s DSG 629 900 Kč.

Pokud nechcete kombi, můžete si pořídit i kratší verzi modelu Leon. I v tom případě jsou v nabídce dvě výbavy, totožné s verzí ST a obě verze převodovek (manuál/DSG). Výbavový stupeň Xcellence vyjde s manuální šestistupňovou převodovkou na 524 900 Kč, s DSG 617 900 Kč. Vyšší výbava FR s manuální převodovkou 522 900 Kč, s DSG na 615 900 Kč. I v tomto případě značka novinku uvádí s akčními cenami, a to verzi s manuálem za 509 900 Kč a verzi s DSG za 599 900 Kč pro obě výbavy.

Máte s pohony na stlačený zemní plyn zkušenosti? Vyhovuje vám? Nebo upřednostňujete standardní pohony na benzin nebo diesel? Dejte nám vědět v komentářích.

Reklama

Načítám