Hlavní obsah

Průměrné stáří osobního auta v ČR poprvé překročilo 15 let

Foto: sergio-ermk/Shutterstock

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Před několika dny vydal Svaz dovozců automobilů novou statistiku, hovořící o celkovém stavu vozového parku v Česku v prvním čtvrtletí letošního roku. A zejména v kategorii osobních aut, která nás zajímá nejvíce, došlo na prolomení dvou hranic.

Článek

Prvním výrazným mezníkem je 6 milionů registrovaných osobních aut. Zcela konkrétně hovoří statistika o tom, že naše úřady vedou v evidenci 6 029 765 automobilů. Šest milionů je vcelku vysoké číslo, vezmeme-li v potaz, že Český statistický úřad evidoval k poslednímu dni roku 2019 celkem 10 693 939 obyvatel ČR.

Budeme-li pokračovat tímto tempem, budeme mít za pár dekád jedno auto na obyvatele. Jen pro zajímavost – počet aut roste poměrně raketově. Statistiky SDA ukazují, že v roce 2011 bylo v Česku registrováno 4 597 450 osobních aut. Za necelých 9 let je tu tedy nárůst téměř o milion a půl automobilů. Na druhou stranu, statistika obyvatelstva je na nárůsty výrazně chudší a na konci roku 2011 žilo v Česku 10 505 000 lidí – tedy jenom o 145 tisíc méně než dnes.

Teď ale k té druhé hranici, která je podle některých poněkud alarmující. Vedle toho, že máme poprvé přes 6 milionů osobních vozů, máme také auta historicky nejstarší. Průměrné stáří vozového parku pomalu, ale jistě roste každým rokem a za uplynulé čtvrtletí poprvé přesáhlo 15 let – konkrétně je ve statistice zapsána číslovka 15,01 roku.

SDA uvádí, že za růstem průměrného stáří stojí především import ojetin ze zahraničí. Více než polovina dovezených ojetých aut je totiž starší než 10 let. Jenže to není důvod jediný.

Zásadní roli ve stárnutí vozového parku hraje také fakt, že mnoho lidí nová auta prostě nepotřebuje či nechce, protože jim jejich stávající auto naprosto stačí a vyhovuje. Vezměme si například Škodu Fabii – auto s nejvíce registracemi v Česku. První generace loni oslavila 20 let, poslední kusy jsou dnes 13 let staré a na silnici je potkáváte ještě častěji než výmoly. Není to sice nejatraktivnější auto, a z dnešního pohledu už první Fabia morálně zastarává, přesto však mnoha lidem naprosto věrně a dostatečně poslouží pro veškeré potřeby motoristického života.

Foto: Dalibor Žák

Škoda Fabia I. generace je ukázkou toho, že některá auta slouží celým rodinám hodně přes 10 let

A realitou je, že spoustu lidí nová auta ani nelákají, zejména kvůli složitým technickým řešením, kterým nedůvěřují. Ani na argument vyšší bezpečnosti lidé často (bohužel) neslyší a velkou roli samozřejmě hraje i cena. Většina lidí si nové nebo zánovní auto prostě buď nemůže, nebo nechce koupit, ale i když si ho koupí, zpravidla nepůjde to staré, které ještě jezdí, zlikvidovat. A právě proto, že stárnou stále relativně moderní, spolehlivá a dobrá auta, která dobře slouží svým majitelům, bude nadále stárnout i vozový park.

A na závěr ještě jedna zajímavost – motorky. Počty v kategorii motorek rostou výrazně pomaleji a na konci prvního čtvrtletí letošního roku jich bylo registrováno celkem 1 185 632. A průměrný věk? Neuvěřitelných více než 33 a půl roku! Motorky tak mají ze všech evidovaných kategorií nejvyšší průměrné stáří a blíží se k nim akorát traktory, které jsou průměrně staré 32 a půl roku.

Foto: Tomáš Hyan

Legendární Pionýry už sice na silnicích nepotkáte zdaleka tak často, mnoho jich je však stále zapsáno ve statistikách, kde zvedají stáří

Stáří motorek je však jednoznačně dáno tím, že se jedná o zájmovou kategorii a mnoho lidí vlastní motocyklové veterány zejména české výroby. Průměrný věk tak dramaticky zvyšují staré Jawy a Čezety z doby před revolucí poschovávané v garážích a stodolách.

Reklama

Související témata:
Načítám