Hlavní obsah

Porsche zveřejnilo své tajné projekty, část II.

Foto: Porsche

Porsche otevřelo své trezory a ukázalo jejich velmi ceněný obsah – tajné projekty a designové vize, které byly rozpracovány do různého stádia, ale nikdy se nedočkaly skutečné realizace. Automobilka se jim proto rozhodla vdechnout život alespoň v knižní formě.

Článek

Z přístupu Porsche je cítit skutečné nadšení pro sportovní auta. Jasně to dokazují všechny speciální verze jejich modelů (označené T, GTS, GT4, GT3 a speciály RS), jasně to dokazují aktivity v motorsportu a nyní to dokazuje i kniha „Porsche Unseen“, jejímž prostřednictvím se automobilka rozhodla uveřejnit některé ze svých odložených designových vizí z let 2005 až 2019 – prostě jim přišlo, že je škoda, aby je nikdy nikdo neviděl, když už si nenašly cestu na silnici. V knize se představí 15 dosud nikým mimo automobilku nespatřených vozů, v druhé části článku si ukážeme dalších pět kousků.

Boxster Bergspyder

Pozorní čtenáři si tento koncept pamatují z loňského roku, kdy se jím automobilka (po pěti letech od jeho vytvoření) pochlubila, ale je tak báječný, že nám vůbec nevadí podívat se na něj znovu. Porsche chtělo připomenout úspěšný speciál 909 Bergspyder pro závody do vrchu z roku 1968 přestavbou Boxsteru generace 981. Poháněla ho 393koňová jednotka z Caymanu GT4 a v rámci odlehčovacích prací šlo ven kromě čelního skla také sedadlo spolujezdce – výsledkem byla hmotnost 1 099 kilo, což je sice vynikající číslo, ale na neskutečných 384 kg původního Berspyderu nemá.

Vision Le Mans Living Legend

Jak se všichni rozplývají nad ikonickým 550 Spyder, málokdo už ví, že tento model započal svůj život v roce 1953 jako kupé určené pro závod v Le Mans. Jeho 550 kilo rozhýbával 1,5litrový motor o výkonu pouhých 78 koní, takže na tempo vítězů závodu s Jaguarem C-Type nestačil – na rovince Mulsanne dosáhlo Porsche o 50 km/h nižší maximálky než Jaguar, přesto je 197,7 km/h solidní výkon. 550 kupé v roce 2016 inspirovalo inženýry, kteří přestavěli Boxster na závodně vypadající kupé s přídavnými světly vpředu, výklopnými dveřmi a odklápějící se zádí. Vypadá vážně senzačně!

Vision 906 Living Legend

Po úspěšném závodním speciálu 904 bylo pro Porsche skutečnou výzvou přijít s ještě lepším nástupcem. Jeho vývoje se ujal mladý geniální konstruktér Ferdinand Piëch (který měl později na svědomí také 917) a odvedl vynikající práci, lehoučké 906 se na závodních tratích dařilo fantasticky. Koncept 906 Living Legend z roku 2005 je hlubokou a vizuálně nádhernou poctou báječnému originálu.

Vision 916

Model 916 měl být šestiválcovou verzí lidového Porsche 914 – čtyřválec VW měl nahradit šestiválcový boxer o objemu 2,4l z 911S.. Vzniklo však pouze jedenáct prototypů, na sériovou produkci nedošlo. A realizace se nedočkala ani jeho moderní interpretace, koncept 916 z roku 2016. Mělo jít o kompaktní sportovní kupé poháněné čtyřmi elektromotory. Na něco takové však svět tehdy ještě nebyl připravený…

Vision 960 Turismo

Po vynikajícím prodejním úspěchu Panamery chtělo Porsche postavit jejího menšího bratříčka. Projekt se dostal do hodně pokročilé fáze (design byl inspirovaný supersportem 918 Spyder), když však do věcí zasáhla nucená elektrifikace a vůz musel být kompletně přepracován. Právě tak se zrodil Taycan, první plně elektrické Porsche, které přepisuje pravidla o jízdních výkonech a schopnostech elektromobilů.

Který koncept Porsche se vám líbí nejvíc?
Boxster Bergspyder
8,6 %
Vision Le Mans Living Legend
28,3 %
Vision 906 Living Legend
5,5 %
Vision 916
9,9 %
Vision 960 Turismo
47,7 %
Celkem hlasovalo 604 čtenářů.

Reklama

Načítám