Hlavní obsah

Policie mění stíhací auta, dálnice ohlídají BMW 5 v kombíku

Foto: BMW

Česká dálniční policie přezbrojí na BMW 5er, a to jak ve služebním, tak v tajném provedení

Dálniční policii čeká velká vozová obměna a rozšíření, kdy stávající tajné stíhací superby nejspíše už příští rok nahradí pětkové bavoráky s batohem na zádech, a to jak v „polepeném“ provedení, tak v civilním „tajném“ hávu. Jiná bude také měřicí technika nebo výstražné majáky. Získali jsme kompletní technickou specifikaci, takže víme, na co všechno se strážci zákona i spěchající řidiči mohou těšit.

Článek

Možná, že jste čas od času na našich silnicích potkali nějaký bavorák v policejních, ale i tajných barvách. Zdá se, že tyto manévry byly předzvěstí něčeho většího a nyní už je jasné, o co pravděpodobně šlo. Ministerstvo vnitra totiž uzavřelo dvě rámcové dohody na dodávku 70 z celkově 110 poptávaných automobilů pro dohled na dálnicích s dealerem BMW – společností Stratos auto.

Foto: BMW

Přesná specifikace vozu je BMW 540i xDrive Touring

Výběrko bylo rozděleno do tří vymezených částí (A, B, C), přičemž pro přehlednost i lepší pochopení textu je uvádíme blíže:

SekceTyp vozidel
A40 ks automobilů osobních silničních pro dohled na dálnicích v policejním provedení
B40 ks automobilů osobních silničních pro vysokorychlostní pronásledování v policejním provedení
C30 ks automobilů osobních silničních pro vysokorychlostní pronásledování v komerčním provedení se skrytým VRZ

Prodejce BMW tedy na základě získaných rámcových smluv vysoutěžil části B a C (o nich si tedy budeme povídat dále). Část A zatím nebyla zveřejněna.

Bavoráky nahradí škodovky

Každopádně jde vždy o modely BMW 540i xDrive Touring, tedy o kombíky řady 5 vybavené mild-hybridními šestiválcovými zážehovými motory o výkonu 333 koní, spárované s osmirychlostními automaty. Základní malobochodní cena vozu je 1 779 700 Kč s DPH, ovšem policie si dala do požadavků některé výbavové prvky navíc a také zajisté potřebnou výbavu včetně majáků, takže za jedno „pomalované“ vozidlo zaplatí 2 284 480 Kč s daní. Cena celé zakázky za 40 kusů tedy činí 91 379 200 Kč včetně DPH.

Foto: BMW

Za každé jednotlivé vozidlo řady 5 zaplatí Ministerstvo vnitra skoro 2,3 milionu korun

Podle zadávací dokumentace budou auta továrně stříbrná, pětidveřová, schválená v kategorii M1. Půjde o stále zadokolky s automaticky připojitelným pohonem přední nápravy, vybavené adaptivním podvozkem, kufrem o objemu 560 litrů, 68litrovou palivovou nádrží a užitečnou hmotností bez řidiče a policejní výbavy 685 kg.

Policisty chrání šest airbagů, dynamická kontrola stability a systém hlídání mrtvého úhlu. Z prvků výbavy jmenujme ještě adaptivní diodové lampy BMW Selective Beam, automatickou klimatizaci, digitální přístrojovku, 18palcová litá kola, adaptivní tempomat, pokročilý parkovací asistent s kamerou a vykreslováním na displeji, letní i zimní runflatové pneu R18, gumové koberečky a servisní balíček na 8 let/160 000 km.

Foto: BMW

Policisté se dočkají rovněž plně digitální přístrojovky

Automobil dostane zajisté aktuální policejní barvy včetně polepů, zatmavená zadní okna s 20% propustností (od B sloupků dále), mříž oddělující zavazadlový prostor, panoramatické vnitřní zrcátko, vypínač světel pro denní svícení, vysílačku (radiostanice TPM 900), řadu USB portů, dodatečné diodové osvětlení, přídavný akumulátor, speciální zástavbu do kufru pro stálý převoz výbavy, spodní hliníkovou ochranu motoru i převodovky a rovněž majáky (střecha, nárazníky, blatníky, za čelním sklem, ve vnitřní spodní hraně pátých dveří).

Měření jen kamerami

Pokud jde o záznamy a měření, pak je jisté, že dosavadní technologie RAMER od RAMETU je ze hry a že měřit budou i „označená“ vozidla, a to kamerovým způsobem z obou směrů!

Co se týče standardního záznamu provozu vozidla – vpředu i vzadu najdete full-HD barevné kamery, každou napojenou na úložiště 2x 2TB HDD, přičemž přenášený obraz (25 snímků za sekundu) se bude zobrazovat na nezávislém displeji. Celá sada pak nese označení DS-MP5604N.

Foto: BMW

Jak služební, tak tajné provedení bude vybaveno kamerovou technologií pro měření rychlosti zepředu i zezadu, fungující na principu porovnávání rychlostí měřeného a měřícího vozu

Jak že bude měření fungovat? Nabízíme oficiální specifikaci:

Nabízený systém měří rychlost cílového (měřeného) vozidla identifikovaného pomocí rozeznání poznávací značky (2 ANPR kamery snímající provoz před i za vozidlem) ve vymezeném časovém úseku porovnáním s vlastní rychlostí měřicího vozidla. Vymezený časový úsek a tím i délku měřeného úseku je možné nastavit a měnit. Vlastní rychlost měřicího vozidla je získána ze 2 zdrojů – přesného modulu GNSS/GPS a radarového senzoru měřícího vlastní rychlost měřícího vozidla

Systém zaznamenává přehledové video a jednotlivá měření, pro která ukládá tzv. „evidenční balíček“ (obrázky měřeného vozidla na začátku a konci měřeného úseku, rozpoznanou poznávací značku, GPS pozici, datum a čas začátku a konce měření, měřená rychlost, nastavený rychlostní limit, identifikátor měřicího vozidla atd...) na interní úložiště SSD o velikosti 2.5 TB, které lze dále rozšiřovat. Digitální kontinuální barevný záznam o požadované délce (min. 30 hod.) je pořizován na SSD disk v počítačovém systému a systém splňuje všechny požadované parametry.

Foto: BMW

Kamery, které zaznamenávají proces měření rychlosti, budou umístěny za skly

Přední měřicí kamera bude umístěna na horní části palubní desky a opatřená krytem, zatímco zadní bude umístěna pod střechou vozidla za zadním sklem a rovněž opatřená krytem. Opět se bavíme o full-HD rozlišení, ovšem tentokrát při 120 snímcích (!) za sekundu. Souprava se bude ovládat skrze separátní dotykový tablet připojený zabezpečeným bezdrátovým spojením. Každé vozidlo tedy bude disponovat vlastním routerem.

Přesnost měření má být prý špičková – teoretická přesnost 0,15 km/h, provozní přesnost ±1 km/h do 100 km/h a ±1 % nad 100 km/h. Délka měření pak bude nejméně 100 metrů. Kdo znáte systémy typu POLCAM PC, jaké byly např. v Mondeu, tak údajně půjde o stejný princip, jen přesnější a efektivnější.

Foto: BMW

Pro boj s tmou budou mít policisté adaptivní diodové lampy

Barevní a nenápadní

Tajné speciály budou v civilním provedení a vybavené skrytými majáky. V rámci barev budete moci potkat černé, šedé, modré, bílé, červené nebo stříbrné vozy, respektive jejich odstíny.

Motorizace, vnitřní výbava a zadní vestavba pak bude téměř navlas shodná s „polepeným“ provedením. Počítejte však se skrytou zástavbou majáků, které najdete vpředu, pod čelním sklem, pod zadním sklem nahoře i dole (tam polepená verze majáky mít nebude) a na bocích. Tato diodová diskotéka bude stejně jako zadní vestavba zhotovena a homologována na míru pro BMW řady 5 Touring.

Foto: BMW

V rámci tajných stíhačů budou nasazeny nenápadné modely v černé, šedé, modré, bílé, červené nebo stříbrné barvě

Stejně jako u superbů se počítá s výřezem zatmavovací folie, případně s aplikací jiné s vyšší světelnou propustností právě v místech, kde budou majáky. Radiostanice znovu pojedou na digitálním síťovém systému PEGAS, ovšem ve specifikacích se uvádí, že zisková anténa bude umístěna skrytě ve vozidle, proto je možné, že signifikantní poznávací znamení – nápadně velký prut na střeše vozu – prostě zmizí.

Utajených bavoráků, které budou sloužit na všech dálnicích po republice, bude připraveno celkem 30. Jeden kus vyjde kompletně na 2 282 060 Kč, takže celá tato zakázka bude stát Ministerstvo vnitra 68 461 800 Kč.

Foto: BMW

Zadní pásy se dočkají drobné změny, a to kvůli možnosti připoutat převáženou osobu bez toho, aniž by se přes ni musel policista naklánět

Další informace o policejních vozech

Ze získané dokumentace jsme ještě sepsali několik zajímavých detailů ohledně nových služebních vozů Policie ČR.

  • Původně byl požadavek na záruku 5 let nebo 200 000 km, jenže to by ze hry vyřadilo mimo jiné prakticky všechny dealery Škodovky (závod totiž více nepovoluje), také proto požadavek vnitro změnilo na 5 let nebo 150 000 km.
  • Zejména majáky vyvíjené na zakázku budou homologovány později a jejich schválení je odložené až při před-schvalovací prezentaci automobilu.
  • Jeden ze soutěžících poukázal, že na jím nabízený vůz neexistují v daném (schváleném) rozměru R18 runflatové pneu a doporučil alternativu. Zadavatel (Min. vnitra) však rozpor odmítl a na runflatech trvá.
  • Doba dodání vozidel je 200 dnů od doručení objednávky, na čemž zadavatel trvá. Je tedy dost možné, že kvůli čipové krizi tak může být řada potenciálních zájemců mimo hru. Opožděním dodávek polovodičů trpí prakticky celý automobilový průmysl (mimo výjimek).
  • V dotazech byla několikrát rozporovaná full-HD kamera, ovšem i zde zadavatel na svém požadavku trval.
  • Jeden z potenciálních dodavatelů se tázal, zdali může dodat měřicí zařízení s lepšími parametry, než je požadováno. Uvedl také zajímavý názor – měřicí zařízení plnící parametry požadované zadavatelem má pro český trh pouze jeden dodavatel. Toto se týká např. i bezdrátového přenosu mezi kamerami a zobrazovacím displejem. Je-li tomu tak, pak se nabízí s takovou společností/společnostmi uzavřít nějakou exkluzivitu…
  • Jistý soutěžící se snažil nabízet rovněž radarové řešení RAMER od RAMETU, tedy současně používanou technologii, nicméně tu zadavatel odmítl.
  • Škoda Auto se účastnila pouze části A, části B a C nechala bez nabídky.
  • Nabídky měly být podány do 22. 7. 2021 do 8:15 hod.

Kostky jsou tedy vrženy a je téměř jisté, že se česká dálniční policie bude nejspíše už od příštího roku prohánět po asfaltu ve fungl nových BMW řady 5 s batohem na zádech. Vzhledem k získaným specifikacím je jasné, že bude daleko těžší rozpoznat tajné stíhače, což ruce zákona zajistí opět o něco vyšší převahu na cestách. „Nepoužitelnými“ se rovněž stanou anti-radary, jelikož kamerová technologie nebude vysílat žádné vlny nebo paprsky.

Více se snad dozvíme už brzy v rámci nějakého oficiálního odhalení, my budeme zatím pátrat po rámcové dohodě na vymezenou část A a zjišťovat, zdali i dalších 40 kusů vozů pro dohled na dálnicích v policejním provedení bude od mnichovské značky BMW.

Reklama

Načítám