Hlavní obsah

Převoz zvířat, která se nevejdou do kufru

Foto: Michal Sakař

Doprava větších zvířat není to samé co převoz psa nebo kočky v kufru vozu. Díky zapojení např. přívěsu musíte zohlednit daleko víc faktorů

Jak titulek napovídá, dnes si rozebereme pár zásad, pravidel i doporučení, jak převážet zvířata, která se nevejdou do kufru auta, a rovněž vám povíme, co (ne)dělat, když takové vozidlo či jízdní soupravu potkáte na silnici. Transport hospodářských plemen, obzvláště pak koní, má zkrátka svá specifika, nejen o nich se dočtete v následujícím textu.

Článek

Pokud potřebujete převézt nějaké větší zvíře, které se do kufru auta očividně nevejde, nezbude vám nic jiného, než jej naložit do adekvátního vozidla (např. do přívěsu, přepravníku) a směle vyrazit vstříc dobrodružství.

Nejčastěji se k takové dopravě používají účelové přívěsy, které koupíte v mnoha tvarech i provedeních. Trh kypí nabídkami od malých vleků pro nejmenší hospodářská zvířata přes klasické vícemístné vozíky až po objemné takřka mobilní stáje pro nejmohutnější plemena.

Foto: Michal Sakař

Na převoz hospodářských zvířat se obvykle používají přívěsy, případně celé (k danému účelu uzpůsobené) vozy

Vnitřní uspořádání přípojných přepravníků poskytuje různou transportní kapacitu, kdy zvířata mohou stát po směru, proti směru anebo bokem vůči směru jízdy. Bezpečnost jejich (ne)pohybu pak zajišťují například vodítka nebo v gumovém pouzdře uložené řetězy, zafixované na úvazových kroužcích. Součástí interiérů bývá někdy také vnitřní polstrování, které snižuje potenciální riziko zranění přepravovaných „pasažérů“.

Moderní vleky se (obecně) mohou pochlubit rovněž držáky na sedla, zásobárnami vody či krmiva, sítěmi na seno, krmnými žlaby, úložnými prostory, vestavěnými kamerovými systémy a řadou různých okének, roletek či poklopů, jež přijdou vhod především v parných letních měsících.

Foto: Michal Sakař

Moderní vleky pro zvířata mají exteriéry i interiéry podřízené transportním účelům

Na našich cestách můžete potkávat zejména přívěsy s koňmi, které mimochodem patří mezi inteligentní a citlivé živočichy, proto manipulace s nimi před jízdou i během samotné přepravy vyžaduje určité zkušenosti. Ono takovou ovci, kozu nebo třeba prase na vlek klidně donesete ručně, ale statného hřebce či nervózní kobylu? Na ně jsou lidské fyzické síly kolikrát krátké.

Budete se divit, ale i obyčejné nastupování/vystupování koní do/z vozíku může zkomplikovat jejich intelekt, povaha, zkušenosti nebo třeba vychování. Jsou však zvířecí jedinci, kteří cestování jednoduše milují, nalodí se takzvaně na písknutí a jízdu si vysloveně užívají.

Foto: Michal Sakař

Nástup do vleku může být pro inteligentní zvířata, jakými jsou například koně, kolikrát velkým oříškem

Opatrnost nad zlato

Zkušený řidič se zapřaženým živým nákladem sází na plynulé pohyby, klidné rozjezdy, vysokou míru předvídavosti a na pomalejší dobrzďování. Takový šofér může sice působit jako brzda provozu, nicméně zainteresovaný člověk ví, že stojící zvíře během přepravy drží (vyrovnává) balanc a rovněž reaguje na krizové situace (např. na prudké brzdění) tak, aby se udrželo na nohou.

A to znamená, že je přímo ohrožena stabilita daného přívěsu. Musíte si totiž uvědomit, že uvnitř koexistuje živý tvor, mnohdy vážící stovky kilogramů. Nevěříte? Tak například malý poník má s přehledem 200 kilo, dospělý kůň 500 až 600 kilo, kráva 700 kilo, pracovní kůň dosahuje běžné hmotnosti okolo 900 kilogramů a býk dokonce 1,1 tuny. A teď si představte, že se vám vzadu roztancuje tuna hovězího. To už prostě není legrace.

Foto: Michal Sakař

Ono se to nezdá, ale dospělý kůň váží i více než půl tuny, s čímž musíte během vlečení příslušného přívěsu zkrátka počítat

Nejpřirozenějšími a nejlepšími cestovními komunikacemi jsou pro dopravce větších zvířat dálnice (vyšší rychlosti zvířatům obvykle nevadí), zatímco jako nejméně vhodné se jeví klikaté okresní silnice. V krajních případech můžete narazit i na šoféra, který s živým nákladem jede tak, jako by jej ukradl. Pokud však valí směr Brno nebo Heřmanův Městec, patrně pospíchá na specializovanou kliniku urgentní péče pro velká zvířata a bojuje s časem, životem i se smrtí.

Pozor na legislativu

Vidíte-li na cestě „zvířecí“ jízdní soupravu, nasaďte ohleduplný jízdní styl, držte si delší odstup, netúrujte zbytečně motor, nepráskejte z výfuku, netrubte (není-li to nutné) a předjíždějte předmětný tandem s rozvahou. Přepravovaná zvířata mohou na okolní ruchy kolikrát zareagovat nestandardně, což může opět zapříčinit destabilizaci přípojného vozidla.

Foto: Michal Sakař

Hospodářská zvířata mohou na okolí reagovat různě, což platí nejen při samotné jízdě. Důkazem budiž tento snímek, kde je mladá klisna zainteresovaná modelem DS 7 Crossback

Přestože tyto přívěsy nejčastěji vlečou moderní SUV nebo pick-upy, zákony fyziky stejně nelze ošálit, na to nikdy nezapomeňte. Alternativou vleků mohou být specializované zvířecí přepravníky, kterými jsou častokrát dodávky upravené pro transportní, ale i obytné účely. Velké akce se pak řeší za pomoci nákladních automobilů, jež pojmou klidně deset (a více) zvířat najednou.

Zvýšenou pozornost věnujte hmotnostem přívěsů i tažných vozidel. Řidičák na béčko totiž nemusí být pro uskutečnění kýžených převozů dostatečným oprávněním, kolikrát k němu potřebujete ještě skupinu E.

Foto: Michal Sakař

Nezapomínejte na legislativu i na zásady bezpečného připojení přípojného vozidla

Neopomínejte také přidruženou legislativu – ta kupříkladu uvádí, že každá fyzická nebo právnická osoba (vč. OSVČ, zaměstnanců), která hodlá přepravovat zvířata pro obchodní účely na vzdálenost delší než 50 kilometrů, musí být příslušným orgánem veterinární správy zaregistrována jako dopravce přepravující zvířata. A to není jen pár lejster, povolení či doložení trestní bezúhonnosti ve vztahu k ochraně zvířat, nutná je též účast na odborném kurzu, jenž vrcholí získáním zákonem vyžadovaného osvědčení o příslušné kvalifikaci (mezinárodní platnost).

Většina z vás se s dopravci zvířat setká jenom v té pasivní variantě, tedy že dané vozidlo dojedete nebo míjíte. Apelujeme tedy, abyste zapojili ohleduplnost a drželi se zdravého rozumu. Ušetříte tím nervy nejen sobě, ale i těm živým tvorům, kteří se nachází uvnitř přívěsu či přepravníku.

Za možnost realizace fotografování děkujeme ochotnému kolektivu pracovníků subjektu Stáj Malý - Praskačka a jejich dvěma zvířecím svěřenkyním – Pelušce (bílé zbarvení) a Berušce (hnědé zbarvení).

Reklama

Načítám