Hlavní obsah

Proč nás tak fascinují videa se startováním starých motorů?

Foto: YouTube - Bidone1967

Hvězdicový letecký motor při startu

Máte-li skutečně rádi auta, dost možná se pravidelně ocitáte pohlceni v „kolotoči videí“. Tedy v situaci, kdy si pustíte „jen jedno video“ a o tři hodiny později naprosto konsternovaně koukáte na cosi, co jste původně vůbec vidět nechtěli. Nám se to stalo právě teď. A téma? Netradiční startování motorů všech druhů.

Článek

Hned na úvod odpověď na otázku z titulku. Proč nás vlastně tohle bizarní téma tak šíleně baví? Protože se zde ohlížíme do doby, kdy bylo startování motoru „rituálem“. Dnes se otočí klíčkem, případně už se jen zmáčkne tlačítko, a elektronika si pobere vše ostatní. Je to pohodlnější a pro každodenní použití jednoznačně lepší. Jenže považte...nemělo ono ruční ladění předstihu, práce se sytičem a dávkování směsi něco do sebe? Následující videa jsou věnována těm, kteří dychtivě odpovídají „ano!“

Startování mercedesu ze třicátých let po jedenáctileté odstávce

Těžko říct, ve které zemi bývalého Sovětského svazu se tento příběh odehrál. Kanál Flexiny uvádí, že původním majitelem raritního Mercedesu z roku 1937 byl příslušník armády, ovšem posléze byl vůz zabaven a ve čtyřicátých letech věnován coby „služebák“ ministru zemědělství. Za dlouhou historii vystřídal majitele hned několikrát, ovšem podstatné je, že skončil odhozen kdesi napospas počasí. Alespoň do chvíle, kdy jej parta lidí s kamerou vyhrabala z pod sněhu a začala startovat.

Startování historického vozu po jedenácti letech a v takto nehostinných podmínkách je naprosto fascinující, stejně jako fakt, že motor po vyplácání několika baterií nakonec opravdu chytil a docela důstojně běžel.

Jenže hned jak motor naskočí, už je tu další video, opět ze zasněžených lokací kdesi na východě.

Startování dieselové lokomotivy v -30 stupních

Popis následujícího videa hovoří prostě jen o studeném startu dieselové lokomotivy v Rusku, ovšem my jsme si zjistili, že se ve skutečnosti jedná o československý stroj. Zhruba tříminutový start doprovázený nepravidelným chodem, klepáním a enormním množstvím kouře má na svědomí lokomotiva ČKD řady 740 vybavená agregátem K 6 S 230 DR. Šestiválec o objemu necelých 65 litrů může mít výkon až 1200 koní ve 1250 otáčkách za minutu.

Jak jistě uznáte, přestože tento motor má s auty jen máloco společného, pohled na jeho start je skutečně impozantní.

A co tam máme dál?

Startování radiálního motoru „setrvačníkovým“ startérem

Čtyřminutový snímek pořízený na německém srazu traktorů je moje osobní srdcová záležitost. Za jedním traktorem totiž někdo přitáhl ruský hvězdicový devítiválec Švecov AŠ-62 vytažený z letadla Antonov An-2. Stejně jako mnoho dalších leteckých motorů podobné konstrukce, startuje se i tento pomocí „setrvačníkového startéru“ (v angličtině inertia starter). Princip je takový, že se elektromotorem, případně ručně roztočí těžký setrvačník, který potom pomocí spojky roztáčí klikovou hřídel motoru.

Jak vidno, ohromnému hvězdicovému agregátu o objemu 30 litrů se zpočátku moc nechce a chvíli jen nepravidelně štěká za doprovodu kouře a plamenů. Ovšem ten moment, kdy se celé monstrum probere k životu, nahání husí kůži.

Ještě než z kolotoče videí vystoupíme, pojďme si dát jednu poslední raritu.

Startování motoru traktoru „brokovnicovým“ startérem

Britské traktory Field-Marshall jsou dnes uznávaným sběratelským artiklem, ovšem vzhledem k tomu, že první kusy spatřily světlo světa ve třicátých letech, vyžaduje jejich obsluha daleko více interakce než pouhé otočení klíčem. Jak probíhá startování velkého jednoválcového dieselu ve stařičkém traktoru, ukazuje na videu ze srazu jeho majitel. Motor se musí ručně natočit za horní úvrať a do trubice vedoucí skrz hlavu se zastrčí zapálený knot nahrazující žhavicí svíčku.

Pak přichází ta zábavná část. Na boku přední kapoty se totiž nachází nábojová komora, do níž se usadí slepý náboj do brokovnice. Přes náboj se našroubuje úderník, a když je vše připraveno, klepne se do úderníku kladivem. Tlak z vystřelené nábojnice putuje přímo do válce, kde roztočí píst a motor chytne. Opět zcela pozoruhodný a dnes již prakticky zapomenutý mechanismus.

Tak to by byla naše krátká exkurze do světa startování divných motorů. A co vy, máte nějakého svého oblíbence?

Reklama

Související témata:
Načítám