Článek
Motor je stěžejní součástí každého auta, to bez debaty. Ať už jde o zážehový, vznětový nebo třeba elektrický, vždy má veledůležitou pohonnou či elektřinu-generující funkci. Výkon dané jednotky lze měřit například v kilowattech (kW) nebo v koních, což mnohým napoví, jak daný model (ne)pojede.
Výkon motoru se dá měřit například v kilowattech či v koních
Nicméně pokud jde o běžnou jízdu, každodenní situace, přesuny, formy jízd… Tušíte, kolik koní vlastně reálně využíváte? Vzali jsme lidovou fabii s benzinovým tříválcem, nastavili integrovaný výkonoměr a vyrazili na silnice s omezeným provozem i na dálnice.
Testovací vozidlo
Jako testovací vozidlo jsme zvolili tuzemskou Škodu Fabii čtvrté generace, vybavenou přeplňovaným zážehovým litrovým tříválcem o výkonu 81 kW (110 k) a šestirychlostní manuální převodovkou. Jde o populárního zástupce lidových vozidel, navíc s maloobjemovou pohonnou jednotkou, která mnohým lidem dosud „nevoní“.
V rámci zkoušky jsme nasimulovali řadu situací, s nimiž se setkáváte každý den. Jde o cestování po městě, okresce, dálnici, předjíždění, jízdu do kopce a jiné. Zkrátka každodenní motoristický chleba, vyjádřený koňskou silou.
Více už vyjádří přiložená tabulka ukazující, jaký typ jízd jsme zvolili, jak vypadala silnice, jakých rychlostí bylo dosaženo, při jakém kvaltu (stupeň) a kolik výkonu (maximální hodnota) jsme k tomu vlastně potřebovali.
Připomínáme, že výkon 1 kW je cirka 1,36 koně
Test probíhal na zimních pneumatikách, v polovině března, při teplotách nad 10 stupňů Celsia. Ve vozidle seděly dvě osoby, kvalty byly voleny podle doporučení vestavěného ukazatele a pro podporu stability rychlosti jsme využili rovněž tempomat.
Jízda | Rychlost | Stupeň | Max. výkon |
---|---|---|---|
Ustálená, rovina | 30 km/h | 3 | 1 kW (1,36 k) |
Ustálená, rovina | 50 km/h | 5 | 4 kW (5,43 k) |
Ustálená, rovina | 80 km/h | 6 | 7 kW (9,51 k) |
Ustálená, rovina | 110 km/h | 6 | 20 kW (27,19 k) |
Ustálená, rovina | 130 km/h | 6 | 28 kW (38,06 k) |
Jízda | Rychlost | Stupeň | Max. výkon |
Pozvolná akcelerace, rovina | 30–50 km/h | 3 | 27 kW (36,70 k) |
Pozvolná akcelerace, rovina | 50–80 km/h | 5 | 36 kW (48,94 k) |
Pozvolná akcelerace, rovina | 90–120 km/h | 6 | 42 kW (57,10 k) |
Pozvolná akcelerace, rovina | 110–130 km/h | 6 | 45 kW (61,18 k) |
Jízda | Rychlost | Stupeň | Max. výkon |
Ustálená, stoupání 12 % | 80 km/h | 6 | 30 kW (40,78 k) |
Ustálená, stoupání 12 % | 90 km/h | 6 | 34 kW (46,22 k) |
Ustálená, stoupání 12 % | 100 km/h | 6 | 39 kW (53,02 k) |
Jízda | Rychlost | Stupeň | Max. výkon |
Plný plyn, rovina | 20–50 km/h | 2 | 73 kW (99,25 k) |
Plný plyn, rovina | 60–100 km/h | 3 | 76 kW (103,33 k) |
Plný plyn, stoupání 12 % | 20–60 km/h | 2 | 73 kW (99,25 k) |
Plný plyn, stoupání 12 % | 60–100 km/h | 3 | 76 kW (103,33 k) |
Jízda | Rychlost | Stupně | Max. výkon |
Plný plyn, rovina | 0–100 km/h | 1/2/3 | 81/81/76 kW (110,12/110,12/103,33 k) |
Měření ukázalo, že pro běžnou jízdu skutečně žádné extra velké výkony nejsou potřeba. Případy, kdy se auto zadýchá a sáhne si na hranici svých možností, jsou jen v rámci akcelerace na plný plyn (např. při předjíždění), a to jak na rovině, tak ve stoupání. V běžných jízdních situacích pracuje vůz pořád s dostatečnou výkonovou rezervou.
Pohled na motorizaci 1,0 TSI 81 kW
Na nejvyšší výkon 81 kW (110 k) si pak auto sáhlo v podstatě jen během dynamické zkoušky při zrychlení z nuly na sto.
V rámci poznatků nás rovněž zaujala samotná Fabia, která překvapila svou hbitostí i agilitou. Zejména práce zážehového litrového tříválce podpořeného turbodmychadlem znovu potvrdila, jaký solidní potenciál má obyčejné přeplňování, což se ukázalo i v průběhu měření výkonu.
Škoda Fabia 1,0 TSI 81 kW
Škoda Fabia 1,0 TSI 81 kW
Škoda Fabia 1,0 TSI 81 kW
Škoda Fabia 1,0 TSI 81 kW
Škoda Fabia 1,0 TSI 81 kW
Škoda Fabia 1,0 TSI 81 kW
Škoda Fabia 1,0 TSI 81 kW
Škoda Fabia 1,0 TSI 81 kW
Škoda Fabia 1,0 TSI 81 kW
Škoda Fabia 1,0 TSI 81 kW
Škoda Fabia 1,0 TSI 81 kW
Škoda Fabia 1,0 TSI 81 kW
Škoda Fabia 1,0 TSI 81 kW
Znamená to tedy, že nepotřebujeme silná auta? Ne tak docela, pouze tvrdíme, že na běžné jezdění a běžné řidičské situace nemusíte mít zrovna BMW M5, abyste někoho bezpečně předjeli nebo se svižně dopravili ze startu do cíle. Kolikrát i základní (či základní přeplňované) motorizace lidových/lidovějších vozů bohatě dostačují, byť na papíře či v technických tabulkách nevypadají úplně atraktivně…