Hlavní obsah

Proč „praví petrolheadi“ nikdy nepochopí novou Supru

Foto: archiv Garaz.cz

Vize Toyoty Supry založená na konceptu FT-1

Supra Mk. IV – málokdo s ní jel, ale pro všechny automobilové nadšence je to modla, mýtus, legenda. Pátou generaci tak čeká výstup na horu očekávání, který nemůže skončit jinak než zklamáním. Supra tak u petrolheadů pravděpodobně propadne. I když bude nejspíš lepším autem…

Článek

„Vždyť to bude jen BMW Z4 se střechou! A bude mít obyčejný motor BMW! A automat! A základ bude čtyřválec! A nebude o moc rychlejší! A ani ten design není nic moc!“ Tyhle a podobné hejty na mě vyskakují z různých koutů internetu s každou zprávou, která o nové Supře prosákne. Petrolheadi mají už pár měsíců před premiérou jasno – král zůstává králem in memoriam, Toyota se s novou generací ani nemusela obtěžovat. Jenže podle mě bude nová Supra lepší než ta stará.

Všichni totiž znají Supru především díky Gran Turismu nebo prvnímu dílu Rychle a zběsile, na YouTube viděli tuny videí, kde okřídlené Supry syčí jako klubko hadů a burácí jako armáda při útoku, plivají metrové plameny, na rovinkách dělají desítky metrů dlouhé černé čmouhy a zatáčky projíždějí zásadně bokem s mohutnou kouřovou clonou. Problém je, že tohle všechno jsou silně upravené kousky, které mají k původní specifikaci pěkně daleko. Takže jaká vlastně je pravá Supra?

Měl jsem to štěstí se svézt s čistou sériovkou a… byl jsem z ní trochu rozčarovaný. První, co mě překvapilo, byla její velikost. Supru vyvíjeli primárně pro americký trh a tomu odpovídají i její rozměry – na délku měřila jako první Octavia a byla ještě o kousek širší. Není divu, že i přes intenzivní odlehčovací práce vážila přes jeden a půl tuny! Kabina proto působila na kupé nebývale vzdušně, sedačky byly měkké a ploché, podvozek překvapivě komfortní a motor… zpočátku prostě nejel. Do čtyř tisíc se totiž nic moc neděje, až pak se zapne druhý stupeň přeplňování a Supra začne pelášit. Pořád se ale bavíme o stovce kolem pěti sekund, takže hnědé bezpečnostní trenky můžete nechat klidně doma.

Svou pravou tvář ukázala Supra, až když se silnice začala kroutit. Celá se kolem mě smrskla, nechala se vést s naprostou přesností a hezky si se mnou povídala, ochotně se skládala do zatáček a rovinky požírala s apetitem Američana v McDonaldu. Majitel na sedadle spolujezdce zezelenal strachy a prosil, ať zpomalím, ale pokud jde o mě, větší vzrušení jsem cítil za volantem MR2 Turbo. Ta byla drobounká a lehounká, v zatáčkách tančila a rovinky prosvištěla jako stíhačka. TO bylo pravé sportovní auto! Supra proti ní působila jako velmi schopné GT.

Jasně, když nesmrtelný 2JZ-GTE přifouknete aspoň na 600 koní, překopete podvozek a brzdy, nainstalujete dovnitř skořepiny a zvenku ji ověsíte sadou doplňků, pak to musí být vážně neskutečná raketa, ale sériovka působí až nečekaně krotce. A právě proto si myslím, že nová Supra nabídne lepší svezení.

BMW má totiž s novou Z4 co napravovat. Ta minulá lépe vypadala, než jezdila, a vývojáři se dušují, že tentokrát přijdou s opravdu sportovním autem. Supra díky základům Z4 získá dvoumístnou karoserii (minulá byla 2+2) kompaktních rozměrů (oproti Z4 navíc tužší díky pevné střeše), zadokolkovou koncepci a ideální rozložení hmotnosti 50:50. Charakter má však mít dost odlišný díky jinak naladěnému podvozku a překalibrovanému software motoru i převodovky. Sám šéf inženýr Tetsuya Tada (má na svědomí i ryze řidičskou GT86) říká, že Supra bude čistokrevný sporťák, u kterého praktičnost a komfort moc neřešili.

Foukaný řadový třílitrový šestiválec B58B30 určitě nebude mít výbušnost 2JZ, ale na druhou stranu zaručeně nabídne větší rozsah použitelných otáček a lepší odezvu na plyn. Ve spojení s bleskově řadícím osmistupňovým ZF (na lenivý automat z minulé Supry zapomeňte, dnešní technologie je o světelné roky dál) bude v reálu citelně rychlejší než čtvrtá Supra – o pár metráků těžší M240i dělá stovku za 4,6 sekundy, abyste si udělali představu. A to vše se 340 koňmi, později určitě dorazí ještě ostřejší Gazoo verze (vždyť nejsilnější Z4 M40i bude mít 380 koní).

Jasně, můžete plakat nad absencí vlastního motoru, ale náklady na vývoj by projekt Supra spolehlivě zabily. Stejně jako výroba a homologace dvou převodovek – v Americe, největším trhu pro Supru prostě auto s manuálem neprodáte. Tak to je, smiřte se s tím. A že je základem čtyřválec? Prostě si ho nekupujte. Taky bych nechtěl Mustang s EcoBoostem, ale v Americe jde na dračku. Supra se prostě musí prodávat ve velkém i těm, kteří jen chtějí pohledné, svižné kupéčko a nepotřebují se stát hvězdou driftovacích videí na YouTube.

Nechci vás přesvědčit, abyste novou Supru začali milovat. Jen si myslím, že byste jí měli dát šanci ukázat, co v ní je. Možná to nebude ta Supra, kterou jste si vysnili, ale mohlo by to být auto, které vás za volantem pobaví. A takových není nikdy dost.

Reklama

Související témata:
Načítám