Článek
Tenhle blog vzniká poněkud neplánovaně. Původně jsem měl právě teď uhánět po dálnici směrem na Mnichov a odtud dál do Švýcarska. Chtěli jsme vám přivézt unikátní reportáž z exkluzivní výstavy těch nejelegantnějších a nejdražších klasických automobilů světa, která se projedou po zamrzlém jezeře ve Svatém Mořici. Člověk míní, pánbůh mění, říká se. Akce „The ICE“ byla vlivem obav z pandemie virového onemocnění COVID-19 kompletně zrušena. Zrovna jako Ženevský autosalon. A když už tedy musím sedět doma, nalezl jsem zajímavou statistiku a o tu se nyní rád podělím.
Sportovní auta jsou rozhodně dražší než před lety
Existuje řada aut, o které jsem měl v minulosti vážný zájem, ovšem obsah mé peněženky na tento sen právě nestačil. Asi to známe všichni. Jako například v roce 2008. Získal jsem tehdy novou práci a moc jsem toužil si pořídit svoje první Porsche 911. Byl jsem však snílkem a příliš peněz jsem na nákup sportovní ikony neměl. V inzercích se běžně objevoval model 911, typ 964 za ceny nepřesahující půlmilionovou částku. Ta auta byla ve světle dnešních čísel až neuvěřitelně dostupná. Na jeden stříbrný exemplář jsem se tehdy šel podívat. Byl skutečně v moc hezkém stavu.
Tehdy šlo o 911 Carreru Coupe z roku 1991 s šedým koženým interiérem. Měla najeto něco přes 170 tisíc kilometrů, fascikl s historií k autu nechyběl a cena činila pouhých 550 000 Kč. Jenže já si na auta nikdy nechtěl půjčovat, tak jsem jen obrazně zamáčkl slzu, otočil se a šel pryč. Porsche 911 jsem pořídil až po letech. V roce 2016 šlo za lehce vyšší částku pořídit novější, vodou chlazený model, typ 996, který byl také ve stříbrné barvě.
Auto mám dodnes a mám ho moc rád. Když jsem ale na vůz koukal letos, cena se opět mírně posunula vzhůru. Sedmnáct let stará 911 v podobné specifikaci by mě vyšla už spíše na tři čtvrtě milionu. A kolik by stálo to původní Porsche - stará 964, které bylo tehdy 17 let, a dnes by už byla pomalu veteránem? Hezké kousky za méně než 1,3 milionu nekoupíte!
Řeknete si, že svět Porsche je sám pro sebe, ale u dalších sporťáků bude situace jiná. Podívejme se tedy na takový Lotus. U nás v Česku se tahle auta v nabídkách příliš neobjevují, proto si pamatuji z hlavy skoro všechny případy. Přeci jen jsem po nich v inzerci vždy mlsně pokukoval. Před lety, konkrétně v roce 2013, byl na prodej patnáctiletý Lotus Elise S1 a za velmi zajímavou cenu nepřesahující půl milionu. K projížďce si ho tehdy půjčil Honza Koubek. To už natáčel náš oblíbený Meziplyn.
Nejen že by dnes stál podobně starý Lotus citelně víc (takže tehdy šťastný kupec tohoto konkrétního auta, pokud se o vůz staral, rozhodně neprodělal), ale i novější Elise série 2, které je nyní patnáct let, bude stát mnohem víc. Nakonec sám jsem se o tom přesvědčil, když jsem předloni konečně jeden vytoužený exemplář sehnal.
Sporťáky kupuje málokdo, ale jak jsou na tom běžná auta?
První ojetá západní auta byla v naší rodině kupodivu japonská. Nejprve si táta pořídil osm let staré Mitsubishi Lancer GLXi, potom doma přibyla tehdy už patnáctiletá Honda Accord 2.0i EX s automatickou převodovkou. V té době šlo koupit osmiletý hatchback nižší střední třídy v parádním stavu, dovezený ze Švýcarska, za cenu příliš nepřevyšující sto tisíc korun. A patnáctiletá Honda byla vážně „za hubičku“. Dnes byste podobně stará auta stejného typu koupili výrazně dráž.
To samé platilo i o několik let později. Největší rozdíl mezi cenou stejného typu ojetého auta tehdy a dnes vidím v ceně ojetého Fordu Focus ST 225, který jsem v roce 2011 koupil jako pětiletou ojetinu za cenu zhruba čtvrt milionu korun. Pětiletý sportovně laděný hatchback od Fordu by dnes stál překvapivě výrazně víc. Podívejte se na data v přiložené tabulce.
Za ojeté sedany vyšší střední třídy si dnes připlatíte
Kdo by nezatoužil po pohodlí a libozvučnosti šestiválcových sedanů prémiových značek. Jenže v kapse nemáte pomalu ani na novou Fabii. Jestli vám tahle situace něco připomíná, tak mě i pochopíte. V jeden čas jsem holdoval velmi výhodným nákupům tehdy už vysloužilých „služebáků“ pro ředitele firem. Vysmíval jsem se systému, protože stačilo prostě nekoupit nový model a ušetřil se balík peněz. Vždyť moje první Audi jsem pořídil jen za něco málo přes sto tisíc korun. Bylo tehdy přesně deset let staré, rovnou model 100 C4 s výkonným vidlicovým šestiválcem pod kapotou a pohonem všech kol Quattro. Dneska bych za ty peníze rozhodně desetiletou Audinu v dobrém stavu nepořídil.
Když jsem se pak stěhoval kvůli škole do zahraničí, musela se Audina prodat. Její místo po návratu obsadil nevšední velký sedan Nissan Maxima QX s třílitrovým šestiválcem. Mám na něj vážně jen ty nejlepší vzpomínky. Dnes už tento vůz v dobrém stavu nejspíš ani sehnat nepůjde. Rád bych se v něm ale někdy projel znovu a věnoval autu celou recenzi. Zaslouží si to! Jen dodám, že tohle auto šlo jako desetiletou ojetinu pořídit v roce 2006 za 129 tisíc korun.
To bylo vážně hodně levné. Alespoň tedy v porovnání s tím, kolik bych dnes musel zaplatit za Infiniti, které je asi nejbližším ekvivalentem někdejší Maximy. Po Maximě přišlo BMW řady 5, veleúspěšná generace E39. Za „legračních“ 105 tisíc korun se mi podařilo sehnat v roce 2009 dvanáctileté stříbrné BMW dokonce po prvním majiteli a s opravdu nízkým nájezdem. Dnes bych za tuto částku hledal pěknou dvanáctiletou „pětku“ z roku 2008 jistě jen marně. Tabulka opět ukáže, jak se ceny za ta léta vyvíjely a o kolik víc si musíme nyní za podobně stará auta připlácet.
Proč tomu tak je? Jasné vysvětlení nemám, ale myslím si, že jde o kombinaci různých faktorů. V devadesátých a nultých letech, ze kterých pocházejí uvedené vzpomínky, se auta vyvíjela snad opticky ještě rychlejším tempem než dnes. Klidně jen čtyři roky staré auto bylo nejspíše vnímané společností jako starší, než je tomu dnes. Lidé jsou aktuálně ochotni utratit víc za motorizace, které z trhu mizí. Jsou tak potom ochotni zaplatit víc za šestiválcový benzinový, nebo dieselový motor, zkrátka za varianty, které dnes nahrazují tří a čtyřválce, často v kombinaci třeba s hybridním pohonem.
Konzervativní řidiči, kteří chtějí konvenční motorizace o větších zdvihových objemech, zkrátka rádi uloví tahle auta na trhu ojetin, než začnou postupně úplně mizet. Jejich cena se pak drží vysoko. S cenami ale zamávala i finanční krize v roce 2008, inflace, ale i ČNB, která v roce 2013 intervenovala vůči sílící koruně - v té době skutečně ojetiny skokově podražily. Nabídka začala být chudší a prodejci určitou část ojetin i exportovali z Česka, protože se to prostě vyplatilo. Veškeré současné důvody, proč jsou ojetiny drahé, mi ale stejně unikají mezi prsty. Uvidíme, co přijde do budoucna. Jak to vidíte vy, čtenáři? Povedl se vám někdy výhodný kup ojetiny?