Hlavní obsah

Unikátní muzeum nejslavnějšího konkurenta Ferrari: Navštivte osobní muzeum Ferruccia Lamborghiniho

Foto: Lukáš Volšický

Pokračujeme v našem výletu do italských automobilových muzeí a dnes se seznamujeme s oslavou života Ferruccia Lamborghiniho. Ten se v šedesátých letech odhodlal do konkurenčního boje s respektovaným Ferrari a dal vzniknout jedné z nejslavnějších automobilek všech dob. V jeho osobním muzeu se seznámíte se zapomenutými projekty, legendárními auty i historickými traktory.

Článek

Italskému regionu Emilia-Romagna se právem říká „Údolí motorů“, protože je domovem jedněch z nejvýznamnějších automobilových výrobců všech dob. A když přijedete do metropolitního městečka Funo di Argelato severně od Boloni, budete mít jedinečnou šanci poznat životní příběh a vkus jednoho z nejvýznamnějších italských výrobců sportovních aut. Pojďte s námi nahlédnout do osobního muzea samotného Ferruccia Lamborghiniho vybudovaného jeho prvorozeným synem Toninem Lamborghinim. Sídlí jen pár desítek kilometrů od oficiálního muzea automobilky.

Vše začalo neshodou cílevědomého italského průmyslníka s nejslavnějším výrobcem závodních aut vůbec. Ferruccio Lamborghini v padesátých a šedesátých letech minulého století vydělával obrovské jmění výrobou levných traktorů pro chudší italské farmáře, aby si následně mohl kupovat exkluzivní luxusní sporťáky. Byly to Jaguar E-Type nebo Mercedes-Benz 300 SL „Gullwing“. A už v roce 1958 si koupil i své první Ferrari, typ 250 GT 2+2. V následujících letech svou sbírku rozšířil i o další modely, jenže všechny se mu zdály nekomfortní, zbytečně hlučné a nespolehlivé.

Foto: Lukáš Volšický

Ferruccio Lamborghini začal úspěšný byznys výrobou levných traktorů. Vůbec první z nich se jmenoval Carioca.

Všechna jeho dvanáctiválcová Ferrari měla nekvalitní spojky vyžadující pravidelné výlety do Maranella kvůli výměnám. Už tehdy slavná automobilka obchodovala s tajemným zákaznickým servisem a Ferruccio Lamborghini se jednoho dne rozhodl vyměnit spojku ve své dílně, aby následně zjistil, že jde o stejný typ, který používá ve svých traktorech. A když se rozhodl vznést svou kritiku při setkání s Enzem Ferrarim, hrubě jej odmítl. V ten okamžik započala nejlegendárnější rivalita v italském motorismu.

Ferruccio Lamborghini se při své poslední cestě z Maranella odhodlal, že založí novou továrnu a zahájí výrobu luxusních cestovních vozů. Okamžitě se pustil do příprav a s nejzkušenějšími italskými automobilovými inženýry, co zrovna působili na volné noze, vyvinul historicky první Lamborghini 350 GTV. Stalo se tak v roce 1963, když jej nová automobilka oficiálně představila na italském autosalonu v Turíně. Ferruccio Lamborghini byl fascinovaný býčími zápasy a byl astrologického znamení zvěrokruhu s původem v souhvězdí Býka, takže o znaku továrny bylo rozhodnuto.

Foto: Lukáš Volšický

Začátek příběhu o výrobě vlastních exkluzivních aut Ferruccia Lamborghiniho. Vedle karoserie nespolehlivého Ferrari 250 GT 2+2 stojí Lamborghini 350 GT, historicky první sériový vůz značky.

A vy si můžete životní příběh Ferruccia Lamborghiniho připomenout v příjemném muzeu vyprávějícím historii jeho podnikání od úplných začátků. Spolu s nejslavnějšími vozy značky, včetně makety prvního prototypu Lamborghini 350 GTV v životní velikosti, tam najdete i vůbec první traktory „Carioca“ spolu s jejich nejdůležitějšími nástupci z padesátých, šedesátých a sedmdesátých let. Kompletní expozice je navíc vybavena historickými artefakty a stroji pomáhajícími s celkovou atmosférou.

Jak se letos cestuje do Itálie?

Za navštěvováním italských automobilových muzeí jsme vyrazili začátkem letošního května, abychom současně prozkoumali, jak se vám letos bude cestovat za prázdninami v Itálii. Na cestu jsme vyrazili nejnovější Škodou Octavia Combi s populární vznětovou jednotkou 2.0 TDI a dvouspojkovou převodovkou DSG. V reportáži se můžete seznámit s naší trasou i cenami, které jsme zaplatili za dálniční poplatky v Rakousku a Itálii.

Foto: Lukáš Volšický

Škoda Octavia Combi je ideální parťák na cestování. Se vznětovým dvoulitrem pod kapotou jsme cestu zvládli za průměrných 5,5 litru na 100 kilometrů.

V unikátním muzeu se také seznámíte se dvěma až neznámými kapitolami z minulosti automobilky Lamborghini – prototypem helikoptéry a 13,5 metru dlouhým závodním člunem Fast 45 Diablo Class 1 s motory Lamborghini. Dalším ze zapomenutých příběhů je i kratičká vzpomínka na extrémní Miuru Jota vyvinutou testovacím jezdcem Bobem Wallacem. Automobilka je začátkem sedmdesátek kvůli finančním problémům musela prodat a následně byl jediný existující vůz zničen při těžké nehodě. Dnes jej připomíná pouze replika hliníkové karoserie.

Foto: Lukáš Volšický

Speciálně upravený Fiat Topolino, který si vyvinul sám Ferruccio Lamborghini pro své závodnické snahy.

A nejslavnější vozy z šedesátileté historie značky Automobili Lamborghini jsou hlavním lákadlem muzea. Během naší návštěvy bohužel nebyla přítomna Ferrucciova osobní Miura, ale stále tu můžete vidět dechberoucí okřídlený Countach, cestovní modely jako Espada, Islero a Jarama nebo předchůdce dnešních „baby Lamborghini“ jménem Urraco. Jedním z nejvzácnějších exponátů je originální Lamborghini 350 GT ukazující se vedle karoserie konkurenčního Ferrari 250 GT 2+2. To bylo hlavní hybnou silou pro založení automobilky.

Museo Ferruccio Lamborghini, jak se oficiálně jmenuje, vám díky bohaté expozici dává příležitost seznámit se s osobním i pracovním životem muže, který sebevědomě vyrazil do boje s celosvětově uznávaným výrobcem silničních sportovních i závodních aut. Doporučujeme prohlídku spojit s návštěvou oficiálního muzea Lamborghini v domovské Sant'Agatě Bolognese, díky tomu bude váš zážitek kompletní!

Základní informace o Muzeu Ferruccia Lamborghiniho

OTEVÍRACÍ DOBA: Otevřeno je každý den kromě pondělí, nedělí a dnů uvedených na oficiálních stránkách. V pracovních dnech od 10 do 18 hodin, v sobotu až do 18:30. Muzeum drží pravidelnou polední pauzu od 12 do 13 hodin.

VSTUPNÉ: Základní vstupné je 15 eur, zlevněné vstupné pro seniory od 65 let a studenty je 10 eur.

Reklama

Načítám