Hlavní obsah

Porsche 911 SC RS válčilo v Group B

Foto: Archiv Garáž.cz

Skupina B, to je Audi, Peugeot a Lancia, mizivě si někdo vzpomene na MG, Citroën a Ford. Ale Porsche? Přitom zrovna tahle německá automobilka toho na erzetách odjezdila opravdu hodně.

Článek

Automobily Porsche se objevovaly na závodech a soutěžích odpradávna. Typu 911 automobilka nejprve nevěřila, ale po vítězství Vica Elforda se vrhla do rally naplno. V roce 1978 Porsche představilo typ 911 SC s třílitrovým šestiválcem a homologovalo jej pro závody. Po zavedení pravidel skupiny B začal ale na nové speciály ztrácet. Pro rok 1983 tak Porsche homologovalo typ 911 SC RS, někdy nesprávně označovaný jako 911 RSC. Děkujme cigaretovému týmu Rothmans, který nejvíce tlačil na automobilku, aby homologaci dotáhla do konce.

Foto: Archiv Garáž.cz

Auto shodilo 200 kg přebytečné váhy (kapoty a dveře z lehkých slitin, výsledkem bylo 980 kg) a nabídlo výkon 50 koní navíc. Mělo širší karoserii s větším rozchodem kol, aby bylo co nejstabilnější, později automobilka používala obří křídlo z modelu Turbo. Kola kryly velké nástavce na lemech kol. Třílitrový boxer s elektronickým vstřikováním Bosch a výkonem 285 koní (silniční verze měla 246 koní) pocházel z modelu 911 Turbo, výfuk pro změnu z 911 RSR. Auto jelo až 250 km/h a na stovce bylo za 5,5 sekundy, lepší ovladatelnost zajišťoval samosvorný diferenciál opět z verze 911 RSR a nezávislé zavěšení všech kol s tlumiči Bilstein. Porsche auto původně stavělo s manuálním čtyřkvaltem, brzy ale tento typ dostal pětistupňovou převodovku a spojku opět z modelu RSR. Zastavování měly na povel kotoučové brzdy na všech kolech z typu 917. V interiéru byly umístěná závodní sedadla ze speciálu 935.

Foto: Archiv Garáž.cz

Automobilka vyrobila jen dvacetikusovou nezbytnou sérii a pět aut poslala do týmu Prodrive, který zajišťoval starty týmu Rothmans Porsche v Mistrovství Evropy a Středního východu. Proti těm nejlepším béčkům v Mistrovství světa tak Porsche přímo nenastupovalo, a když se náhodou na startu světového podniku objevilo, výrazný výsledek nezískalo. Saeed Al Harji se však na blízkém východě stal mistrem a dovezl tak tento typ k největšímu úspěchu. V roce 1984 figurovala trojice Porsche 911 SC RS na startu Rally Paříž Dakar. Šlo ale vlastně jen o název a vizuální podobu, technicky se jednalo spíš o Porsche 959 s pohonem všech kol v kastli 911, správný název byl Porsche 953.

Foto: Archiv Garáž.cz

Reklama

Načítám