Hlavní obsah

Vozy, které kralovaly rally i švédským cestám. V muzeu Saab si uvědomíte, o jak povedená auta šlo

Foto: Mikka

Zamiloval jsem se do Saabu! Stačilo mi k tomu jen navštívit město Tröllhattan, návštěva muzea automobilky to pak definitivně potvrdila. Je hrozná škoda, že automobilka již ukončila svou činnost.

Článek

Švédská automobilka Saab nemá tak dlouhou tradici jako Volvo a navíc už od roku 2011 ani neexistuje. Ovšem v Tröllhattanu, kde se tyto automobily dlouhá léta vyráběly, stále ve staré výrobní hale existuje její muzeum. To připomíná vše od úplných začátků na konci čtyřicátých let, kdy letecký výrobce hledal nový poválečný výrobní program (proto tu najdete i dvě lodě, kde Saab uplatnil zkušenosti se zpracováním hliníku). Výsledkem byl lidový prototyp Saab 92001, takzvaný Ursaab, který stvořili Gunnar Ljungström a Sixten Sason.

Oba konstruktéři se již tehdy rozhodli pro moderní pohon předních kol a aerodynamický tvar karoserie. Tyto principy zůstaly zachovány i u méně radikálního sériového provedení 92, které se na trh dostalo v roce 1950 s dvouválcovým dvoutaktním motorem. Tvarově se pak příliš neměnily ani následující modely 93, 94 a 96, přední část mělo stejnou i kombi 95. Jen se postupně objevilo otevírací víko zavazadelníku, zadní pár dveří, čtyřválcový motor a také modernizovaný design.

Foto: Mikka

Úplně první prototyp Saab 92001 nemůže ve sbírce chybět

Saab vyvinul i sportovní model Sonett a vyrobil šest aut. Dvě z nich v expozici jsou také, přičemž bílý kousek z roku 1956 je vůbec první vyrobený exemplář. Tohoto staříka byste neměli podcenit, v roce 1996 (není to překlep, opravdu šlo tehdy o čtyřicetileté auto) pokořil švédský rychlostní rekord pro auto s objemem motoru do 750 cm3. Vystavován je i model Sonett II, konkrétně replika soutěžní verze, se kterou jel Erik Carlsson slavnou Rally des Alpes. A chybět nesmí ani hranatější Sonett 3.

Foto: Mikka

Saab 99 patřil k nejpovedenějším modelům značky, model 9000 (vpravo) zase automobilka vyvinula dohromady s koncernem Fiat

Řada osobních aut pokračovala typem 99 a pak následovaly typy 900 a 9000. Automobilka chtěla docílit kombinace elegance a praktičnosti, proto místo klasického sedanu a kombíku uvedla takzvaný kombi-coupe se splývavou výklopnou zádí. Není nic stylovějšího, čím můžete převážet nábytek z Ikei. U typu 900 automobilka poprvé představila kabriolet, ale v expozici je třeba i speciální policejní neprůstřelný typ, který je téměř o půl tuny těžší než normální auto. Kompletně jsou zastoupené i poslední prodávané modely 9-3 a 9-5, které známe v Evropě, ale nechybí ani zámořské modely 9-2X (přebrandovaná Impreza Combi), 9-7X (Chevrolet Trailblazer) a 9-4X (Cadillac SRX).

Foto: Mikka

S typem 99 na tratích rally zářil Stig Blomqvist

Jméno Erik Carsson potkáte v muzeu častěji, byl to nejúspěšnější závodní jezdec této značky. Proto je v muzeu i sedan 96, se kterým vyhrál ve své třídě slavnou Rally Monte Carlo v roce 1963. Pak už volant pomalu přebíral pozdější mistr světa Stig Blomqvist, který válel za volanty modelu 99 EMS a 99 Turbo. Ve švédské rally 1979 se stal prvním vítězem s přeplňovaným motorem ve světové soutěži. I tato auta jsou v muzeu vystavená. Saab ale závodil i na okruzích, takže na rampě s výstavou závodních aut je také jeden ze dvou kusů Formule junior. Rampa pak končí Saabem 9000 Turbo, jedním ze tří exemplářů, které ustanovily třiadvacet rychlostních rekordů na okruhu Talladega. Stačí seběhnout schody a pod nimi je o čtyři roky mladší 900 Turbo, který jeden z rekordů na 40 tisíc kilometrů ještě vylepšil.

Foto: Mikka

Interiér prvního vyrobeného sportovního modelu Sonette je velmi spartánský

I Saab si dal záležet a vystavil mnoho prototypů a konceptů, které se do sériové výroby nedostaly. Nechybí tedy elektrická dodávka postavená na základě typu 99, koncept Aero X nebo crossover 9-6X postavený na základě Subaru Tribeca. Zajímavým kouskem je i červený exemplář 900 Turbo, který jako by vypadl z filmu Drive my car podle povídky Murakamiho. V expozici je i model 9-3 Griffin TTID, úplně poslední vyrobený automobil, než se Saab definitivně rozloučil. Na jeho zakoupení pro muzeum se uspořádala sbírka, do které přispěli nadšenci a milovníci Saabu z celého světa. Pak už se v roce 2011 nad automobilkou definitivně zavřela voda.

Do muzea je to z Česka 1 200 až 1 400 kilometrů, což záleží na tom, jakou trasu vám vybere navigace, a zda vás pošle na trajekt do Dánska, nebo přes pevninskou část. Zhruba sto kilometrů severně od Göteborgu směrem k největšímu jezeru v EU Vänern narazíte na malebné okresní město Tröllhattan. Vede sem dálnice, která je ve Švédsku zdarma. Saaby tu stojí doslova na každém rohu a jistě bude nějaký stát i u muzea na adrese Åkerssjövägen 18. Dospělé vstupné je 120 švédských korun (280 Kč), seniorské 90 (210 Kč), studentské a dětské 60 korun (140 Kč). Otevřeno je každý den od 10 do 17 hodin, ale nedá se v něm platit v hotovosti. Návštěvu muzea doporučuji naplánovat tak, abyste viděli místní vodopády. Pár dnů v roce místní vodárna pustí řeku do starého kaňonu, což vážně stojí za zhlédnutí.

Reklama

Načítám