Hlavní obsah

Proč shořelo ferrari v Praze? A nejčastější příčina požárů?

Foto: Twitter - Hasiči Praha

Shořelé Ferrari na pražském okruhu

Když před pár týdny shořelo na pražském okruhu ferrari úplně na uhel, bylo toho plné zpravodajství. K požárům sportovních aut však nedochází tak často, jak by se mohlo zdát, nehoří o nic častěji než běžná auta, jen se o tom víc mluví. Ale vítě jak se máte v podobné chvíli zachovat? A jak reagovat, když přijedete k nehodě, při které auto doutná, nebo dokonce rovnou hoří?

Článek

V Čechách nebývá úplně zvykem, že by nám tady hořela sportovní auta tak často jako třeba v Emirátech, proto není divu, že když shořelo Ferrari 458 na pražském okruhu, viděl ty fotky snad úplně každý, kdo má doma internet a televizi. Přesné příčiny požáru ještě nejsou vyšetřeny, ale Ferrari už před nějakou dobou přiznalo, že zvlášť namáhané modely 458 mohou mít poněkud vznětlivou povahu. „Při extrémní zátěži může dojít k poškození výfukového potrubí a následně k vznícení lepidla použitého v podbězích. Tím se uvolní tepelný štít a pak může dojít k požáru,“ píše se v oficiální zprávě italského výrobce. „Celkem bylo vyrobeno 1248 modelů 458 Italia, ale podobné problémy postihly jen několik málo aut. U všech ostatních řádně servisovaných vozů byly tyto problémy odstraněny.“ Podle všeho bylo české shořelé ferrari provozováno zážitkovou agenturou, což by nasvědčovalo tomu, že nemělo zrovna jednoduchý život.

Ještě častěji ale hoří jiné italské supersporty, konkrétně Lamborghini Aventador. Vloni udělala automobilka z Boloně dokonce svolávací akci na všechny prodané vozy, při které měla být příčina požáru odstraněna, dohromady bylo pozváno do servisů téměř šest tisíc aut! A kde byl problém? Podle všeho v odvětrávání palivové nádrže. Lamborghini uvedlo, že při shodě několika okolností mohlo dojít k požáru - konkrétně se to všechno seběhlo tak, že auto mělo plnou nádrž a jeho majitelé motor extrémně zatěžovali při stání na místě, nebo při pomalé jízdě. Jinými slovy, vytáčeli motor pro potěšení svoje nebo přihlížejících a benzín z nádrže se pak pak dostal na rozžhavené výfukové potrubí.

Foto: Youtube

Několik Lamborghini Aventador začalo hořet když řidiči vytáčeli jejich motor při stání. Ze zábavy se stal v okamžiku problém.

„Nejčastější příčinou požáru u běžných aut je závada na elektroinstalaci, tedy kabely prokousané od kuny, neodborně provedená oprava, nebo prostě jen opotřebované elektrické vedení,“ říká majitel autoservisu Martin Šípek. „Většinou požár vznikne v motorovém prostoru a následně se rozšíří do kabiny. Přestože jsou auta stavěna z materiálů, která by měla být odolná vůči hoření, tak si musíme uvědomit, že je tady spousta plastů, pěny a gumy, což jsou materiály, které nejsou žáruvzdorné. Jinými slovy - to že mají pomalejší hoření zkrátka neznamená, že nehoří. A když už hořet začnou, většinou je to rychlá záležitost.“ Jeho slova potvrzuje i hasič Jiří Kozděra: „Při nehodě osobního auta dochází k požáru jen zřídka, jsou to jednotky procent. Musí dojít k poškození palivového vedení nebo k úniku provozních kapalin, protože auta jsou konstruována tak, že se při nárazu okamžitě odpojí baterie, takže by nemělo dojít k nějakému zkratu.“ Upozorňuje rovněž, že při požáru vozu většinou nehrozí jeho výbuch. „To, co vidíme ve fimech nemá s realitou nic společného. Benzín je samozřejmě hořlavý, ale sám o o sobě nevybuchne, ani když začne unikat. Muselo by dojít k extrémnímu zahřátí plynů ve stísněném prostoru, ale benzínová nádrž je většinou jedním z nejlépe chráněných míst na auta a když už dojde k poškození palivového systému, pak benzín jen volně uniká a následně hoří.“

A jak se tedy máte zachovat, když vaše auto začne hořet? „Samotnému požáru většinou předchází různé indície a můžete mu zabránit hned v počátku,“ vysvětluje Martin Šípek. „Motor ztratí výkon, rozsvítí se kontrolka dobíjení, nebo prostě ucítíte kouř. Okamžitě zastavte, vypněte zapalování a opusťte auto. Mnohdy tohle stačí, abyste požáru předešli. Když se kouří z motorového prostoru, v žádném případě neotevírejte kapotu, abyste se podívali, co se děje. Vznikne totiž komínový efekt a může dojít k okamžitému vznícení. Pokud už auto hoří, nebo třeba jen doutná, a vy máte hasící přístroj, neváhejte ho použít. Víko motoru ale jen pootevřete! Ještě předtím je ale lepší zavolat profesionální hasiče, kteří mají nejen vybavení, ale ví, co v podobných situacích dělat.“

Foto: HZS PLK

Na Tachovsku začalo hořet auto po nárazu do stromu, řídíče vyprostil svědek nehody

Když nastane nehoda, počítejte s tím, že u auta na střeše může snadno dojít k úniku provozních kapalin, což riziko požáru mnohonásobně zvětšuje. Vypněte okamžitě motor a pokuste se opustit auto. Spousta lidí uhořela jen proto, že se jim nepodařilo rozenout bezpečnostní pásy, nebo kvůli vzpříčeným dveřím. „Když se nemůžete dostat přes dveře, pak je nejjednoduší vykopnout čelní okno,“ říká Jiří Kozděra. „Boční okna totiž drží lépe než si mnozí lidé myslí. ideální je mít ve dveřích auta speciální záchranný nůž, který se dá koupit za pár stovek na internetu nebo někde na burze. Má speciální ostří na přeříznutí bezpečnostních pásů a kovový hrot právě na rozbití oken.“

Pokud se k požáru auta dostanete jako svědek a v autě je řidič nebo někdo z posádky v bezvědomí, opět platí, že jako první zhasněte motor. Když už je to v plamenech, pamatujte, že čas je tím nejdůležitějším. „Život samotný je důležitější než aktuální bolest nebo třeba i riziko dalšího zranění,“ říká záchranářka Žofie Hradecká. „Když při nehodě zasahuje víc lidí, je dobré aby se vždy někdo snažil zraněnému zafixovat hlavu, ale když jste tam sami, jednoduše mu provlékněte svoje ruce v jeho podpaží a odtáhněte ho od hořícího auta do dostatečné vzdálenosti.“

A co vy? Byli jste někdy u požáru auta? Nebo vám nějaké shořelo? Jak se to stalo a co jste dělali? Podělte se s námi v diskuzi.  

Reklama

Související témata:
Načítám