Hlavní obsah

Lamborghini Murciélago: Netopýr žije naplno přes dvě dekády

Foto: Lamborghini

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Italské Lamborghini v letošním roce oslavuje celou řadu významných výročí, která se týkají i moderních vozů značky – letos v září uplynulo 20 let od oficiálního představení elegantního supersportu Murciélago, historicky prvního modelu automobilky vyvinutého pod křídly německého koncernu Volkswagen.

Článek

Začátkem září 2001 automobilka Lamborghini vstoupila do nové éry, když novinářům a vybraným hostům na konferenci v Sant’ Agatě odhalila zcela nové Murciélago – historicky první Lamborghini vyvinuté pod vedením koncernu Volkswagen. O pouhé tři dny později se nejžhavější novinka italské továrny představila také veřejnosti na autosalonu ve Frankfurtu, kde oficiálně započalo nejúspěšnější období v historii značky.

Moderní Murciélago bylo nástupcem legendárního supersportu Diablo a bylo prvním zbrusu modelem Lamborghini, který se představil po převzetí automobilky koncernem Volkswagen v roce 1998. Ferdinand Piëch tehdy nakupoval prestižní značky a kromě Lamborghini rozšířil portfolio koncernu Volkswagen také o Bentley a Bugatti – všechny značky byly v ekonomických problémech a byly zajímavou levnou možností, jak získat slavná jména pro nejnovější projekty.

Foto: Lamborghini

Peruánec Luc Donckerwolke byl prvním „neitalským“ designérem, který kdy mohl navrhnout Lamborghini

Jednání Lamborghini a Volkswagenu započalo v devadesátých letech, když se Italové snažili získat osmiválec Audi pro nejnovější projekt „Baby Lambo“ – nový nejlevnější model, kterým by si pomohli z nepříznivé finanční situace. O osmiválcovém sporťáku s motorem uprostřed však přemýšleli i ve Volkswagenu, a tak se z obyčejných jednání o nákupu pohonných jednotek stal zlomový okamžik pro Lamborghini, protože si Volkswagen koupil celou společnost a know-how jejích inženýrů.

Z plánovaného osmiválcového Lamborghini nakonec bylo Audi R8 a základním modelem italské automobilky se stalo desetiválcové Gallardo. Teď však trochu předbíháme, protože dvojice menších supersportů koncernu byla uvedena až po úspěšném zaběhnutí dvanáctiválcového Murciélaga. Italská továrna se v portfoliu koncernu zařadila pod Audi a vývoj nástupce zastarávajícího ďábla odstartoval okamžitě poté, přičemž zhruba dvouletou mezeru vyplnilo modernizované Diablo VT 6.0.

Foto: Lamborghini

Elegantní Murciélago bylo o 60 % tužší než odcházející Diablo a používalo uhlíková vlákna

I když Ferruccio Lamborghini původně plánoval vyrábět luxusní cestovní kupé, po ohromném úspěchu modelů Miura a Countach je už navždy opravdovým Lamborghini dvanáctiválcový supersport s motorem uprostřed. Inženýři z Lamborghini jsou těmi nejzkušenějšími v oboru, a proto je manažeři Volkswagenu nechali pracovat po jejich a pomáhali jim s financováním a celkovým zlepšením dílenského zpracování a kvality vozu.

Italům byl z vedení koncernu Volkswagen doporučen dvorní designér Luc Donckerwolke, který pro Murciélago navrhl elegantní tvary s typickým rysem dvanáctiválcových supersportů značky – vzhůru otevíranými „nůžkovými“ dveřmi. Tradici Lamborghini následovalo i pojmenovávání inspirované světem býčích zápasů. Jméno „Murciélago“ ve španělštině znamená „netopýr“ a supersport jím vzdává hold španělskému býkovi, který v říjnu 1879 přežil 28 zásahů mečem a od toreadora Rafaela Sáncheze dostal milost.

Foto: Lamborghini

K supersportům Lamborghini patří nepřehlédnutelné barvy, a proto se s Murciélagem představil nový svítivě zelený odstín Verde Ithaca

Vliv německých inženýrů byl patrný zejména v interiéru, protože ergonomie nikdy nebyla silnou stránkou Lamborghini, a tak nový počin musel projít výrazným vylepšením. V Murciélagu se sedí příjemněji než v předchozích modelech, je prostornější, má funkční klimatizaci, a přestože zlí jazykové často upozorňují na skutečnost, že se v Murciélagu objevuje ovládání výbavy z obyčejných Audi, důvod je prostý – i v dnešních dnech to funguje bez problémů.

To nejdůležitější se nacházelo za přepážkou oddělující luxusní interiér od strojovny – atmosférický 6,2litrový vidlicový dvanáctiválec o 580 koních (426 kW) a 650 Nm. Inženýři Lamborghini postupným vylepšováním vyvinuli jeden z nejlepších motorů V12 všech dob, protože i když stále vycházeli z původní konstrukce Giotta Bizzarriniho ze šedesátých let, vybavili jej variabilním sacím potrubím, variabilním časováním ventilů, elektronicky ovládanými škrticími klapkami a další moderní technikou.

Foto: Lamborghini

Až mizerná ergonomie interiérů byla společnou vlastností všech předchůdců moderního Murciélaga

Murciélago bylo posledním modelem Lamborghini, díky němuž slavný dvanáctiválec z konstrukce italského mistra Bizzarriniho přežil téměř 50 let, a přestože vedle předchozího Diabla bylo výrazně modernějším autem, stále bylo jedním z posledních opravdu řidičských supersportů s minimem bezpečnostních a asistenčních systémů.

Standardem byla šestistupňová manuální převodovka s typickou odhalenou kulisou řazení, později se na seznamu příplatkové výbavy objevila také šestistupňová sekvenční převodovka E-Gear s pádly pod volantem a samozřejmostí byl pohon všech kol, jenž je v současnosti standardním pohonem automobilky. S takovou technikou Murciélago zrychlí z 0 na 100 km/h za 3,8 sekundy a jezdí nejvyšší rychlostí 332 km/h.

Foto: Lamborghini

Milovníci větru ve vlasech si mohli objednat otevřenou verzi Roadster, ale až od začátku roku 2003

Původní Lamborghini Murciélago se vyrábělo od podzimu 2001 a v lednu 2003 se v nabídce objevila také otevřená verze Murciélago Roadster s ručně nasazovanou látkovou střechou. Výroba prvotního „netopýra“ byla ukončena začátkem roku 2006, kdy jej nahradila vylepšená verze Murciélago LP640. Celkem bylo vyrobeno 2 223 vozů, z nichž bylo 1 788 kupé a 435 roadsterů.

Lamborghini Murciélago bylo důležitým modelem, díky němuž automobilka vstoupila do současné éry, nejúspěšnějšího období ve své historii. I když se zapojení koncernu Volkswagen nelíbí některým fanouškům značky, nebýt Ferdinanda Piëcha s vidinou příležitosti, slavná italská značka by pravděpodobně skončila v propadlišti dějin. Lamborghini na tom nikdy nebylo lépe, než jak na tom je v dnešních dnech.

Reklama

Načítám