Hlavní obsah

Porsche Schuppan 962: Kupte si legendu z Le Mans!

Foto: Boutsen Classic Cars

Tento závodní speciál upravený pro běžný provoz má kromě zajímavých výkonů také zajímavou historii – a je na prodej!

Asi se (nejen v naší redakci) najde hned několik nadšenců, kteří někdy zatoužili po nějakém vytrvalostním speciálu, ideálně po nějakém tom vítězi nejtradičnějšího z vytrvalostních závodů – 24 hodin Le Mans. Jmenovat by se dalo hned několik vozů různých značek, ale kdybychom si teď u piva společně sedli a zkoušeli je všechny vyjmenovat, všichni bychom si jistě vzpomněli na Porsche…

Článek

Konkrétně sázíme na to, že by si snad všichni vzpomněli na naprosto epické Porsche 917, na čemž by vpravdě nebylo nic špatného, jelikož jde o opravdu velmi ceněného závodního veterána. Nikdo ho nechce dát z ruky, a když, tak za cenu, která připomíná telefonní číslo. V eurech, samozřejmě.

Foto: Boutsen Classic Cars

Dosavadní majitel z Japonska se postaral o to, aby silniční vůz vypadal k nerozeznání od závodní předlohy

Ikonická 917 ve své době vyhrála samotné Le Mans a celý šampionát sportovních vozů v roce 1970 i 1971, a tak ji hned v roce 1972 zakázali. Po krátké pauze se pak Porsche rozhodlo konkurenci terorizovat typem 935, což byla prakticky závodní 930 Turbo. FIA tedy opět „pozměnila“ pravidla, aby Porsche 935 nemohlo ve sportovních vozech soutěžit.

V roce 1982 však vznikla nová třída sportovních vozů, zvaná Group C. Skupina C vlastně měla blíž k pětilitrovým plackám z počátku sedmdesátek – ale jelikož tehdy pravidla neumožňovala motor s větším objemem než 3 litry, jejich nový vůz 956 poháněl právě motor z výše zmíněné 935.

Porsche však mělo zájem na tom, aby 956 byla řiditelná a přátelská (na rozdíl od 935), a tak motor místo dvou gigantických turbodmychadel s obrovskou prodlevou dostal dvě poměrně malá turbodmychadla s lepší responzivitou – i tak výkon 635 koní na hmotnost okolo 800 kilogramů bohatě stačil. Zdvihový objem byl 2,65 litru, protože se používal i v závodech IndyCar, a používal jej dokonce i McLaren ve Formuli 1.

Foto: Boutsen Classic Cars

Porsche 956 disponovalo neuvěřitelným přítlakem, téměř třikrát větším než u typu 917. Přesto mu zůstaly „Gurneyho klapky“, malá křidélka z plechu, schovaná pod křídlem na odtrhové hraně zádě

Čím že byla 956 výjimečná? Proč vlastně byla tak moc úspěšná již od první sezony v roce 1982? Klíčem je aerodynamika. 956 totiž byla prvním autem (mimo Formuli 1), které účinně využívalo tzv. „přísavný efekt“. Výsledkem bylo, že 956 nejenže v zatáčkách seděla jako přibitá – ona držela tím lépe, čím rychleji jela. Přidejte k tomu dobré jezdce, silný a spolehlivý motor a máte jednoduchý recept na vítězství.

Jak s tím vším ale souvisí Porsche Schuppan 962? Vern Schuppan je australský závodník, který právě s typem 956 jezdil, a v roce 1983 s ním dokonce v továrních barvách Rothmans vyhrál Le Mans. A jelikož Porsche nikdy nemělo problém s prodáváním aut soukromníkům, obsadila tehdy 956 prvních 8 příček v cíli. O rok dříve to byla první tři místa, Schuppan tehdy dojel s kolegou Jochenem Massem druhý.

Kousky skládanky nám do sebe tím pádem začínají zapadat. Schuppan měl 956 natolik rád, že se rozhodl pod svým jménem v licenci vyrábět její silniční kopii. A jelikož to měl z domovské Austrálie, coby kamenem dohodil do Japonska, byl ze závodních okruhů poměrně známý i tam. Díky tomu a také ekonomické situaci v zemi vycházejícího slunce mu šli tamní investoři na ruku, a tak se v roce 1991 až 1994 vyrábělo sportovní auto Schuppan 962CR.

Leckoho by mohlo mást „skákání“ mezi označeními 956 a 962. Jde de facto o totéž auto, jen s tím rozdílem, že 962 měla delší rozvor, respektive kratší přední převis. Důvod byl prostý – 956 byla tak úspěšná, že se Porsche rozhodlo, jako zhruba o dekádu dříve s 917, expandovat do USA. Jenže regule tamních seriálů nedovolovaly, aby chodidla jezdce přesahovala osu předních kol – Porsche tak tento problém napravilo a jejich sportovní vůz mohl soutěžit i v USA, přičemž název se mírně pozměnil z Porsche 956 na Porsche 962.

Foto: Boutsen Classic Cars

Tento Schuppan je navržen podle závodního Porsche 956 LH, prodloužené verze, která díky delší zádi uměla jet až 370 km/h

Musí se nechat, že Schuppanovi poměrně přálo štěstí – dokonce se našlo dost peněz na to, aby se karoserie vyráběla z karbonu, takže silniční Schuppan 962CR ani nebyl o tolik těžší než jeho závodní protějšek. Rám vozu stavěla společnost Reynard Motorsport, karoserii měl na starost Schuppan osobně. Finální sestavení pak probíhalo v Schuppanově továrně Vern Schuppan v anglickém Buckinghamshiru.

Tento kus byl vyroben v zimě 1991. Jako nový byl dovezen do Japonska, tehdy ještě v černé barvě. Jeho druhý majitel vůz pak nechal přebarvit na bílou. Ovšem později současného majitele, který vůz vlastní od roku 2006, napadlo upravit panely karoserie tak, aby vůz byl k nerozeznání od závodní verze, a navrch k tomu bílý lak ještě nechal „přetáhnout“ závodními barvami Rothmans z roku 1983, přesně jako na továrních vozech Porsche, které jezdily a vyhrávaly v seriálu sportovních vozů a v Le Mans. V roce 2010 vůz prošel renovací, a tak se zrodil Schuppan 962 „LM“.

Má i poměrně zajímavou historii – v Japonsku jde do určité míry o celebritu, neboť se tam vůz objevil v řadě videí na Youtube a na sociálních sítích. Pověstnou se stala například fotografie, kde majitel vyfotil vůz zaparkovaný před obchodem s potravinami. Dokonce se objevilo v japonském „speciálu“ nového Top Gearu, kde jej testoval Rory Reid.

Na závěr si o Schuppanu řekněme pár technických dat, jen tak pro představu. Závodní řídicí jednotka je Motec M4. Motor, v tomto případě převrtaný z 2,65 na 3,3 litru, uložený uprostřed, přenáší sílu na zadní kola přes manuální pětikvalt. Výkon? Rovných 600 koní. Jak zaznělo výše, provozní hmotnost je o trochu vyšší, 1 050 kg, ale i tak stále udělá stovku za 3,5 sekundy a maximálku má 370 km/h.

Zajímavé potom je, že ani silniční ani závodní verze nemá samosvorný diferenciál – „otevřený“, dle konstruktéra Porsche 956 Norberta Singera, paradoxně fungoval lépe. Tohle auto má vlastně jen jednu chybu – ze stránek aukční síně Boutsen Classic Cars víme, že se momentálně nachází v Monaku, už ale neznáme jeho cenu. Což je škoda, protože bychom moc rádi věděli, kolik orgánů bychom potřebovali prodat.

Reklama

Načítám