Hlavní obsah

Polský supersport za stovky miliónů se proháněl Goodwoodem

Foto: Archiv Garáž.cz

Minulý víkend byl jedním velký orgasmem pro automobilové nadšence, protože se konal Festival rychlosti v Goodwoodu. Asi jedna z nejlepších motoristckých akcí na světě, kde na jednom místě můžete vidět největší hvězdy motorsportu, závodní speciály současnosti i minulosti, ale také sportovní novinky a malosériové výrobce sportovních či supersportovních aut. Jednoho zástupce tam mělo i Polsko.

Článek

Postavit si supersport není v dnešní době až tak nereálnou věcí, potřebujete k tomu hlavně peníze. Hodně peněz. Na letošním Goodwoodu se objevilo jedno zajímavé závodní stvoření s komplikovaným jménem Arrinera Hussarya GT. Podle názvu jsem si myslel, že jde o výplod nějakého bohatého šejka s dálného východu. Myslel jsem chybně a opravil mě kamarád z Polska, který se mi ozval, jestli jsem tohle auto viděl. Ano viděl, sledoval jsem ho při live vysílání a musím říct, že mě hodně zaujalo. Informoval mě, že jde o polský produkt. Design a vývoj se kompletně dělal v Polsku a výroba probíhala částečně v Anglii, ale také v polské firmě, kde pracují Poláci. Příběh Arrinery je vlastně podobný česko-slovenskému projektu Praga R1. 

Poprvé se koncept modelu Hussarya ukázal na Motor Show v Poznani v roce 2015 a částečně se na tomto projektu podílel také Lee Noble, který má v Anglii vlastní miniautomobilku, vyrábějící supersportovní auta s anglickou krví. V letošním roce se Hussarya GT poprvé ukázala v pohybu právě na Festivalu rychlosti v Goodwoodu. Na začátku dojde k výrobě závodního speciálu kategorie GT4, ale v plánu je výroba supersportu pro běžné silnice. Počítá se s výrobou limitované edice 33 kusů a zatím je výhled, že by se měl na silnicích tento vůz objevit v průběhu roku 2017. Na vývoj prozatím padlo na 5 000 000 euro a stále se vyvíjí a testuje. 

Arrinera Hussarya GT vychází z motorsportu, takže její základ je postaven na trubkové rámu, který pokrývá karbonová karosérie. Velká pozornost byla kladena na nízkou hmotnost a vynikající jízdní vlastnosti. V základním provedení váží Hussarya GT okolo 1 250 kg. Před zadní nápravou je posazen osmiválcový atmosférický motor LS6 od Chevroletu, který dovoluje disponovat výkonem od 420 do 650 koní. Motor nabídne zároveň mohutný točivý moment v rozmezí od 580 do 810 Nm. Jasné je, že se přenáší na zadní kola prostřednictvým šestistupňové sekvenční převodovky Hewland LLS, která má poloautomatické řazení páčkami pod volantem. V ideální trakci ji navíc pomáhá samosvorný diferenciál s omezenou svorností. Odpružení je řešeno ve stejném stylu jako u monopostů formule 1, tedy tlumiči typu Push-rod, které přímo pro Arrineru naladila švédská firma Öhlins. Nakonec jsou tady velké šestipístkové monoblock brzdy Alcon s kotouči o průměru 380 mm, doplněné systémem ABS 

Foto: Archiv Garáž.cz

Arrinera Hussarya GT vypadá dramaticky, zepředu částečně připomíná Lambogrhini, především světlomety a pozvolně klesající přední částí s velikou čistou plochou. Zadní část pak vzdáleně připomíná závodní provedení lehkého Lotuse Exige a je hodně přořezaná a otevřená. Nad celou střechou je karbonová násoska, která má zásobovat motor čerstvým vzduchem. Všude na autě jsou různé zářezy, flosny a další dobrnosti, které ukazují na přísně funkční aerodynamiku. Hussarya GT také prošla testováním v areodynamické tunelu MIRA v Anglii. Interiér v současné době striktně odráží závodní atmosféru, žádné komfortní prvky, žádná luxusní výbava. Jen jedna závodní sedačka, digitální přístroj a volant plný různých ovladačů a tlačítek, umožňující měnit nastavení auta. Z fotek je ale vidět, že zpracování celého auta je kvalitní. Arrinera Hussarya GT se celý víkend proháněla po Goodwoodu bez větších problémů a zajížděla lepší časy než BMW M4 GTS. 

Jaké jsou s Hussayrou GT plány? Když sem diskutoval s kamarádem z Polska, jaké mají s jejich supersportem plány, tak odpověděl, že na začátku je chuť vstoupit do šampionátu FIA GT4 proti Caymanům nebo třeba KTM. Musí se ještě vyřešit použití motoru a výkon, protože i tady se využívá BoP a pokud by byla Hussarya GT až příliš rychlá, komisaři by jí uškrtili. Inženýři se tak chtějí soustředit na ideální balanc mezi výkonem, hmotností, areodynamikou a jízdními vlastnostmi. Zároveň s tím probíhá vývoj sériové verze, který by měla být výrazně jiná. Arrinera chce nabídnout plnohodnotný dvoumístný interiér, regulérní možnost auto přihlásit. Kvůli tomu se bude měnit i převodovka, aby řízení Hussayry GT bylo příjemněší na běžných silnicích a ke změnám dojde také na podvozku a designu. Zatím přibližná cena by měla být někde kolem 139 000 liber. My se o ní navíc nezmiňujeme naposledy a znad už v září usedneme do jejího interiéru. Těšíme se. 

Reklama

Načítám