Hlavní obsah

Senioři za volantem: Jsou opravdu nebezpeční?

Foto: Shutterstock

Policejní statistiky nehodovosti a informace od ÚAMK hovoří jasně. Nejnebezpečnějšími účastníky silničního provozu jsou mladí řidiči, následování seniory. Proč právě seniory? A dá se s tím něco dělat? Senioři už se nemohou spoléhat jen sami na sebe. Pomáhat by jim měli hlavně jejich blízcí nebo lékař.

Článek

K poslednímu srpnu zemřelo na českých silnicích 78 seniorů a 315 jich bylo těžce zraněno. Vzhledem k tomu, že senioři zastupují 19 % všech řidičů, jde o vysoká čísla. Ale jak je to možné, když jezdí s větším rozmyslem, jsou klidnější a mají velkou praxi? Jsou to právě ty důvody, které jsme zmínili. Řidiči senioři opravdu jezdí pomaleji a klidněji, bohužel občas ale neodhadnou míru a v provozu jsou svou pomalou jízdou tak spíše překážkou. Provoz totiž za posledních několik let velmi zrychlil a starší řidiči bohužel nejsou schopni se této rychlosti přizpůsobit.

Statistika ÚAMK uvádí, že zhoršení řidičských schopností přichází kolem čtyřiašedesátého roku života a největší rozdíly ve schopnosti řešit nenadálé situace přichází po dosažení 75 let. Starší řidiče limituje zvýšená fyzická zranitelnost a snížení jejich fyzických, ale i psychických schopností. Senioři jsou také často pod vlivem léků, které jim sice pomáhají se zdravotním stavem, ale mohou lehce otupovat smysly. Jejich reakce už vzhledem k věku nejsou moc rychlé, a pokud se toto zkombinuje, dostaneme se k možnému pořádnému problému.

Ať už je to složitější situace na velké křižovatce, chodec, který nečekaně vstoupí do vozovky, nebo krizové brzdění, to vše může seniora vést z míry natolik, že zazmatkuje, vjede do křižovatky, najede na dálnici v protisměru nebo „jen“ nedobrzdí. A co s tím? V prvé řadě je potřeba, aby se seniorům věnovala jejich rodina. Jste to možná vy, kdo by měl dědečkovi nebo babičce říct, že by auto měli nechat stát v garáži. Možná takové oznámení nepřijmou napoprvé úplně dobře, ale buďte důslední a vysvětlete jim, že jde i o jejich bezpečnost. A nabídněte jim alespoň občasný odvoz. To je jistě obměkčí.

O řidiče seniory by se měli postarat i jejich lékaři. Ostatně, i zákon říká, že řidič senior musí absolvovat první povinnou lékařskou prohlídku ve svých 65 letech. Další v 68 letech a poté každé dva roky. Praktický lékař vystaví vyšetřenému Potvrzení o zdravotní způsobilosti a schopnosti řídit. Toto potvrzení je řidič povinen mít při sobě spolu s platným řidičským průkazem a malým technickým průkazem při každé jízdě.

Jenomže zběžná prohlídka spojená s kontrolou zraku nemusí být dostatečná, a může se proto stát, že se orazítkované potvrzení dostane do rukou i těm starším řidičům, kteří by již řídit neměli. Ani lékaři tak nejsou všespásní, čímž se dostáváme znovu k původnímu bodu, tedy k rodině. Právě ta by se svým seniorům měla věnovat a starat se o ně. Správnou péčí a zájmem může totiž zachránit nejen jejich život, ale i životy ostatních na silnici. Všichni jednou budou staří a nejspíš také budou potřebovat pomoci s tak těžkým rozhodnutím, jakým bezesporu je i odložení auta.

Reklama

Načítám