Hlavní obsah

Den s řidičem limuzíny: Nejprve jste uklízečka, poté bavič a až nakonec VIP šofér

Foto: Lukáš Volšický

Dlouhý Continental patří k těm typům aut, v nichž chcete sedět vzadu. Jenže jaké to je být šoférem?

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Označuje se jako limuzína, nicméně tento typ vozidla můžete znát ještě pod pojmy stretch, coach nebo třeba jezevčík. Proč? Protože je dlouhý jako týden před výplatou! A přesně o tom, tedy o práci šoféra luxusní limuzíny, jsme si popovídali se zkušeným poskytovatelem dopravního VIP servisu Markem Pokorným, a navíc s ním strávili náš Den s řidičem.

Článek

S pojmem limuzína je to trochu těžké, jelikož se dnes používá i pro klasické sedany či liftbacky vyšších tříd, nicméně úplně nejsprávněji si pod tímto označením máte představit zakázkově prodloužený luxusní automobil s obvykle odděleným prostorem pro posádku a šoféra.

Foto: Lukáš Volšický

Jak se venčí tento jezevčík? Vše nám prozradil zkušený šofér Marek Pokorný

Na první pohled sice může vypadat řízení dlouhého korábu jako hračka, nicméně v praxi jde o řeholi spojenou s exkluzivním vystupováním, showmanstvím a šoférským umem. Do tajemství dopravního VIP servisu nás zasvětil Marek Pokorný ze společnosti LincolnCar.cz, který se v těchto vodách plaví už od druhé poloviny 90. let.

Setkáváme se na pražském Strahově, kde nás Marek patřičně uvítá, otevře nám dveře a usadí nás do bílého Lincolnu v jezevčíku, toho času patrně jediného v Evropě. Neváháme a rovnou jej zasypáváme otázkami, jaký je k řízení potřeba řidičák a kdo se na tuto práci hodí, respektive jaké předpoklady by měl budoucí šofér limuzíny mít.

Foto: Lukáš Volšický

Continental je konstruován na komfortní nastupování také pro posádku

„Tak jelikož sedíme v osobním autě do 3,5 tuny, které má do devíti míst k sezení, tak stačí oprávnění skupiny B. Dělají se ovšem i delší a více než devítimístné vozy, ovšem na ně už potřebujete řidičák na D a s tím spojené technické vybavení, například tachograf (mimo výjimek),“ vysvětluje distingovaným přednesem Pokorný.

„Ideální kandidát na řidiče limuzíny by měl mít něco odjeto, nejlépe na hotelovém taxi, jelikož takový člověk obvykle ví, co všechno patří k servisu okolo. Nutné je rovněž vystupování na úrovni a k tomu samozřejmě vhodný oděv – společenský oblek,“ říká Pokorný.

Foto: Lukáš Volšický

Ideální řidič na velkou limuzínu? Bývalý šofér hotelového taxi

Dotázali jsme se také, jak dlouho trvá běžnému aktivnímu řidiči „z ulice“, než si osvojí návyky VIP dopravy na úrovni a pochopí mentalitu celého byznysu. Podle Pokorného je tomu zhruba rok.

Continental v jezevčíku

Prodloužený Lincoln Continental pochází ze Spojených států amerických a pod jeho kapotou pracuje 3,7litrový atmosférický šestiválec s výkonem 309 koní, který spolupracuje s šestirychlostním automatem. Vyprodukovaný točivý moment poté míří na všechna čtyři kola, mimoměstská spotřeba se pohybuje kolem 12 litrů na sto, zatímco ve městě jezdí vůz klidně 22 litrů. Pořizovací cena? Vysoce individuální, ovšem ty lepší nové kousky vyjdou na cirka pět milionů korun.

Foto: Lukáš Volšický

Pod kapotou Continentalu pracuje 3,7litrový šestiválec

Řidič-uklízečka

K čemu všemu se taková luxusní limuzína využívá? Možná se budete divit, ale nejde jen o přepravu celebrit na červený koberec. Například předmětným bílým Lincolnem se standardně vozí lidé na svatby, rozlučky, oslavy nebo jen tak na výlet. Pro pietní akce se pak pochopitelně používají limuzíny černé.

Vyrážíme na projížďku plánovanou městem i dálnicí, avšak vybaveni novou sérií otázek, které vám po zodpovězení poskytnou hlubší pohled do této zajímavé práce, jež ovšem začíná přípravou vozu.

Foto: Lukáš Volšický

Dlouhé limuzíny se využívají ke zvláštním i pietním příležitostem, ale také na výlety

„Než vůbec vyjedu, je nutné vůz vždy kompletně umýt. Když je zvenčí čisto, vrhnu se na interiér – vysávání koberců, otření sedadel, úklid i doplnění baru, výměna použitých skleniček za čisté, mytí oken. V neposlední řadě si zkontroluji zásoby, zdali mám dost nápojů nutných pro denní výkon,“ popisuje přípravnou fázi gentleman Pokorný.

Máme tedy uklizeno, připraveno, takže se z logiky věci nabízí prásknout do koní, jenže to Marek Pokorný nesouhlasně kroutí hlavou.

Foto: Lukáš Volšický

Před každou zakázkou se limuzína vyčistí

„Ještě před samotným startem se musím podívat, kam vlastně jedu, kudy tam pojedu a jestli se tam s dlouhým autem vůbec dostanu. Toto pak potvrdím klientovi a ve smluvený čas čekám na smluveném místě,“ upřesňuje postup Pokorný.

No a jak to pak vypadá na místě? Patrně úplně stejně, jak si asi představujete. Řidič ve společenském oděvu posádku nejprve přivítá, naloží zavazadla do kufru, otevře cestujícím dveře a počká, až všichni nasednou.

Foto: Lukáš Volšický

Součástí servisu je i naložení zavazadel

„Jakmile jsou lidé uvnitř, znovu se představím a uvítám všechny na palubě. Poté je seznámím s jejich programem, dále provedu zaškolení na ovládání audiosystému, osvětlení, interkomu a předložím nabídku na baru,“ doplňuje uvítací úkony Pokorný.

Následuje zvolený program, kde řidič buď řídí, případně k tomu seznamuje posádku se zajímavostmi okolo, anebo čeká, až opět dojde k přesunu na další stanoviště, což je hlavně při příležitosti svateb (focení tam, hostina támhle…).

Foto: Lukáš Volšický

Po práci legraci? Kdeže! Šup na pumpu nebo na centrálu a pustit se do úklidu

Po práci legraci? Ani nápad. První řidičovi kroky po vyložení cestujících míří na firmu či pumpu, kde se auto kompletně vyčistí, vysaje a připraví pro další zakázku – ať už realizovanou ten den nebo další den.

Jako u náklaďáku

Ploužíme se dálnicí a opět vyzvídáme, tentokrát o navigaci. Přece jen s dlouhým autem je to pomalu na nějaký systém pro kamiony, nicméně profesionál Pokorný opět překvapuje.

Foto: Lukáš Volšický

Pokorný se po Praze už orientuje zpaměti, avšak na navigaci nezanevřel

„Já už za ty roky jezdím po Praze zpaměti. Pokud mám jet někam dál, vždycky kouknu na mapu, případně používám klasickou navigaci v mobilu kvůli dojezdu na přesné místo.“

Postupně se dostáváme k tomu, v čem je auto specifické. Zajisté vidíte jeho délku, délku rozvoru a přesahy, z čehož vyplývá, že taková limuzína s pohonem 4×4 bude špatně zatáčet a kvůli vysoké hmotnosti i hůře brzdit. Do toho se dozvídáme, že si šofér musí prakticky neustále hlídat oba konce vozu ve zpětných zrcátkách, podobně jako u náklaďáku.

Foto: Lukáš Volšický

Tento zakázkový Lincoln Continental má pohon 4×4

„Samotná jízda včetně rozjezdů i brzdění pak musí být maximálně plynulá a komfortní, ostatně nikdy nejezdíme nijak rychle, a to ani po dálnici,“ doplňuje cestovní zásady Pokorný.

Společnost LincolnCar.cz svoje vozy provozuje celoročně, takže mimo míst po městě se lidé nechávají odvézt třeba na hory, do restaurací v sousedních zemích anebo klidně na německý Oktoberfest. Výjimkou nejsou ani firemní programy, kde zaměstnance dopravuje na nějakou událost právě takový dlouhý bílý elegán z Ameriky.

Foto: Lukáš Volšický

S jezevčíkem se jezdí na pohodu, a nikoli na rychlost

Jako tradičně jsme zjišťovali, co Marka na jeho práci baví a nebaví. Toho času náš kočár už sjížděl z dálnice a mířil na parkovací stanoviště, kde byl také cíl.

„Baví mě kontakt s lidmi, jsem rád showman, rád pobavím, vyjdu vstříc, poradím. Jsem šťastný, když jsou lidé šťastní a mají z naší jízdy nezapomenutelný zážitek. Podle mě je důležité takovou práci dělat na 100 %,“ hovoří o kladech Pokorný.

Foto: Lukáš Volšický

Lincoln Continental je dlouhý skoro 9 metrů

„Jediná věc, která mě opravdu nebaví, jsou ucpané silnice. Jako řidič limuzíny musím neustále kalkulovat s časem, mít vždy dostatečnou rezervu, abych byl na místě včas. Jo a nespolehliví lidé, to mě taky štve,“ uvádí negativa Pokorný.

Noc se Stanley Cupem

Dojíždíme na parkoviště, opět za asistence Marka vysedáme, a ještě vyzvídáváme poslední balík informací. Dozvídáme se, že sezona limuzín obecně začíná v dubnu a končí v říjnu, zejména kvůli svatbám. Mezi nejvytíženější dny pak patří čtvrtky až soboty do noci. Je-li řidičův den plný, stráví v práci přibližně 16 hodin.

Foto: Lukáš Volšický

Limuzíny jsou nejvíce vytíženy od dubna do října

Určitě vás zajímá nějaká kuriozita, jakou Marek za léta praxe zažil. No ano, jednu perličku nám opravdu prozradil.

„Asi před dvaceti lety jsem vezl, hlídal a v noci v posteli usínal vedle Stanleyova poháru, jehož do Česka dovezl jistý nejmenovaný hokejista. To byla asi největší kuriozita, o které mohu veřejně mluvit,“ dodává s gentlemanským úsměvem Marek Pokorný z LincolnCaru, usedá za volant bílého jezevčíka a mizí z dohledu.

Je jasné, že taková práce není pro každého, jelikož vyžaduje zodpovědnost, znalost VIP servisu, vytříbené vystupování, pokročilé řidičské schopnosti a také porci šarmu kombinovaného se schopností pobavit. Nicméně pokud byste chtěli okusit alespoň roli opečovávaného pasažéra, je možné si prodloužený Lincoln Continental pronajmout po Praze včetně řidiče za 3 490 Kč na hodinu. Jde minimálně o zajímavý zážitek spojený s poznáním lepší motoristické společnosti.

Reklama

Načítám