Hlavní obsah

První elektrický pick-up Rivian R1T

Foto: Rivian

Futuristické tvary, pokrokové technologie a moderní pohon. Vítejte v budoucnosti...

Nový americký automobilový start-up Rivian představil na autosalonu v LA první elektrický pick-up. Nejde jen o technické cvičení a snahu ulovit pár novinových titulků – auto je hotové a míří do sériové výroby. Prezentuje se navíc na tak vysoké technologické úrovni, že i Tesla bude muset pořádně šlápnout pedálů, aby Rivian dohnala!

Článek

Tohle je trefa do černého! U Rivianu vypálili Tesle rybník a jako první postavili elektrický pick-up, na který se Amerika celá třese. Pro všechny je to tak trochu překvapení, protože o společnosti Rivian slyšel zatím jen málokdo – ale tenhle technologický start-up existuje již od roku 2009 a má široké zkušenosti z oblasti elektrických pohonů a autonomních systémů. A na jejich autu je to vážně znát!

Foto: Rivian

První elektrický pick-up dokáže spojit luxusní interiér s užitnou hodnotou, pohodlnou jízdu po silnici se schopnostmi v terénu. Skutečný všeuměl

5,5 metru dlouhý pick-up R1T pohání čtyři elektrické motory (pro každé kolo jeden v zájmu lepšího dávkování točivého momentu na silnici a hlavně v terénu, o kompaktnosti celého ústrojí ani nemluvě) ve třech výkonových úrovních, které se liší i kapacitou baterie (dojezdem) a pochopitelně také dynamikou.

Nejslabší verze – ačkoliv to by mělo být spíš v uvozovkách, protože slabá vážně není – má 408 koní a 560 Nm, což umožňuje zrychlení na stovku za 4,9 sekundy, její baterie má kapacitu 105 kWh a R1T na ni ujede až 368 km.

Nejrychlejší varianta produkuje 765 koní a 1 120 Nm, na stovku vystřelí za 3,0 sekundy a díky 135 kWh baterii najede až 480 km.

Maratonská verze má pak 180 kWh baterii a dojezd 640 km, výkon má mírně snížený na 710 koní a identických 1 120 Nm.

Všechny verze mají maximálku omezenou na zcela dostačujících 200 km/h, váží 2 670 kg, na 1,4 metru dlouhé a široké korbě uvezou 800 kg nákladu a na kouli za sebou utáhnou rovných 5 tun. Praktičnost rozšiřuje i řada šikovných úložných prostor – 330litrový přední kufr, 200litrový prostor pod korbou, 350litrový tunel za zadními sedadly nebo dalších 95 litrů prostoru pod sedadly.

R1T má taky dobrodružné choutky a troufá si i do náročnějšího terénu: v offroadovém režimu má světlou výšku 360 mm (při nasedání se díky vzduchovému podvozku spustí na 200 mm, při běžné jízdě zase přifoukne na 280 mm), přední nájezdový úhel 34°, zadní nájezdový úhel 30° a přejezdový úhel 26°. Stoupat s ním můžete do svahu pod úhlem až 45°, taky dokáže brodit až metr hlubokou vodou – s velkou pravděpodobností, aniž by se zkratoval.

I přes terénní vlastnosti odpovídající drsným offroadům naleznete v kabině vpravdě luxusní prostředí. Vzdušný interiér, špičkové materiály (dřevo, kůže, hliník) a nejnovější technologie – přístrojovku tvoří 12,3palcový displej, dotykový infotainment s online službami má úhlopříčku 15,6 palce a cestující vzadu mají k dispozici další 6,8palcový displej. Rivian se navíc chlubí, že jejich auto zvládne autonomní řízení 3. úrovně (plná autonomie za vybraných podmínek, např. na dálnici).

Foto: Rivian

Technicky totožné SUV R1S bude za oceánem určitě stejně oblíbené jako pick-up

Jako by to nestačilo, vedle pick-upu R1T představil Rivian také SUV R1S, které má potenciál dobýt celý svět. Technicky jsou obě auta prakticky totožná, liší se jen karoserií, což z R1S dělá SUV, které je o pořádně velký skok před konkurencí. Obě auta se začnou prodávat v USA již v roce 2020 za cenu začínající v přepočtu kolem 1,5 milionu korun. Tak… a co na to Tesla a ostatní?

Reklama

Související témata:
Načítám