Hlavní obsah

Pohled na supersporty od Koenigseggu je vskutku impozantní

Foto: Koenigsegg

Rozvor dlouhý jako Mercedes třídy S, čtyři sedadla a maximálka 400 km/h! Koenigsegg Gemera opravdu „dává více“, jméno Gemera tedy nese právem

V historii automobilového průmyslu se objevilo jen několik málo odvážlivců, kteří se rozhodli vyzvat zavedené hráče jako Bugatti, Ferrari, Lamborghini, Porsche a další – a ještě méně z nich o tom dnes může vyprávět. Švédský výrobce Koenigsegg však je jedním z těch mála. Na automobilku má tato značka poměrně krátkou historii, není však pochyb o tom, že se od nich ještě lecčeho dočkáme. Momentálně tvoří jádro nabídky supersport Jesko. Doba ale pokročila a už i Koenigsegg představil své „rodinné auto“, kterým je model Gemera. I když pravda, pořád je to Koenigsegg…

Článek

Musí to být skvělý pocit, patřit k těm několika málo šťastlivců, kteří si dokázali splnit svůj sen. Pro to však nestačí pouze sen samotný, je třeba mít také plán. To jistě věděl v roce 1994 i Christian von Koenigsegg, když automobilku se sídlem v Ängelholmu zakládal. S příchodem modelu Regera jsme si všichni mysleli, že už její zakladatel a generální ředitel v jedné osobě „vystřílel náboje“, že není možné, aby i nadále posouvala hranici. Jenže tato automobilka nám i nadále ukazuje, jak moc jsme se mýlili.

Koenigsegg Gemera: Rodinné auto pro 22. století?

Koenigsegg Gemera je hybrid, který nemá obdoby. Christian von Koenigsegg se nedávno nechal slyšet, že jméno pro tento skvost vlastně vymyslela jeho matka. Název se skládá ze slov „ge“ a „mera“, volně přeloženo to tedy ve švédštině znamená „Dát více“. A nutno podotknout, že to je opravdu výstižné jméno. Při online představení na ženevském autosalonu automobilka šokovala automobilový svět, když se z temné garáže v tichosti vynořila Gemera a z ní vystoupili rovnou čtyři pasažéři – zakladatel Christian, následovaný svou ženou a dvěma syny.

Nějak se nemůžeme rozhodnout, který fakt o této novince švédského výrobce je více šokující – že elegantní supersport pojme čtyři pasažéry, nebo že toto čtyřsedadlové „rodinné auto“ svoji posádku bez větších problémů umí přepravit rychlostí až 400 km/h. Volbu necháme na vás. Jedno je ale jisté – po omezené sérii tří set kusů se jen zapráší. Gemera je totiž úplně první svého druhu.

Koenigsegg Jesko: Ohromný přítlak, nebo ohromná maximální rychlost?

Koenigsegg se proslavil hlavně díky svým úspěšným pokusům o světové rychlostní rekordy – řadu z nich i nadále drží, ačkoliv titul krále v absolutní rychlosti stále drží Bugatti Chiron. Tedy zatím…

Ačkoliv maximální udávaná rychlost Gemery je „pouze“ 400 km/h, v Koenigseggu neupustili ani od svého původního cíle – postavit absolutně nejrychlejší silniční vůz světa. K tomu má posloužit právě druhý model, kterým se dnes můžeme pokochat, a tím je model Jesko – což je mimochodem křestní jméno otce Christiana von Koenigsegga.

Koenigsegg Jesko bude při pohonu na palivo E85 produkovat výkon okolo 1 600 koní, což by na hmotnost 1 420 kilogramů mělo stačit… Má však obrovské zadní přítlačné křídlo, díky kterému (a dalším aerodynamickým komponentům) produkuje enormní přítlak 1 400 kg, takže skvěle drží na silnici. Takto enormní přítlak ho však bude v rychlostech nad 400 km/h velmi brzdit. A to je důvod, proč existuje ještě takzvaná „Top Speed“ varianta, která ponese název Jesko Absolut. Dohromady jich vznikne 125, ale kolik kusů připadne na kterou verzi, to už bude jen na zákaznících.

Koenigsegg Jesko Absolut na tom výkonově bude úplně stejně jako „normální“ Jesko, přijde však o mohutné zadní křídlo, dostane aerodynamické kryty zadních kol a bude mít vlivem nižšího přítlaku měkčí odpružení. Přítlak samotný pak u verze Absolut klesne ze 1 400 na pouhých 150 kg a hmotnost na zhruba 1 390 kilogramů. Koenigsegg v rozhovoru pro americký Road & Track prohlásil, že podle výpočtů by se jeho maximální rychlost měla vyšplhat až na 532 km/h. Jsme velmi zvědaví a držíme palce!

Reklama

Související témata:
Načítám