Hlavní obsah

Polestar rozfoukává u Volva jiskřičku naděje pro petrolheady

Foto: Archiv Garáž.cz

Sportovní značka Volva v Číně představila svůj vůbec první samostatný projekt, nazvaný příznačně Polestar 1. Budí vášně nejen svým designem, ale především výkonem a distribučním modelem. Můžete si ho totiž jenom pronajmout. A měli byste si pospíšit, protože jich vznikne pouhých pět stovek.

Článek

Když jsme byli před pár lety na návštěvě Polestaru ve švédském Göteborgu, jednalo se ještě o sportovní oddělení Volva, které ovšem automobilka nevlastnila. Sympatičtí chlapci, žónglující tehdy s továrním tuningem, úspěšným závodním týmem jak na domácím poli, tak v prestižních V8 Supercars (dokonce si pro tuhle sérii postavili vlastní osmiválec), ale především prvním sólovým autem - Volvem S80 Polestar, což byla tak trochu odpověď na emkové bavoráky. Trochu neotesaná, ale velmi stylová a zábavná. A co čert nechtěl, Volvo stáhlo Polestar pod sebe, a teď z něj dělá samostatnou značkou po vzoru AMG.

Foto: Archiv Garáž.cz

Polestar 1 se nám před pár dny odhalil pomocí digitálního puzzle a už podle několika střípků zadních svítilen v něm mnozí poznali dřívější konceptové kupátko od Volva. To naznačovalo velké věci, zvlášť když se začalo mluvit o 600 koních. Teď už konečně víme všechny detaily a dokonce i dlouhodobé plány značky. Celé to vypadá zatraceně zajímavě, jeden by skoro řekl, že Volvo chce z Polestaru udělat něco na způsob Tesly - ve vývoji je totiž i Polestar 2 a Polestar 3. Dvojka bude elektrickým sedanem s velkým dojezdem a pokročilou autonomií, trojka pak velkokapacitním SUV á la Tesla Model X.

Foto: Archiv Garáž.cz

Jak do toho zapadají ti petrolheadi z nadpisu? Inu, Polestar 1 je tu hlavně proto, aby kolem značky udělal velké haló a navázal na její kořeny. Proto má sportovní DNA a nejde o elektromobil, nýbrž o hybrid. Polestar se sice musel držet linie nastavené Volvem, takže použil jako základ jen benzínový dvoulitr, ale elektromotory (jeden v každém zadním kole) ho dotlačí na zmíněných 600 koní. Čistě na elektrický pohon ujede tohle kupé až 150 kilometrů, což mimochodem znamená, že má malý kufr a je tedy o fous nepraktičtější, než libovolná 2+2 konkurence. Tady však půjde hlavně o design, luxus a trochu i prestiž, protože Polestar vyrobí pouhých 500 kusů, které rozdělí mezi šest zemí - Čínu, Švédsko, Německo, Norsko, Holandsko a USA.

Foto: Archiv Garáž.cz

Zatím se mluví o tom, že auta budou jen k pronájmu. Přes speciální dealerství si domluvíte měsíční paušál včetně bonusových služeb a všechno ostatní už zařídí Polestar, aniž byste museli fyzicky vkročit kamkoliv - auto přiveze a vždy zase odveze - na prohlídky, opravy, mytí/čištění apod. Kdyby si náhodou chtěl někdo Polestar 1 koupit, bude muset mít hodně hlubokou peněženku, ale Volvo/Polestar to úplně nevylučuje. Tenhle nový formát "vlastnictví" chce ale do budoucna prosazovat čím dál tím agresivněji.

Foto: Archiv Garáž.cz

Pro nás je asi nejdůležitější, že Polestar 1 vypadá úchvatně a má v sobě víc karbonu, než všechna dosavadní Volva. Vyjíždí na hodně upravené platformě SPA, má podvozek od Öhlinsu, brzdy od Akebona a hybridní pohon naprogramovaný na sportovní zážitky za volantem. Až případné svezení samozřejmě předvede, jestli u Polestaru nezapomněli na své know-how a neobětovali závodní emoce jedničkám a nulám, nebo spíš voltům a ampérům. Takhle na pohled to ale vypadá hodně dobře, nemyslíte?

Reklama

Načítám