Hlavní obsah

Řada řidičů si neuvědomuje rizika špatného zraku za volantem

Foto: Shutterstock/ Nikolai Kazakov

Že je dobrý zrak důležitý pro řízení automobilu, o tom není pochyb. Oči jsou tím hlavním smyslem, kterým vnímáme dopravní situaci kolem nás, a kdo špatně vidí, má za volantem zaděláno na problém. A zejména v tomto ročním období, kdy často hrozí mlhy a řada aut s automatickými světly za mlhy nesvítí, je dobrý zrak naprosto klíčový. Mají ho ale všichni řidiči v pořádku?

Článek

Zrak je jedním ze smyslů, který se, stejně jako sluch, zhoršuje postupně a plíživě s věkem. Tím, jak je v průběhu věku zhoršení zraku postupné a nenápadné, málokdo si ho sám na sobě uvědomuje. Přitom výsledky testu německého ADACu ukazují, že podíl automobilových nehod způsobených špatným zrakem je srovnatelný s počtem nehod zapřičiněných alkoholem.

Upozornit na tento problém má projekt „Vidíš skvěle?”, který vznikl ve spolupráci BESIPu a České kanceláře pojistitelů. Od poloviny srpna do poloviny listopadu letošního roku si mohli řidiči na veřejných motoristických akcích po celé republice nechat zdarma otestovat svůj zrak. A měření ukázala zajímavé výsledky.

Bezplatným testováním ostrosti zraku prošlo celkem 3 319 řidičů, někde se na možnost otestování stály i dlouhé fronty. Podle optometrů, kteří se jednotlivých akcí účastnili, měli téměř všichni testovaní před měřením pocit, že vidí dobře. „Já vidím jako ostříž,” byla podle optometrů nejčastější věta příchozích. Přitom řada z nich následně nedopadla vůbec dobře.

Výsledky ukazují, že 36 % řidičů by nemělo vyjíždět bez nějaké oční korekce, tedy bez brýlí nebo kontaktních čoček. A nezanedbatelných 8 % z testovaných řidičů mělo naměřenou ostrost zraku pod 50 %, a neměli by tak za volant usednout vůbec. Poměrně dobrou zprávou ale je, že 56 % testovaných řidičů mělo zrak zcela v pořádku. Nutno ovšem upozornit, že měření probíhala za denního světla, v šeru či tmě by mohly být výsledky o něco horší.

Z celkového počtu zhruba šesti milionů českých řidičů má v řidičském průkazu 1,3 milionu z nich uvedeno, že smí řídit jen s brýlemi či kontaktními čočkami. To je přibližně 22 % všech řidičů. Podle výsledků testování v rámci projektu „Vidíš skvěle?” ale trpí vadou zraku hned 44 % řidičů (36 % těch, kteří by měli jezdit s brýlemi, + 8 % těch, kteří by neměli řídit vůbec). Z toho vyplývá, že celých 22 % řidičů jezdí bez brýlí nebo čoček, i když by je mít měli. A pravděpodobně o tom většina z nich ani neví. Jak by také mohla  – většina lidí na pravidelné oční kontroly totiž nechodí. Při testování 65 % zkontrolovaných řidičů uvedlo, že za poslední rok nebylo na kontrole zraku (44 % dokonce uvedlo, že nebylo u očního lékaře ani jednou za poslední tři roky!).

V televizi a rádiu běží v současné době spoty upozorňující na rizika zhoršeného zraku za volantem:

Problém je, že sami jen těžko poznáme, že se nám zrak zhoršil. Zrak se nám totiž nezhorší ze dne na den, a tak si toho v průběhu času ani nevšimneme. Své oči si ale můžete orientačně zkontrolovat i sami. Ze vzdálenosti 25 metrů sledujte jiné vozidlo a pokuste se přečíst jeho registrační značku. Pokud nemůžete přesně rozeznat písmena a číslice, doporučujeme urgentně navštívit očního lékaře. Tam bychom ovšem jednou za čas měli zajít všichni, navzdory tomu, že si myslíme, že vidíme dobře. Obecně platí, že čím starší jsme, tím častěji bychom měli na prohlídky chodit, v důchodovém věku ideálně každý rok.

Chodíte na preventivní kontroly zraku?
Ano, pravidelně
62,4 %
Ano, občas
17,7 %
Ne, nikdy
19,9 %
Celkem hlasovalo 5914 čtenářů.

Reklama

Načítám