Hlavní obsah

Povinné omezovače rychlosti? Nikdo neví, jak budou vypadat!

Foto: Shutterstock

Na osmdesátce stovkou? Brzy možná utopie...

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Nedávno obletěla Česko zpráva, že Evropská unie navrhuje, aby všechna nová auta v EU měla od roku 2022 povinně zabudované omezovače rychlosti, které nedovolí řidiči jet rychleji, než je v daném úseku povoleno. Tato informace vyvolala velkou bouři mezi motoristy i dopravními experty. Jak jsme ale zjistili, je docela možné, že panika je zbytečná.

Článek

Ačkoliv informace o povinných omezovačích rychlosti vypadala dost definitivně a jasně, není to ve skutečnosti tak jednoznačné, jak se mohlo zdát. Nad návrhem se sice shodl Evropský parlament s Evropskou komisí a Radou EU, ale přesná podoba tohoto nového bezpečnostního systému zatím není známa. Byť mnohé zdroje hned v první vlně uváděly informace, které zněly takřka apokalypticky. V některých kruzích se hovořilo dokonce o nevypínatelných inteligentních omezovačích, omezující rychlost natvrdo.

Nicméně právě dosud nejasná podoba tohoto bezpečnostního prvku je naprosto klíčová. On je totiž velký rozdíl v tom, jestli funkcionalita bude v autě primárně zapnutá a bude se moci vypnout podobně jako třeba Start-stop systém, anebo jestli půjde jen o funkci, kterou si bude moci řidič zapnout tehdy, když bude chtít. Nejhorší možnou variantou by pak byla zmiňovaná možnost, že ostře sledovaná funkce nepůjde ve voze vypnout vůbec. O kterou z těchto variant půjde? To zatím jasné není.

Proč by nebylo dobré, kdyby se jednalo o variantu bez možnosti deaktivace, snad ani není nutné psát. Předpisy nepředpisy, každý aktivní řidič ví, že někdy je zkrátka nutné třeba v obci rychle objet překážku, a právě možnost krátkodobého zrychlení na rychlost o něco větší, než je ta povolená, může leckdy zabránit nehodě. Možnost deaktivace pomocí prošlápnutí plynového pedálu až k podlaze je sice hezká věc, ale ruku na srdce, řada řidičů a řidiček by si na ni ve stresové situaci ani nevzpomněla.

A tak jsme se rozhodli zjistit, jak by ve skutečnosti takový omezovač rychlosti v autech za tři roky mohl vypadat. A ptali jsme se rovnou výrobců aut: „Vzhledem k tomu, že rozhodnutí bylo učiněno před několika málo dny, prosíme o pochopení, ale do chvíle, než se podrobně seznámíme s celým zněním nařízení, nebudeme toto blíže komentovat,” dostává se nám odpovědi z tuzemské Škodovky. A stejně jsme (ne)pochodíme ani u BMW: „V tuto chvíli se k tomu zatím nebudeme ještě vyjadřovat,” zní z českého zastoupení mnichovské automobilky.

Pokud výrobci automobilů sami ještě přesně nevědí, co to pro ně znamená, mohli by mít ve věci jasno alespoň europoslanci, kteří o nařízení v Bruselu rozhodují, řekli jsme si. Ani tam ale ještě zřejmě není definitivně známa podoba chystané novinky: „Já, stejně jako moje politická frakce ALDE, jíž jsem členem, jsme souhlasili se zahrnutím tohoto povinného bezpečnostního prvku za předpokladu, že tato funkce může být vypnuta v případě, že si řidič takový prvek nepřeje používat,” odpověděl nám na dotaz týkající se povinných omezovačů rychlosti europoslanec Pavel Telička. A dodal, že podle jeho názoru tento nový prvek zlepší bezpečnost dopravy, pomůže snížit počet dopravních nehod a ztráty na životech a současně je jedním ze střípků pro přechod na autonomní řízení. V souvislosti s tím by se měly spolu s omezovačem rychlosti dostat do aut i další povinné prvky. Mezi nimi třeba detekce chodců, varování před únavou či nepozorností řidiče, parkovací kamera nebo záznamové zařízení s funkcí černé skříňky.

Zdá se ovšem, že povinné omezovače rychlosti v nových autech, tedy nejdiskutovanější prvek celé iniciativy, jsou zatím jedním velkým otazníkem. Zástupci Evropské unie je chtějí a nejspíš svého také dosáhnou. Důležité ale bude, v jaké podobě. O konkrétní funkci „inteligentního omezovače rychlosti“ totiž zatím nehovoří ani oficiální tiskové materiály a zprávy z jednání evropské komise.

Pokud návrh tohoto nařízení projde a bude uveden do praxe, budou se jím muset řídit všechny členské státy, včetně České republiky: „Po ukončení legislativního procesu a vydání bude toto nařízení pro Českou republiku plně závazné. Nařízení je tzv. přímo použitelný právní akt, a tudíž v ČR bude platit. Pokud by výrobci vozidel či systémů povinnosti v požadovaných termínech neplnili, tak nemohou na trh v EU vozidla uvádět,” vysvětlila pro Garáž.cz tisková mluvčí ministerstva dopravy Lenka Rezková. Tak si držme palce!

Přijde vám povinný omezovač rychlosti v nových autech dobrý nápad?
Ano, zvýší to bezpečnost dopravního provozu
9,9 %
Ne, bude to jen na škodu
86,7 %
Je mi to jedno, rychlost stejně nikdy nepřekračuji
3,4 %
Celkem hlasovalo 1268 čtenářů.

Reklama

Načítám