Hlavní obsah

Podívejte se na vývoj legendární Godzilly během 60 let!

Foto: Archiv Garáž.cz

V Japonsku se vyrábí neskutečné množství zajímavých modelů, z nichž některé se staly celosvětovými legendami. Jedním z nich je i Nissan Skyline, který se vyrábí už od roku 1957. Slávu mu vydobilo několik posledních generací.

Článek

Úplné začátky modelu Skyline asi mnoho z vás nezná, protože první populární generací byla ta třetí z přelomu šedesátých a sedmdesátých letech, ale tenhle model se začal vyrábět podstatně dříve. První generace se jmenovala ještě Prince Skyline. Tehdy šlo o větší luxusní sedan, který měl pod kapotou čtyřválec o objemu 1,5 litru s výkonem okolo 60 koní. Tento motor dokonce používalo v testovacích prototypech i automobilka Subaru. 

Foto: Archiv Garáž.cz

I druhá generace si nesla označení Prince Skyline, stále to byl větší čtyřdveřový sedan, ke kterému se přidalo ještě pětidveřové kombi a v nabídce se kromě výkonnějších motorů objevil také první dieselový agregát. Tady už ale model začal vystrkovat svoje sportovní růžky. Automobilka Nissan totiž připravila závodní verzi Skyline 2000 GT. Díky prodlouženému rozvoru se pod kapotu dostal řadový šestiválec s trojicí karburátorů Weber a výkonem 123 koní. Nechyběla manuální převodovka, samosvorný diferenciál nebo kotoučové brzdy. Skyline 2000 GT se chtěl v závodech rovnat s tehdejším Porsche 904. 

Právě až třetí generace začala psát slavnou historii modelu Skyline. Bylo to také z důvodu, že byla na trh poprvé uvedena dvoudveřová varianta GT-R, které se začalo přezdívat Hakosuka, ve volném překladu něco jako nebe v krabičce. To se psal rok 1970 a tohle sportovně laděné kupé dostalo atmosférický dvoulitrový šestiválec s výkonem 160 koní. Motor byl shodný s tím, který používal závodní vůz Prince R380. Nissan ale nezapomněl na svůj základ, který stále tvořil čtyřdveřový sedan, jen se z toho většího luxusního vozu začal stávat kompaktnější a sportovnější. 

Foto: Archiv Garáž.cz

Nesmíme ale zapomenout ani na další GT-R, verzi přezdívanou jako Kenmeri podle reklamy, kde byli dva hlavní aktéři, Ken a Mary. Jednalo se o auto postavené na čtvrté generaci Skylinu. Auto bylo američtější, vypadalo trochu jako konkurent pro Mustang, stále však má klasické tvary.

Foto: Archiv Garáž.cz

Patá a šestá generace lehce zklouza do amerického, trošku neohrabaného designu. Jediné, co lze v případě Nissanu Skyline v období od poloviny sedmdesátých až do poloviny osmdesátých let vypíchnout, jsou verze RS a RS-X šesté generace. Na tu dobu typicky hranaté, ale atraktivní kupé dostalo dva zajímavé motory. Atmosférický čtyřválcový dvoulitr se šestnáctiventilovou technikou a pak následně ještě přeplňovanou variantu s výkonem 205 koní. 

Foto: Archiv Garáž.cz

A pak už přišlo označení R31. To už vám možná něco říká. Ano uctívaná řada s číslicemi 31, 32, 33 nebo 34! Sedmá generace byla pro nadšence do sportovních aut zajímavá především verzí Skyline 2000GTS-R. Vyrobeno bylo pouze 823 kusů a šlo o limitovanou homologační verzi závodního vozu pro běžné silnice. Vpředu měla přeplňovaný šestiválec s výkonem 210 koní.

Foto: Archiv Garáž.cz

Další R32 byla a vlastně pořád je mou nejoblíbenější. Rapidně se zvedl výkon, až na 280 koní, na řadu přišel pohon všech kol a nechyběla verze Nismo. Vznikla rovněž legendární závodní verze v modré barvě se sponzorem Calsonic, kterou má ve svých vytrínách hodně sběratelů modýlků. Pro někoho je nejvíce verze R33, která dokázala v provedení Nismo vyšroubovat výkon až na 400 koní, ale bezesporu největší legendou je R34, kterou to na delší dobu všechno skončilo. Ostřejší hrany, čisté plochy a velké křídlo na víku kufru. Pohon zadních nebo všech kol, ale především živelný naddimenzovaný motor, který umožňoval ladění až k nebeským výškám. V nejlepší originální tovární verzi se dostal na 500 koní. 

Foto: Archiv Garáž.cz

Reinkarnace přišla až v roce 2007, kdy se na trhu objevila další generace verze GT-R s monstrózním přeplňovaným šestiválcem, pohonem všech kol a dvouspojkovou převodovkou. Bylo to jako zjevení, protože GT-R poráželo tradiční supersportu i přesto, že stálo jednou nebo dokonce dvakrát méně. Každopádně v Japonsku pokračoval i klasický Skyline, který byl však pouze přebrandovanou variantu kupé od luxusní značky Nissanu - Infiniti. 

Reklama

Načítám