Hlavní obsah

Pět univerzálních ojetých motorek do 100 tisíc

Foto: Suzuki

Zatímco ve světě aut za sto tisíc moc parády neuděláte, ve světě motorek už se dá za tyhle peníze pokoupit docela slušně. Z druhé ruky můžete sehnat pěknou, ne příliš starou motorku se solidním výkonem, na které dojedete každý den do práce, domů to vezmete oklikou přes oblíbenou silnici a ještě si o víkendu zajedete na pořádný výlet.

Článek

S imaginárním rozpočtem sto tisíc korun jsem se vydal pátrat po univerzální motorce, která by byla vhodná na denní pojížďky i víkendové výlety. Našel jsem pět kousků, které se mi líbí natolik, že bych si je i sám uměl představit ve svojí garáži – tím pádem dopředu upozorňuji, že se, stejně jako tomu bylo v případě výběru motorek (nejen) na stará kolena, jedná se o můj subjektivní výběr, který nezahrnuje ani zdaleka všechny varianty. Budu však rád i za vaše tipy, se kterými se račte podělit se mnou i ostatními čtenáři dole do komentářů.

Co přesně musely motorky na trhu ojetin splnit, aby se dostaly do výběru? Předně je to samozřejmě zmíněná cena 100 000, která je u daného modelu běžná tržní – některé kusy mohou stát přes sto tisíc, ale i když máte striktně stanovený rozpočet, můžete docela slušně vybírat. Dále se muselo jednat o obvyklou motorku, dostupnou na trhu v dostatku exemplářů – existuje samozřejmě hromada zajímavých motorek, které se dají v téhle relaci koupit, ale když jsou v celé republice na prodej dvě, může jejich koupě připomínat hon na jednorožce.

Pak jsem koukal také na to, aby výkon stačil i ostříleným jezdcům, ale zároveň nevytrestal ty méně zkušené, a aby se nejednalo o stroj stižený chronickými problémy se spolehlivostí. No a nakonec aby bylo stáří prodávaných kusů v naší cenové relaci maximálně nějakých 12 let, výjimečně víc. Co naplat… při všech těchto parametrech vychází nejlépe stroje od japonských značek.

Honda CB 600F Hornet

Foto: Honda

Poslední podoba Horneta se mnohým motorkářům nelíbila, protože přišla o kulaté přední světlo

Začneme naprostou klasikou. Když chcete „prostě jenom motorku“, koupíte si Horneta. Velmi přívětivý, dobře ovladatelný, přitom však dostatečně výkonný a po všech stránkách dospělý stroj, který byl vyráběný s různými obměnami od roku 1998 do roku 2013. V jeho rámu pracuje čtyřválec o objemu 599 cm3 odvozený od starší generace supersportu CBR 600R. V poslední podobě byl motor naladěn na 102 koní a je prakticky nesmrtelný. Univerzálních nahatých motorek je v rámci šestistovkové kategorie několik – Yamaha měla svojí FZ6 a Suzuki svoje Bandity, ale žádná konkurence nikdy nenabyla takové popularity jako právě Hornet.

Se sto tisíci v kapse můžete pokukovat právě po posledním provedení vyráběném od roku 2007. S výjimkou posledních ročníků už se většina motorek do sta tisíc vejde.

BMW F 800 R

Foto: BMW

Trochu „robotickému“ vzhledu nechybí dvě asymetrická světla

Prémiové stroje motocyklové BMW Motorrad se zpravidla řadí mezi ty dražší a taky na trhu ojetin se cena drží dlouho nahoře. Jenže to platí hlavně pro oblíbená cestovní endura. Zatímco enduro F 800 GS pod 100 tisíc nemáte šanci sehnat, naháč F 800 R, který disponuje stejným motorem a obecně podobnou technikou, je o dost levnější. Jedná se o neotřelou a neokoukanou motorku s potentním řadovým dvouválcem od Rotaxu, který podává 86 koní výkonu. Stejný základ motoru používalo BMW v několika generacích svých strojů a jeho zvětšená ostrá verze se objevila taky v unikátní a těžko sehnatelné Husqvarně Nuda 900.

F 800 R zejména v prvních ročnících výroby 2009 – 2011 už padá pod sto tisíc běžně.

Suzuki SV 650

Foto: Suzuki

Poslední generace SV je jednoznačně nejhezčí. Skvěle vypadá třeba trubkový příhradový rám

Za svou dlouhou existenci získalo SV 650 podobně kultovní status jako již zmiňovaný Hornet. Jenomže zatímco název Hornet už z katalogů Hondy dávno zmizel, a jeho odkaz tak žije skrze nástupce CB 650R, Suzuki SV 650 se prodává i dnes. Za svůj život několikrát změnilo design a mezi lety 2009 a 2016 se místo něj vyráběl méně populární SFV 650 Gladius, ale ikonický vidlicový dvouválec s úhlem rozevření válců 90 stupňů, který se poprvé v roce 1999 objevil ještě s karburátory, žije dál s jen minimálními změnami. „Esvéčko“ je lehké, ovladatelné a 75 koní, které motor aktuálně nabízí, podává dvouválec s příjemnou živelností.

Dlouhá léta ve výrobě a velká popularita jsou důvodem, proč je na trhu z čeho vybírat. Za 100 tisíc už se těsně vejdete už i do poslední generace vyráběné od roku 2016. O dost větší výběr je ovšem mezi zmiňovanými Gladiusy, kterými Suzuki svojí SV 650 na několik let nahradilo.

Yamaha MT-03 první generace

Foto: Yamaha

Díky výraznému zadnímu tlumiči, který je až uprostřed motorky, poznáte první generaci MT-03 na první pohled

Za 100 tisíc toho od Yamahy koupíte opravdu hodně – je tu obrovský výběr v řadách FZ, XJ i dalších, ale už jenom pro ozvláštnění tohoto výběru jsem sáhl po méně známém jednoválci MT-03, který stojí na pomezí mezi naháčem a supermotardem. Je však důležité dodat, že se jedná o jeho první generaci vyráběnou od roku 2006. Zatímco druhá generace, vyráběná od roku 2016, je malý dvouválec o objemu 321 cm3, první generace disponuje velkým spolehlivým jednoválcem o objemu 660 cm3 vypůjčeným z modelu XT 660 ze stejných let. A jedná se o hodně specifický stroj, charakteristický mimo jiné uložením zadního tlumiče podél motoru.

Stará MT-03 je krátký a lehounký naháčo-motard, na kterého těch 45 koní a velký krouťák jednoválce úplně stačí. Všechny kusy první generace dnes stojí hluboko pod 100 tisíc korun.

Kawasaki Z750

Foto: Kawasaki

Nasupený design patřil k „Zedům“ vždycky. A zejména stroje z období kolem roku 2010 vypadají dodnes moderně

Nakonec zpátky ke čtyřem válcům, tentokrát však v poněkud „chuligánštějším“ podání. Když přišel v roce 2003 na scénu první litrový „Zed“ v novodobé podobě, vyrazil jeho streetfightery inspirovaný vzhled mnoha lidem dech. Jeho nasupený výraz zestárl se ctí a zejména menší verze Z750 si zaslouží zařadit do výběru. Silný čtyřválec má 105 koní, a když se „rozhučí“ do vysokých otáček, umí rozpoutat slušné peklo. Oproti Hornetům a dalším motorkám své kategorie se „Zed“ vždy profiloval jako ta sportovnější, agresivnější volba.

Na trhu je solidní výběr a sto tisíc bude přesně stačit na stroje přibližně z let 2009 – 2011.

Reklama

Související témata:
Načítám