Hlavní obsah

Porsche: Atmosférický motor už se v modelu Carrera neobjeví

Foto: Porsche

Je to definitní – pokud chcete atmosférickou 911, musíte si připlatit za supersportovní modely GT3 a GT3 RS. Manuál však zůstane i v „obyčejnějších“ verzích 911

Vedení Porsche se podělilo o to, jakým směrem by se měl v nejbližších letech ubírat vývoj automobilky samotné, potažmo i automobilového průmyslu jako takového. Máme dobré i špatné zprávy. Začněme dezertem – v modelu Carrera už atmosférický motor nenajdete. Na druhou stranu se zvažuje velmi lehký sporťák, který by se nesl v duchu filozofie „návrat ke kořenům“. A řeč došla i na emise a downsizing…

Článek

Porsche 911 Carrera (potažmo její deriváty jako Carrera S, Targa a Cabrio) už nikdy nebude mít atmosférický motor. To je fakt, se kterým je třeba se smířit a který nedávno pro britský časopis Evo potvrdil Dr. Frank-Steffan Walliser, zodpovědný za sportovní modely 718 a 911. Majitelé generací 911 s atmosférickým motorem si mnou ruce a zejména majitelé verze 991 ještě dost možná přehodnotí svůj záměr auto prodat. Znamená to, že se máme s „atmosférou“ u 911 nadobro rozloučit?

„Atmosféra“ končí, manuál zůstává

Vubec ne. Jen budou vyhrazeny pro speciální puristické modely GT3 a GT3 RS. Ačkoliv na první pohled by byl logický krok nacpat do základních 911 motor z menších modelů 718, které se k atmosférickému plnění nedávno vrátily, podle Wallisera to prý není možné: „Čtyřlitrová jednotka z modelů Boxster GTS a Cayman GTS by musela být otočena o 180 stupňů, což v tomto případě nelze provést.“ podotkl Walliser.

Věc atmosférického motoru v modelu Carrera potom uzavřel tím, že další překážkou jsou prostředky. Bylo by zapotřebí vyrobit pro Carreru zcela nový motor a navíc by bylo nutné postavit různé verze dané jednotky, aby vyhovovaly jednotlivým trhům – jiným regulím podléhá Evropa, jiným zase Amerika, Čína a tak dále.

V otázce manuální převodovky je však Walliser optimističtější: „Manuální převodovka nabízí jedinečnou odezvu, kterou si naši zákazníci během jízdy tolik užívají. Je zkrátka důležitá pro celkový zážitek,“ přiznává Walliser. „Tuším, že jsme museli zhruba sedmkrát obhajovat důvod, proč musíme nabízet i manuální převodovku. Budeme ji nabízet, dokud to bude možné. Je sice možné, že jednou z nabídky zmizí, takový den však dle mého názoru hned tak nepřijde.“

Větší zdvihový objem motoru

Walliser také předeslal, že spíše než další snižování objemu motorů se (alespoň u Porsche) dočkáme spíše jeho navýšení. Důvodem jsou prý nová emisní nařízení, která budou diktovat určitou hranici výkonu na litr objemu: „V roce 2026 přijdou nové emisní limity Euro7. Ohledně emisí půjde asi o nejpřísnější regulace, zejména co se týká emisních testů a výsledků v reálných podmínkách. Čeká nás spousta změn – řada výrobců bude muset vyvíjet nové motory, protože se často bude zvyšovat jejich zdvihový objem.“

Podle Wallisera by mělo jít v průměru o nárůst nějakých 20 procent. Dále je podle něj velmi pravděpodobné, že spousta výrobců přejde ze čtyřválců na šestiválce a z šestiválců na osmiválce. Každý výrobce pak bude mít na výběr ze dvou variant – buďto omezí výkon při zachování objemu, nebo navýší objem. Podle Porsche je prý druhá varianta správně. Vedlejším produktem budou podle Wallisera třikrát až čtyřikrát větší katalyzátory. „Dá se říct, že kvůli tomu budou auta vozit takovou malou chemičku.“ zlehčuje situaci vedoucí divize sportovních modelů.

Podle Wallisera to mimo jiné také znamená pro většinu automobilek nutnost vývoje a výroby zbrusu nových motorů, což rozhodně nebude levná záležitost. Zánik atmosférických motorů se tím dost možná přiblíží, avšak zůstanou tu s námi v podobě již zmíněných okrajových verzí – v případě Porsche konkrétně verze GT3 a GT3 RS. V ostatních modelech se musíme spokojit s přeplňováním. „Momentálně vidíme turbo jako jediné rozumné řešení.“ dovává Walliser. Podle něj sice soudný den atmosférického motoru jako takového hned tak nepřijde, zároveň však prý není daleko: „Nebude to hned. Ale v horizontu několika, řekněme deseti let, se může stát, že představíme motor, který bude poslední svého druhu.“

Kompaktní sporťák podle starého receptu

Dr. Walliser je tedy optimistický, ovšem nezapomíná být také realistou. Zajímavá je pak vize kompaktního a velmi stroze „vybaveného“ sporťáku, pravděpodobně na bázi Boxsteru nebo Caymanu: „Rád bych v nabídce Porsche viděl v dohledné velmi puristické sportovní auto, oholené až na kost. Uvidíme. Hodně se o tom teď u nás diskutuje a rozhodně taková vize není nereálná – zvlášť s použitím moderních materiálů.“ nechal se slyšet hlavní designér Porsche, Michael Mauer.

Idea takového auta je poměrně pochopitelná, protože v tomto „lightweight“ segmentu svou historii Porsche rozhodně má. Vzpomeňme třeba závodní vůz 909 Bergspyder s fantastickou hmotností 384 kg(!), které je s přehledem tím nejlehčím Porsche v historii. Dále stojí za zmínku model 718 Formel 2 o hmotnosti 456 kg, případně 356 SL, která vážila ve své době 640 kilogramů. Mauer osobně by nejraději viděl znovuzrození legendárního roadsteru 550 z padesátých let.

Dostat se však s hmotností takhle hluboko pod jednu tunu dnes už není možné kvůli airbagům, nárazovým zónám a dalšímu bezpečnostnímu vybavení. Z aktuální nabídky je této myšlence nejblíž model 718 Cayman T, který si můžete objednat klidně i bez rádia a bez navigace. Hmotnost 1 335 kg je velmi slušná, ale za odlehčenými Porsche dob minulých značně zaostává.

Podle Mauera by takový model mohl cenově spadat dokonce ještě pod Boxster, a nabídnout tak prestiž a závodní rodokmen stuttgartské automobilky o něco širšímu spektru zákazníků.

Reklama

Načítám