Hlavní obsah

Rimac Nevera: 1 900 koní, 1,9 s a přes 400 km/h

Foto: Rimac Automobili

Rimac Nevera o výkonu 1 900 koní přepisuje pravidla hry

Rimac Nevera hodlá přepsat pravidla hry s využitím nejmodernějších technologií v kombinaci s drtivými výkony, o kterých se nám téměř ani nesnilo. Chorvatský elektromobil slibuje lepší zrychlení na stovku než ty nejrychlejší supersporty světa, přitom bude schopný ujet na jedno nabití více než 500 kilometrů a bude stále použitelný na běžné ježdění. Je možné, že budoucnost začíná teď?

Článek

O elektrickém hyperautu Rimac C-Two jste už dost možná slyšeli – měl to být pionýr nové doby, začátek nového věku, revoluce. Host, který vyhodí vrchního. A také auto, ve kterém se vyboural britský moderátor Richard Hammond… Do historie se však nejspíš zapíše až nyní se svou inovovanou podobou a novým jménem.

Chorvatský rodák Mate Rimac má velmi dobré znalosti ohledně elektromotorů a moderních postupů ve výrobě baterií – tak velké znalosti, že to zaujalo i samotné Porsche, a tak německý gigant dokonce odkoupil podíl v chorvatské firmě. Teď supersport míří do sériové výroby a potřebuje trochu lépe zapamatovatelnější a méně anonymní jméno než původní koncept z roku 2018 – a tím jménem je Nevera.

Neočekávaná bouře

Foto: Rimac Automobili

Nevera je v chorvatském dialektu výraz pro neočekávanou a velmi intenzivní bouři

Byť to může na první pohled v češtině tak působit, nemá název nic společného s cizoložstvím – Nevera je ve skutečnosti v jednom z chorvatských dialektů výraz pro neočekávanou a velmi silnou bouři, vyskytující se ve Středozemním moři. Uvidíme, zda dostojí svému jménu.

Nevera oproti typu C-Two doznala několika změn a „doladila“ dětské nemoci. Mimo to došlo i na drobné karosářské úpravy, jmenovitě na nový profil přední kapoty, tvar A-sloupků, tvar předního splitteru a vstupů pro chladiče. Dokonce i zadní difuzor prošel pár změnami, to vše za jediným účelem – optimalizovat aerodynamické vlastnosti vozu, jejichž efektivita se zvýšila o celých 36 procent.

Přestože je Rimac Nevera poháněn čistě elektrickou silou, jeho pohonná jednotka nevyhnutelně generuje nějaké teplo – bylo tedy potřeba se podrobně podívat na zoubek také chlazení. Výsledky jsou velmi dobré, chlazení při nízkých rychlostech a chlazení brzdové soustavy se zlepšilo o třicet procent, chlazení ve vysokých rychlostech pak o nezanedbatelných sedm procent.

Přizpůsobivý tvar karoserie

Foto: Rimac Automobili

Rimac Nevera umí regulovat přítlačnou sílu dle potřeby

Bystrý čtenář si jistě stačil všimnout, že poslední dobou začíná být v módě aktivní aerodynamika. Tým Mateho RImaca se tak rozhodl jít s dobou a elektrický hypersport Nevera nabízí dvě možnosti aerodynamického nastavení, přičemž každé z nich je užitečné při jiných příležitostech.

Nastavení pro nízký odpor řidič ocení zejména při běžné jízdě, ať už ve městě či po dálnici, a dává Neveře koeficient součinitele odporu vzduchu 0,3 – což je na supersportovní vůz, který většinou potřebuje generovat přítlak, tudíž i nějaký ten odpor, vlastně velmi dobrá hodnota. Nastavení pro vysoký přítlak se potom hodí zejména na okruhu, a přítlačnou sílu auta může zvýšit až o dechberoucích 326 procent.

Výkony, které berou dech

Foto: Rimac Automobili

I přes zdrcující výkony Mate Rimac chce, aby Nevera byla použitelným autem i pro běžné ježdění

Nejvíce nám normálním lidem stejně prozradí čísla, tak začněme hodnotami zrychlení – 1,9 s, 4,1 s a 9,3 s. A jen pro pořádek, jedná o zrychlení z klidu na 100, 160 a 300 km/h. Na stovku pod dvě vteřiny! Neuvěřitelné…

Zásluhu na tom mají čtyři elektromotory vlastní výroby, každý pro jedno poháněné kolo. Jejich celkový výkon je 1 915 koní a krouťák 2 360 Nm. Energii dodává lithium-manganovo-niklový akumulátor o kapacitě 120 kWh, chlazený kapalinou. Rimac slibuje dojezd 547 kilometrů.

Z praktických důvodů má akumulátor tvar písmene H a jeho optimalizované rozložení v útrobách auta pomáhá podpořit torzní tuhost už tak tuhého karbonového mo. K ohnutí rámu o jeden jediný stupeň je potřeba vyvinout sílu celých 70 tisíc Nm, což je vynikající hodnota. Rozložení hmoty mezi přední a zadní nápravou je skvělých 48:52.

Foto: Rimac Automobili

Na výběr bude z několika jízdních režimů – dokonce i Drift!

Mate Rimac evidentně nechtěl z Nevery udělat jen jednostranně zaměřené auto, a tak je tu nespočet jízdních režimů, které nabízejí vytříbenost grand toureru i ostrost okruhové pily. Jsou tu jízdní režimy Comfort, Sport, Range, Track a dokonce i režim Drift.

Jakožto supersport nového věku Rimac Nevera nabídne také novinku na trhu – řidičského asistenta Driver Coach, který bude řidiči (zejména na okruhu) pomáhat vypilovat řidičský styl a ideální stopu. Systém by měl být aktivní od roku 2022 a auto bude monitorovat díky 12 ultrasonickým čidlům, 13 kamerám a 6 radarům. Navrch mu bude asistovat ještě operační systém Pegasus od technologického gigantu NVIDIA.

Pouze 150 kusů

Výroba Nevery bude omezena na pouhých 150 kusů, přičemž bude k dispozici široká míra individualizace a exkluzivity. Což je priorita číslo jedna pro lidi, kteří mají možnost dát za auto 2 miliony eur (necelých 51 milionů korun). K dispozici budou varianty GT, Signature, nebo Timeless.

Z výkonů Nevery se pomalu ale jistě začíná stávat senzace – na youtubovém kanálu CarWow Nevera, řízená moderátorem Matem Watsonem, dokonce porazila v závodu ve sprintu maranellskou chloubu Ferrari SF90 Stradale. Rimac Nevera zajel čtvrtmíli s pevným startem za 8,6 vteřiny, což je světový rekord pro produkční auta – ačkoliv neoficiální, neboť na místě tehdy nebyl žádný nezávislý arbitr, který by to mohl potvrdit.

Ještě úžasnější na tom je, že výkon 1 915 koní není podle zakladatele Mateho Rimaca konečná, jak sám řekl pro kanál CarWow: „Chceme v prvé řadě zachovat funkčnost a spolehlivost, ale teoreticky je možné výkon auta zvýšit čistě na základě softwarových úprav.“, nechal se slyšet 33letý vynálezce, zakladatel a majitel firmy Rimac Automobili.

Reklama

Načítám