Hlavní obsah

Policejní Ferrari je skoro rok ve službě. Jak si zatím vedlo? Vyhodnocujeme přínos policejního supersportu

Foto: Lukáš Kukla

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Koncem července 2022 obletěla evropský motoristický svět zpráva, že česká dopravní policie povolala do služby Ferrari 458 Italia, které zabavila v rámci zákona o výnosu z trestné činnosti. Italský supersport tak slaví necelý rok ve službě, proto jsme si s ním dali rande a zjistili, co všechno auto dokázalo, co ho čeká a kde všude ho uvidíte.

Článek

Pokud to ještě nevíte, tak naše policie má ve vozovém parku jedno pravé Ferrari 458 Italia, jehož pořízení nestálo z veřejných peněz ani korunu. Vůz byl totiž zabaven na základě soudního rozhodnutí opřeného o zákon o zajištění výnosů z trestné činnosti.

Foto: Lukáš Kukla

Pořízení Ferrari 458 Italia nestálo z veřejných peněz ani korunu.

Legislativa totiž říká, že pokud někdo páchá trestnou činnost, z níž prokazatelně získá movité i nemovité věci, případně finance, je možné tyto statky na základě soudního výnosu zabavit a nechat propadnout ve prospěch státu.

Předmětné Ferrari 458 Italia tak zakotvilo u bezpečnostních složek, konkrétně u dopravní policie, která vůz nechala po deseti letech stání oživit, připravit do služby a obléci do policejní uniformy.

Foto: Lukáš Kukla

Auto slouží u prestižního celorepublikového útvaru SOD.

Italský supersport byl přidělen mladému celorepublikovému útvaru SOD (Speciální oddělení dohledu), který se dělí dle územní působnosti na Čechy a Moravu. Do této skupiny jsou vybíráni jen elitní policisté, kteří projdou nejen nadstandardními psychologickými testy, ale i řidičskými školeními.

Foto: Lukáš Kukla

Vůz smí řídit pouze nadstavbově vyškolení policisté.

Například všichni policisté, kteří jsou oprávněni k řízení 458, absolvovali jízdy na okruhu v Mostě a kurz bezpečné jízdy.

První zářezy

Primárním posláním vozu je pochopitelně prevence, zejména v rámci ilegálních závodů, případně hlášených i nehlášených obvykle tuningových srazů. Vloni se v Evropě jelo přibližně osm velkých závodů, nicméně ani jeden nevedl přes Českou republiku.

Foto: Lukáš Kukla

Supersport je rovněž určen k dohledu nad tuningovými srazy.

Neznamená to ovšem, že by auto zahálelo, jelikož se v roce 2022 ukázalo na tuningových srazech v Jihočeském a Plzeňském kraji. Přítomnost mezi účastníky vzbudila velký poprask, ale také – až na pár výjimek – velký respekt.

Dalším úkolem výkonného automobilu s maximální rychlostí 325 km/h jsou doprovodné akce, zejména při převozu orgánů. Za neméně důležité pak lze považovat události prezentační a reprezentační, kdy se auto vloni veřejně předvedlo například v Mostě.

Foto: Lukáš Kukla

Mimo speciálních úkolů funguje 458 Italia jako běžný hlídkový vůz.

Mimo vybraných akcí byl vůz vysílán k běžné hlídkové činnosti, v níž byl také úspěšný. Jelikož jde o policejní speciál, má patřičnou výbavu včetně alkohol testeru. A právě dechová zkouška se stala osudnou jednomu zachycenému řidiči. Hlídky ve Ferrari 458 také lapily šoféra bez řidičáku a prováděly běžné rutinní kontroly.

Služební pauza

Vloni se na našem území konalo v rámci českého předsednictví EU mnoho důležitých mítinků, kam přicestovaly chráněné osoby z celé Evropy. Přepravu VIP osob sice zajišťovala primárně Ochranná služba, ovšem ta měla k ruce právě elitní muže z útvaru SOD.

Foto: Lukáš Kukla

Interiér platí za ryze sportovní, většina ovladačů je situovaná na volantu.

Toho času policejní Ferrari skutečně nebylo vidět, protože nejezdilo. Důvod? Dvoumístná placka s 4,5litrovým osmiválcem uloženým za předními sedadly přece jen není vhodný dopravní prostředek pro transport delegací nebo jejich doprovod především v zastavěných oblastech.

Jakmile přišla zima a na asfalt dopadla první zrnka soli, italské superauto zaparkovalo do pražské garáže, kde dostalo krycí přehoz a jeho akumulátor udržovací nabíjení. Ale nebojte, periodicky se k němu pečliví policisté vraceli a krom milých slov nebo pohlazení pravidelně startovali jeho motor.

Foto: Lukáš Kukla

Benzinový osmiválec má výkon 580 koní.

Z hlediska provozu ještě zmíníme, že nasazení vozu do služby, časy vyjetí i trasy byly a jsou vždy plánované. Zastavěná dvouspojková převodovka Getrag totiž dlouhé kolony tuze nerada (což je slabina takřka všech supersportů), proto by se auto kvůli správnému chlazení ústrojí mělo ideálně hýbat.

Více hlídek, více Ferrari

Rok 2023 má být v duchu viditelného dohledu, proto čekejte méně tajných, ale více pomalovaných hlídek. Upozorňujeme zde na fakt, že mimo pětkových bavoráků jsou i některé další policejní modely ve služebních barvách vybaveny radarem. Znamená to také, že se kus italské motoristické vášně bude na silnicích objevovat častěji.

Foto: Lukáš Kukla

Tento rok se policejní Italka bude na cestách objevovat daleko častěji.

Letos se Italka podívá na pár veřejných prezentačních akcí typu dětské dny, dny IZS či na události organizované krajskými policejními ředitelstvími. Prozatím nelze slíbit žádnou konkrétní, jelikož faktorem ovlivňujícím (ne)účast vozu je vždy počasí. Pokud mrzne nebo prší, auto obvykle stojí.

Kalendář auto-moto a tuningových srazů je i na letošek plný, proto se účastníci vybraných událostí mohou těšit na to, že na jejich počínání bude dohlížet právě výkonná 458 a její viditelní i maskovaní kolegové.

Foto: Lukáš Kukla

Letošní diář má vůz rozmanitý. Nám například v rámci focení zapózoval i u letounu TL-3000 Sirius.

Skotačící koník na kapotě bude též připraven zasahovat během ilegálních závodů konaných v Česku, respektive vedoucích přes naše území. Možná si říkáte, že to nemá smysl, že daný zbohatlík stejně zaplatí pokutu/kauci a jezdí dál. Inu, ne tak úplně.

Zákon totiž říká, že pokud má policista důvodné podezření, že se auto účastní nepovolené sportovní akce, může mu technickým prostředkem (botičkou, odtahem) zabránit v další jízdě po dobu až 48 hodin. A mít auto dva dny odstavené znamená pro dotyčného závodníka konečnou…

Foto: Lukáš Kukla

Pozor na ilegální závody, policie má právo takový zúčastněný vůz až na 48 hodin odstavit.

Nemusíte být zklamaní, že Ferrari vyjede jen ke specifickým případům, jelikož v jeho pracovním plánu je též běžný výkon služby, tedy dohled nad bezpečným provozem na dálnicích a silnicích prvních tříd.

Palubní kamera v kabině totiž zaznamenává dění před autem, proto je hlídka schopná natočit a usvědčit agresivní, nebezpečně předjíždějící nebo rychle jedoucí řidiče. Díky přenosným mobilním sadám bude potenciál vozu využíván také pro odhalování odcizených vozidel, kontrolu platností technických kontrol nebo monitoring úhrad dálničních známek.

Foto: Lukáš Kukla

Hlídka ve Ferrari je schopná řešit též lustraci v rámci systému CEPAN.

Činnost policie zahrnuje rovněž namátkové silniční kontroly, proto se může stát, že vás zastaví rozblikaný supersport a dvojice uniformovaných policistů po vás bude chtít doklady, orientační dechovou zkoušku nebo test na drogy. Hlídka si také v systému CEPAN prověří, zda nemáte (řidič nebo provozovatel vozu) nějaké dlouhodobě neuhrazené pokuty.

Foto: Lukáš Kukla

Nejmocnější policejní zbraň – vysílačka.

Ani zaparkované Ferrari poblíž silnice nebude důvodem pro šlápnutí na plyn, jelikož mezi výbavu této pojízdné exotiky patří i laserová měřící pistole. Změření je pak otázkou pár sekund a případný pokus o ujetí rozdráždí 580 italských koní a vysílačku (nejmocnější zbraň policie) k tomu.

Muzeum, nebo parťák?

Policejní 458 má vždy určené primární cíle a do provozu nevyjíždí nazdařbůh. Nasazení výkonného supersportu totiž není jen posílením vozového parku dopravní policie o fakt rychlou placku, nýbrž komplexním projektem monitorujícím smysluplnost využití zabavených exotických vozidel.

Může se tedy klidně stát, že za pár let auto s velkou slávou zamíří třeba do Národního technického muzea, nebo k němu naopak přibude nějaký obdobně nadupaný model. To vše ovšem ukáže až čas, praxe i vyhodnocení sesbíraných dat…

Reklama

Související témata:
Ferrari 458 Italia
Načítám