Hlavní obsah

Range Rover P400 – SUV s certifikátem originality

Foto: Jakub Deml

Opět využiji tu auto-šprťáckou poučku o tom, že Range Rover nebyl první SUV. Tím byl ve skutečnosti Jeep Wagoneer ještě o pěkných pár let dříve. I tak se ale britská luxusně-terénní krabice stala SUV dávno před tím, „než to bylo cool“ a než trh zaplavila SUV všech velikostí a sociálních vrstev. Range Rover je prostě jedním z „otců zakladatelů“ a punc původního SUV u něj funguje dodnes.

Článek

Onen původ je zakořeněn už v samotných tvarech. Vedle toho, že třeba boční linie oken ctí originál z konce šedesátých let, nemá Range Rover potřebu se nikde zakulacovat a vymýšlet kudrlinky. Minimalistické rovné linie karoserie doplňuje podobně minimalistická maska, která se nepředhání v krychlových centimetrech o to, kdo nabídne větší tlamu chladiče. Celkový design je čistý, bez výstřelků, majestátní a staromódně elegantní.

Majestát, který vypadá pořád dobře

Mimochodem současná čtvrtá generace velkého Range Roveru se poprvé světu představila už v roce 2012 a já byl tehdy u toho. Byla to jedna z mých prvních mezinárodních novinářských prezentací a odehrávala se ve Vídni na britském velvyslanectví. Kromě toho, jak moc jsem byl autem fascinován – což mi z velké části vydrželo dodnes – si vybavuji i prezentaci šéfdesignéra Gerryho McGoverna, který popisoval, jak se snoubí design exteriéru s interiérem. Celkově design pak o pět let později, v roce 2017, prodělal facelift, který vnitřek i zevnějšek auta zčásti omladil, ovšem základní stavební kameny ponechal a je až s podivem, jak dobře tahle „architektura“ dodnes vypadá.

Foto: Jakub Deml

Vše je o čistých liniích bez příkras. Tak to Range Roveru sluší nejvíc

I v prostoru pro posádku, přepečlivě obloženém spoustou kvalitních kůží, panuje onen minimalisticky masivní designový jazyk a komfort je samozřejmě naprosto bez výhrad. Rozměrná sedadla jsou etalonem pohodlí a to pochopitelně platí i pro ta zadní, která jsou plně polohovatelná. Ač je v tomto provedení Range Rover klasicky pětimístný, masivní a elektricky ovládanou středovou opěrkou (ano, tahle opěrka skutečně sjíždí a vyjíždí sama) lze zadní třímístnou lavici přepažit a vytvořit dvojici samostatných sedadel. Kufr má 707 litrů a docela praktické je dvoudílné víko, jehož spodní část se vyklápí dolů a lze se na něj posadit.

Foto: Jakub Deml

Místo uprostřed je spíš nouzové. Většinu času bude loketní opěrka dole

Robustně vyhlížející palubní deska utváří spolu se středovým panelem masivní tvar písmena T, samozřejmě doplněný nezbytnou technologickou výbavou. Když aktuální generace přišla v onom roce 2012 na trh, ohromovala mimo jiné třeba možností „rozdělit“ středovou obrazovku infotainmentu, na které pak řidič a spolujezdec viděli každý ze svého úhlu něco jiného. Zajímavá technologie se ale ukázala jako slepá ulička. Nevím o jiném autě, které by něco podobného nabízelo, v praxi se tahle vychytávka nikdy moc neuchytila a krom toho byl infotainment Range Roveru až do faceliftu (a zejména vzhledem k ceně auta) dost mizerný.

Aktuální infotainment, sestávající z dvojice velkých dotykových obrazovek nad sebou, je o dost lepší. Po stránce rychlosti se pořád nejedná o špičku a konkurenční prémiová SUV nabídnou o něco rychlejší řešení, i tak je ale technologická výbava Range Roveru naprosto důstojná a konkurenceschopná.

Foto: Jakub Deml

Současná podoba infotainmentu pěkně vypadá a funguje uspokojivě

Etalon toho, jak má SUV jezdit a fungovat

Zanechme však obrazovky obrazovkami, protože ačkoliv Range Rover možná nevévodí v téhle oblasti, v těch ostatních a důležitějších má výrazně navrch – tohle originální SUV je totiž pořád vzorem toho, jak má velké SUV téhle kategorie jezdit a fungovat. Ohromná karoserie se na výškově nastavitelném vzduchovém podvozku nese jako na obláčku a já jsem ze sedačky řidiče – nebo spíše kapitánského křesla – naprosto odtržen od toho, co se děje v okolí. Skrz dvojitá skla oken a všudypřítomné tlumicí materiály doléhá okolní svět do interiéru jen v podobě vzdáleného šumu. Rozměrná kapota ve výhledu se vznáší nad světem a z celého auta je cítit robustnost a striktní zacílení na komfort.

Právě ten způsob, jakým se velké auto měkce kolíbá nad silnicí, utváří onen specifický zážitek, který nabídne jen pár aut. Umí to třeba třída S od Mercedesu, umí to Rolls-Royce, ale před časem mě překvapilo, jak důstojně si v téhle disciplíně vede třeba i Hyundai Santa Fe, které máme aktuálně na dlouhodobý test, nebo současná Škoda Superb. Byť poslední dvě jmenovaná porovnání s Range Roverem samozřejmě nesnesou – tohle je automobilový komfort ve své vrcholné podobě.

Foto: Jakub Deml

To, jak pohodlně se v autě cítíte, udává především hlučnost, komfort interiéru a nastavení podvozku. A Range Rover je jedno z nejpohodlnějších aut světa

Velká „frajeřina“ Range Roveru navíc spočívá v tom, že ani přes všechen ten velkopanský luxus nezapomíná vlajková loď automobilky Jaguar Land Rover na svoje off-roadové kořeny. Za ta léta jsem s Range Roverem jezdil v terénu mnohokrát a jeho výkon mimo zpevněné cesty je vpravdě fascinující. Nechybí tu redukce, uzamykatelné diferenciály a obří světlá výška podvozku v nejvyšším nastavení, takže reálně jediné omezení plyne z toho, co zvládnou standardně obouvané silniční pneumatiky. A pak samozřejmě z odvahy řidiče, schopnosti Range Roveru jsou totiž daleko za hranicí mojí „komfortní zóny“, bavíme-li se o projíždění těžkého terénu v autě s touhle cenovkou.

Foto: Jakub Deml

Terénu se rozhodně nebojí a jeho schopnosti jsou až pozoruhodné

Řadový šestiválec bohatě stačí

Až téměř na samý závěr jsem si pak nechal novinku, která se v katalogu Range Roveru objevila teprve nedávno. Řeč je o řadovém šestiválci s označením P400, vycházejícím z modulární platformy motorů Ingenium. Benzinové i naftové čtyřválce s touhle architekturou používají Jaguary a Land Rovery už od roku 2015, šestiválce jsou ale novinkou.

Třílitr má výkon 400 koní, pěkný točivý moment 550 Nm, a aby plnil všechny požadavky po stránce emisí, má snad úplně všechny technologické vychytávky, na které si vzpomenete. V první řadě se jedná o mild-hybrid, takže disponuje 48V startér-generátorem a na stejném napěťovém okruhu pracuje i elektrický kompresor, který přeplňuje motor ve velmi nízkých otáčkách, než přijde ke slovu dvoukomorové turbodmychadlo. Dále je tu samozřejmě přímé vstřikování, variabilní časování a zdvih ventilů, filtr pevných částic nebo třeba elektronicky regulovatelná čerpadla vody a oleje. Prostě Euro 6d motor se vím všudy…

Foto: Jakub Deml

Pod jednoduchým plastovým krytem se ukrývá mimořádně sofistikovaná jednotka

No a teď ta zásadní otázka – jak to jezdí? Jezdí to výborně! Šestiválec je silný, sametově kultivovaný a skvěle spolupracuje s osmistupňovým automatem. V žádné části otáčkového spektra nechybí dostatek točivého momentu, takže se motor radostně rozjede i z nízkých otáček bez toho, aby musela převodovka zběsile podřazovat. Zároveň ale ve vyšších otáčkách nedochází motoru dech, a pokud potřebujete, můžete upalovat, jak je ctěná libost. Fakt, že má celé auto přes 2,3 tuny, motor nijak zásadně nepociťuje.

Samozřejmě, že benzinový šestiválec nedělá z velkého Range Roveru takovou bestii jako dnes již legendární kompresorem přeplňovaný osmiválec, ale upřímně, těch jeho 565 koní není a nikdy nebylo potřeba. Na cestovní auto je takový výkon skoro až zbytečný, a navíc pak Range Rover žere jak protržený. Ani se čtyřsetkoňovým šestiválcem není spotřeba pochopitelně kdovíjak nízká, ale pořád se drží v relativně rozumných mezích. Já jsem jezdil zpravidla něco mezi 12 až 15 litry na sto, což je sice hodně, ale je potřeba mít na paměti, že je Range Rover jedno z posledních luxusních aut s opravdu velkou nádrží. Bandaska o objemu 104 litrů v pohodě vystačí na nějakých 700 kilometrů, než se rozsvítí rezerva.

Už je to tak, i po všech těch letech je čtvrtá generace Range Roveru dle mého osobního názoru pořád tím nejlepším SUV, které si můžete koupit. Jeho nestárnoucí design vyzařuje důstojnost a vyspělost, jeho interiér hýčká posádku a po silnici se pohybuje měkce, s ohromující kultivovaností a majestátností. Nový benzinový šestiválec je potom absolutně dostačující, výborně jede a funguje, přitom pořád žere v mezích slušnosti. Takže pokud peníze nejsou problém a líbí se vám představa velkého SUV, přesně tohle je ta cesta.

A když už jsme u těch peněz, tak si dáme trochu špatných zpráv. Základní cena Range Roveru činí aktuálně 2 986 643 korun. S benzinovým šestiválcem už je to 3 156 406 korun, a když se vám zachce nejvyšší výbavy Autobiography, připravte si 3 911 567 korun – a to bez dalších příplatků. Stačí potom pár kliků v konfigurátoru a cena radostně šplhá přes čtyři a čtvrt milionu.

Technické údaje
Motorzážehový řadový šestiválec, 4 ventily na válec, dvoukomorové turbo a elektrický kompresor, 48 V mild-hybrid, uložený vpředu podélně
Zdvihový objem2 996 cm3
Výkon400 koní (294 kW)
Točivý moment550 Nm
Převodovkaosmistupňová automatická s terénní redukcí
Pohonvšech kol, tři elektronicky uzamykatelné diferenciály
Pohotovostní hmotnost2 342 kilogramů
Akcelerace 0-100 km/h6,3 sekundy
Maximální rychlost225 km/h (elektronicky omezená)
Spotřeba (kombinace)13,6 litru na 100 kilometrů
Objem nádrže104 litrů
Kola a pneumatiky275/45 R21
Rozměry (délka/šířka/výška)5 000/2 073/1 869 milimetrů
Rozvor2 922 milimetrů
Objem zavazadlového prostoru707 litrů

Reklama

Související témata:
Načítám