Hlavní obsah

První jízda s Audi SQ7 a SQ8 s benzinovým twin-turbo V8

Foto: Audi

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Největší SUV Audi ve svých sportovních variantách SQ7 a SQ8 přezbrojily z turbodieselů na poctivé turbobenziny. Audi tak vyslyšelo volání zákazníků po větším sportovním naturelu těchto variant. Vážně ale dokáže odlišný motor změnit charakter auta?

Článek

Říká se, že motor je srdcem auta, a je to rozhodně pravda – definuje jeho dynamiku, dodává mu charakter, a především svým projevem zintenzivňuje řidičský zážitek. Posledním ukázkovým příkladem jsou rychlá SUV od Audi, modely SQ7 a SQ8, které z turbodieselů přezbrojily na turbobenziny. A udělalo to s nimi hotové divy!

Nejde ani tak o čísla. Osmiválcový turbodiesel s dvojitým přeplňováním (elektrický kompresor a turbodmychadlo) a čtyřmi litry objemu nabízel solidní výkon 435 koní a brutálních 900 Nm, takže na stovku dosprintoval za 4,8 sekundy a jel až (elektronicky omezených) 250 km/h. Většině lidí by taková dynamika naprosto stačila…

Foto: Audi

Nový benzinový twin-turbo V8 TFSI dokázal s charakterem velkých SUV hotové divy

To nový benzinový twin-turbo 4,0 V8 má sice 507 koní, ale „jen“ 770 Nm zátahu. I tak na stovku vystřelí za 4,1 sekundy (výmluvnější je však pružné zrychlení z 80 na 120 km/h za pouhé 3,8 sekundy!). Maximálka je díky elektronickému omezovači stejná. Rozdíl tu tedy je, i když papírově ne tak velký. Jenže za volantem si přijdete jako v jiném světě. Docela jiný zážitek, než který očekávám v nové S3, do které se chystám později.

Osmiválec burácí, akcelerace mi drtí vnitřnosti, čísla na tachometru letí jako splašená, krajina se rozmazala a já se sotva zvládám držet volantu. Dieselová SQ7 a SQ8 byla velkorážní děla, ale tohle je jako útok celé artilerie! Hlavně proto, jak vás celý ten zážitek vtáhne do hry. U dieselu jste nenuceně pluli na vlně točivého momentu, tady má smysl motor drtit do vysokých otáček, užívat si gradující zátah a sílící řev. Uááá, je to fakt jízda!

Foto: Audi

Audi SQ7 je s benzinovým motorem ještě rychlejší než dřív

Pak naplno odhalíte neuvěřitelnou obratnost monstrózních SUV. Zcela popírají svou masivní velikost a hmotnost, při jízdě se kolem vás smrsknou, takže je můžete přesně vést a házet je ze zatáčky do zatáčky, jako by vážila o pár metráků méně než ty 2,3 tuny, co mají v papírech. Významný podíl na tom mají moderní technologie jako adaptivní podvozek, chytrý pohon všech kol quattro s vektorováním točivého momentu, aktivní řízení, natáčení zadní nápravy nebo aktivní stabilizátory. Auto drží na asfaltu jako přibité, precizně řeže zatáčky a odhodlaně kopíruje záhyby silnici, ať se vine kamkoliv.

Audi SQ7 a SQ8 mají stejnou techniku a jsou naladěny prakticky stejně, takže rozdíly mezi nimi jsou víceméně subjektivní a nijak zásadní – v SQ8 se cítíte víc uvnitř auta, zatímco v SQ7 vám přijde, že sedíte o trochu výš, proto víc vnímáte náklony v zatáčkách, SQ7 však díky karoserii kombi nabízí lepší rezonanci mocného řevu V8 z výfuků. Vyjde to vážně nastejno…

Foto: Audi

Tak které se vám líbí víc – praktičtější SQ7, nebo agresivnější SQ8?

Nejspíš si tak vyberete podle toho, jaké auto se vám bude víc líbit/hodit – praktické SQ7, nebo agresivnější SQ8? Ani s jedním neuděláte chybu. Jestli ještě toužíte po úspornějším dieselu (vejdete se s ním do deseti litrů na sto), rychle objednávejte, než je ke konci roku přestanou vyrábět…

Ale pokud máte za volantem raději sportovnější zážitky a nevadí vám vyšší účty za palivo (počítejte s průměrem kolem 13 litrů), tak rozhodně sáhněte po benzinových variantách. Užijete si s nimi daleko víc zábavy!

Audi SQ7 quattro s benzinovým motorem začíná na ceně 2 602 900 Kč, SQ8 quattro pořídíte za 2 803 900 Kč.

Reklama

Načítám