Hlavní obsah

Gordon ožívá potřetí. Český roadster vsadil na motor PSA, převodovku z Mazdy a tělo Aero 30

Foto: Lukáš Volšický

Česká automobilka Gordon je zpátky, v nové síle a plná realistických plánů

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Pamětníci z devadesátek českou automobilku Gordon jistě znají, takže vědí, že její historie nebyla zrovna slavná. Před čtyřmi lety však tento motoristický Fénix vstal z popela potřetí a vrací se s luxusním roadsterem v provedení à la Aero 30, avšak vybavený francouzskou i japonskou technikou.

Článek

Historie založení automobilky Gordon sahá až do roku 1996, na což navazuje na rok 1997, kdy vzniklo úplně první svého času moderní vozidlo inspirované roadsterem Aero 30. Společnost vyrobila 16 sériových kusů s motorem Ford Zetec 1,8 litru, avšak záhy zkrachovala.

Foto: Automobilové závody Gordon

Na začátku byl sen stvořit krásné auto… Nyní je tomu už potřetí, co tato vize ožívá

Nadějné vzkříšení se neslo v duchu velkolepých plánů produkce v továrně na Slovensku, která počítala s kapacitou tisíců kusů ročně. Vozy druhé série s motorem Ford Duratec 3,0 l V6 ovšem vznikly jen zhruba 3 a pak přišel opět krach.

Po dlouhých letech se v roce 2018 pánové Roman Pecha a Vladimír Friml dohodli, že značku Gordon znovu oživí a ikonický roadster inspirovaný tvarem československého vozu Aero 30 opět dostanou na silnice.

Foto: Automobilové závody Gordon

Gordon Roadster je inspirován ikonickými vozy Aero 30

No jo, jenomže neúprosný kalendář ohlašoval také notný posun v oblasti požadavků na plnění předpisů pro schválení vozidel, proto musel být původní typ Gordonu značně modernizován.

Základní koncepce zůstala více méně podobná, nicméně změny se děly v oblasti vyztužení, brzdového systému, pohonného ústrojí, přístrojových ukazatelů, použitých materiálů a také se do popředí dostala špičková ruční práce.

Foto: Lukáš Volšický

Základní koncepce Roadsteru zůstala neměnná, přibylo však daleko více luxusu

Po dostavení prvního kusu třetí série (na redakčních snímcích), který zároveň sloužil jako homologační, nastal čas na schvalovací zkoušky. Tam model zamířil dne 7. 9. 2021 a hotovo bylo 17. 12. 2021. Nutno podotknout, že další už zákaznické vozy (2021, 2022) dostaly nové „budíky“, jelikož výrobce těch původních zkrachoval.

Jak se Gordon vyrábí?

Výrobní série vzniká vždy po deseti kusech, jelikož se postaví deset základních rámů, monokoků, základů pro sedadla, palubních desek, přístrojů, kontrolek a dalších sériových dílů. Každý model též dostane čtyřpístové kotoučové brzdy dopředu a dvoupístové dozadu, ovšem bez podpory ABS.

Foto: Automobilové závody Gordon

Na začátku se základní rám spojí s karoserií z hliníku a karbonu

Následně přichází ta zajímavější část, individualizace. Zákazník si totiž volí barvu karoserie, volant, materiál (pravá kůže, Alcantara) a barvu čalounění sedadel, materiál i barvu střechy, koberce, prošití čalounění, hlavici řadicí páky, manžetu řadicí páky, ovládací páčky pod volantem, podklady pod dveřní kliky, kola, výfukový systém nebo zdali chce samosvorný diferenciál.

A že jsou lidé opravdu rozmanití dokazují slova obchodního ředitele Martina Boušky, který nám sdělil, že jeden klient ladil barvu čalounění podle barvy srsti svého psa. Zřejmě tak bude se svým čtyřnohým parťákem výletovat.

Foto: Lukáš Volšický

Možnosti personalizace jsou rozmanité

Optali jsme se, na co automobilka říká jednoznačné „ne“. Neodmítá prazvláštní barevné kombinace, jak byste asi tipovali, nýbrž tažné zařízení.

Když je vše jasné, vezme se vyrobený základní rám, na nějž dosedne karoserie zhotovená z uhlíkových vláken a hliníku. Polotovar následně putuje do lakovny a po ní dostane hlavní díly typu nápravy, řízení, palivovou nádrž, pohonný agregát, diferenciál, kardanovou hřídel a další součástky.

Foto: Automobilové závody Gordon

Po lakování přichází nastrojení komponentů

Proces pokračuje dostrojením karoserie a kompletní montáží interiéru. Na následujících testovacích jízdách trvajících až 1 000 km se dolaďuje výkon motoru a činnost řídicí jednotky. Mezi poslední kroky pak patří umytí a nablýskání automobilu, kompletace personifikovaného návodu k použití a předávka klientovi.

Technické údajeGordon Roadster
Karoseriedvoudveřová, roadster
Motorpřeplňovaný zážehový čtyřválec
TypFM EP6 FADTX Euro VI
VýrobcePSA (dnes Stellantis)
Emisní normaEURO 6
Zdvihový objem1 598 ccm
Vstřikovánívícebodové elektronické přímé vstřikování
Filtr pevných částicano
Max. výkon164 kW (223 k) při 5 500 ot./min.
Max. točivý moment300 Nm při 2 250 ot./min.
Převodovkapětirychlostní, manuální
Výrobce převodovkyMazda (z modelu MX-5)
Pohonzadních kol
Zrychlení 0–100 km/h4,9 s
Maximální rychlost210 km/h
Brzdykotoučové s vnitřním chlazením
Délka4 070 mm
Šířka1 750 mm
Výška1 240 mm
Rozchod vpředu1 460 mm
Rozchod vzadu1 450 mm
Rozvor2 700 mm
Pohotovostní hmotnost1 010 kg
Celková hmotnost1 240 kg
Objem palivové nádrže50 l

Kolik to stojí?

Výroba každého individuálního kusu zabere 400 normohodin, což jsou zhruba dva měsíce práce – pokud nevázne dodávka komponentů. Doba dodání je aktuálně šest měsíců, záruka poté trvá dva roky nebo 60 000 kilometrů.

Foto: Lukáš Volšický

Zhotovit jeden skvost zabere 400 normohodin

Základní cena startuje na sumě 1,75 milionu korun s daní, zatímco lepší výbava stojí od 1,93 milionu korun včetně DPH. Automobilka chce předem jako zálohu 60 % z kupní ceny, zbylých 40 % před předáním vozu.

Zajímavosti

  • Žebrování na bocích kapoty je vysekané ručně
  • Čelní znak Gordon je smaltovaný
  • Na čalounění jednoho vozu padne pravá kůže o ploše cca 5 m2
  • Karoserie Gordonu je z uhlíkových vláken a hliníku
  • Ohyb kapoty je dělaný ručně (jediným specialistou)
  • Zadní kolo lze volitelně vybavit nosičem zavazadel
  • Vůz nemá žádný kufr
  • Tři vozy Gordon určené do Kuvajtu, Spojených arabských emirátů a Ruska měly klimatizaci
  • Jediný Gordon určený do Ruska měl automat
  • Jediný kus Gordonu druhé série vznikl jako elektromobil
  • Průměrný majitel Gordonu s ním najede asi 2 000 km ročně

Solární auto

Proč se Gordonu Roadster říká solární auto? Ne snad že by jezdilo na sluneční energii, ale jeho majitelé s ním vyjíždí jen za slunečného počasí, opřeni o přesnou předpověď. Vůz sice střechu má (třeba kvůli dešti), avšak její instalace zabere nejméně dvě minuty a je spíše nouzová.

Klientelu má automobilka především v zahraničí, takže cílí na Francii, Portugalsko, Rakousko, Itálii, Německo a Švýcarsko. Pokud jde o Česko, tak typickým kupujícím je muž nad 50 let, který dříve podnikal ve strojírenském odvětví, takže umí ocenit ruční práci a kvalitní materiály.

Foto: Lukáš Volšický

Gordon Roadster je o ruční práci a kvalitních materiálech

Co bude dál? Společnost Automobilové závody Gordon chce zvýšit produkci až na 30 aut ročně, expandovat více do zahraničí, navštívit pár autosalonů i srazů, postavit novou výrobní halu a obnovit činnost původního Gordon klubu, sjednocujícího majitele a příznivce této značky.

Prozatím lze vozy vidět v Roudnici nad Labem, kde se nachází i předváděcí kus, jímž se můžete kochat na našich redakčních snímcích. Kdo by chtěl vlastnit tento roadster s automatem, možná se dočká, jelikož poptávka po samočinném řazení u Gordonu stoupá.

Za nějaké tři až čtyři roky, pokud vše půjde dobře, bychom mohli spatřit také nový model inspirovaný otevřeným Jaguarem E-Type nebo Porsche 356. Ale pst, je to tajné, nevíte o tom, souhlas?

Reklama

Načítám