Hlavní obsah

Fiat 500X Sport je malé SUV s velkým duchem

Foto: Fiat

Fiat 500X Sport

Je tomu 5 let, co dostala rodina Fiatu 500 svůj dosud nejnovější přírůstek. Model 500X nastoupil v roce 2014 na trh coby vysoce módní crossover, těžící z roztomilého kukuče a ikonického statusu původní pětistovky. Předpovídaný komerční úspěch 500X se přirozeně dostavil, a proto se letos – jen chvíli po loňské obměně motorové palety – ukázalo další provedení. Přímo v Itálii jsem měl možnost vyzkoušet novinku 500X Sport.

Článek

„Možná se teď ptáte, proč dělat crossover ve sportovně laděné variantě,“ začal prezentaci jeden ze zástupců Fiatu. Odpověď následovala záhy – „protože jej lidé chtějí“. Prodeje ukazují, že stále více a více lidí volí při nákupu SUV modelu sportovně laděnou výbavu, byť se standardním motorem, jehož výkon nepřesahuje 150 koní. Na agresivní zevnějšek s příslibem sportovnosti si zákazníci daného segmentu zkrátka potrpí a kde je poptávka, tam musí být i nabídka.

Akční detaily uvnitř i zvenčí

Takže co malý-velký Fiat s přídomkem Sport vlastně nabídne? Nejzásadnějším lákadlem pro kupující bude přirozeně vzhled exteriéru. Tak jako výbava Cross nabízí prvky evokující výlety do terénu, Sport se vydává svým vlastním směrem. Přední nárazník s titanově šedými rámečky mlhovek má širokou mříž chladiče lemovanou ještě „lízátkem“ spojleru v barvě vozu. Do barvy karoserie jsou lakovány také lemy blatníků nebo nástavce prahů. Zadní část se pak pyšní elegantním difuzorem s dvojicí výfukových koncovek a střešním spojlerem. Titanově šedé zbarvení u mlhovek se dále objevuje na krytech zrcátek, na klikách dveří i na liště kufru. Když se k těm všem detailům přihodí pěkná devatenáctipalcová kola a speciální rudý lak Red Seduction, je z nafouklé pětistovky vážně docela hezké auto. Samozřejmě ne sportovní, ale hezké.

Foto: Fiat

Trochu šmrncu dostal nejen exteriér, ale i interiér

V podobném duchu potom pokračujeme i uvnitř. Pěkně navržená palubní deska dostala matně šedý prostřední dekor s černým logem „500“. A sportovně střižená kožená sedadla i úchopové části prošívaného volantu, stejně jako „kšilt“ přístrojového štítu, jsou z Alcantary příjemné na dotek.

Ale pozor, to není všechno!

Možná si teď říkáte, že tady změny u verze Sport skončí a veškeré taháky nového přírůstku se omezí jen na optická vylepšení. Jenže chyba lávky! Ve Fiatu se nebáli sáhnout po funkčních změnách. Podvozek je snížen o 13 milimetrů, a sice kvůli posunutí těžiště a eliminaci kolíbání v zatáčkách. Přenastaveny byly tlumiče, takže je celé auto tužší a jistější – mělo by teď mít výrazně potlačenou nedotáčivost i přetáčivost. Došlo také na řízení, Fiat uvádí větší citlivost kolem středové polohy a zároveň i důraznější zpětnou vazbu od předních kol.

Foto: Fiat

Přenastavený podvozek má poskytnout více jistoty při běžné i rychlejší jízdě

Přenastavenému podvozku nicméně vévodí stejné motory jako u standardních verzí. Nejdůležitější motorizací je loni představený čtyřválec 1.3 Firefly, jehož výkon činí 150 koní a točivý moment se zastavil na hodnotě 270 Nm. Na přední kola se síla přenáší skrz šestistupňovou automatickou převodovku se dvěma spojkami a s pádly řazení pod volantem.

Právě tenhle motor jsem měl možnost vyzkoušet během krátké projížďky v okolí Florencie a na velkou – stále však relativně kompaktní pětistovku – naprosto dostačuje. U čtyřválce je vzhledem k jeho malému objemu znát větší prodleva turbodmychadla, ovšem jakmile se pořádně nadechne a turbo zatlačí, ostře vyhlížející pětistovka důsledně vyrazí vpřed. Převodovka řadí hladce a bez cukání, nicméně je znát, že je naladěna spíš na pohodovou jízdu městem než na svezení po okreskách. Po sešlápnutí plynu se ústrojí nejprve chvíli rozmyslí, než podřadí na nižší rychlost, aby se motor dostal trochu do tempa. Pořád jde však používat ruční řazení pádly nebo přímo voličem, což je pro svižnou jízdu ideální.

Jenže o motoru verze Sport paradoxně až tolik není. Jak už bylo řečeno, nejdůležitější změny se odehrály na podvozku a řízení. Nižší a tužší zavěšení působí na rozbité silnici skotačivěji, nikoliv však zbytečně tvrdě, a v zatáčkách dodává na jistotě. Pětistovka „na chůdách“ lépe reaguje na povely, radostně se vrhá za volantem a hezká silnice je hned ještě o kousek hezčí.

Nedá se říci, že by verze Sport udělala z Fiatu 500X úplně nové nebo jiné auto. Základ zůstal stejný a změny jsou spíše dílčí, ale cílem samozřejmě nebylo, aby se z malého SUV stal malý sporťák. Jde především o možnost nové volby, nového designu, a tedy o příležitost odlišit se. Protože právě jistá odlišnost je důvodem, proč pětistovku zákazníci volí.

Ceny varianty Sport nejsou zatím k dispozici, ovšem neměly by se dramaticky odlišovat od stávajících provedení. Konkrétně 500X Cross začíná na našem trhu na částce 424 900 korun.

Reklama

Načítám