Hlavní obsah

Pět generací Toyoty Supra - historie a budoucnost ikony

Foto: Toyota

Nová Toyota Supra

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Nová Toyota Supra vzešlá ze spolupráce s BMW a technický příbuzná s novou Z4 patří mezi nejočekávanější sporťáky příštího roku. Její finální podobu bez pestrobarevné maskovací fólie jsme ještě pořád neviděli, ale po dynamické prezentaci v Goodwoodu si střihla nová Supra dostaveníčko i se svými předchůdci.

Článek

Jelikož je Supra auto pro nadšence, udělala Toyota pro entuziasty i jakousi „uvítací párty“. Ta se odehrála britském Sussexu a klub majitelů Toyoty Supra se sem sjel i se svými vozy čtyř předchozích generací. Vůbec poprvé tak máme možnost spatřit všech pět po sobě jdoucích kupé pěkně pospolu.

Foto: Toyota

Všechny generace Toyoty Supra, seřazené vzadu zprava doleva.

Vůbec první Supra přišla v roce 1978, nesla kódové označení A40 a byla prodlouženou sportovní verzí modelu Celica. I proto úvodní generace nesla obě jména. Menší čtyřválce byly nahrazeny většími šestiválci v objemech od 2 do 2,8 litru, jejichž výkon dosahoval až 118 koní. To není pochopitelně žádné drama, jenže psal se konec sedmdesátých let a Supra vážila necelých 1300 kilogramů.

Také druhá Supra byla ještě pořád Celicou, ovšem pod označením A60 přišla na trh v roce 1981 jako úplně nové auto. Karoserie kupé dostala moderní striktně hranaté tvary, přibyly ikonické mrkačky a delší rozvor. Motory z rodiny série M zůstaly, stejně jako objem, ovšem výkon šel nahoru, v případě vrcholných provedení až na 181 koní.

Třetí generace A70 v roce 1986 znamenala další zásadní skok v designu, ale taky v technice a konečně i v rozdělení řad Celica a Supra. Mechanicky bylo nové auto příbuzné jen s japonským modelem Soarer. Pořád se jednalo o kupé s výklopnými světly a přibližně stejnou siluetou, ovšem celkové vzezření bylo o něco zahlazenější a elegantnější. Pod kapotou pokračovaly inovované šestiválce, ale velký rozmach zažilo přeplňování. Ohromné popularity se dočkal zejména motor 1JZ-GTE podávající ze 2,5 litru objemu výkon 280 koní. Později se z tohoto agregátu (a jeho nástupce 2JZ-GTE) stala nesmírně oblíbená platforma pro výkonnostní tuning.

Modlou tunerů je i čtvrtá generace Supry A80 z roku 1993. Právě ta dostala twin-turbo motor 2JZ-GTE o výkonu 330 koní, ale taky zakulacenou karoserii, zcela nový interiér a další novinky. O zprofanování čtvrté generace a její cenový růst na trhu ojetin se postarala mimo jiné i filmová série Fast & Furious (Rychle a zběsile). Jenže po 18 letech ve výrobě zmizela Supra v roce 1996 z ceníků, tedy alespoň v Evropě, produkce pro Japonsko se udržela ještě dalších šest let.

Toyota své sportovní kupé se zadním náhonem na dlouhou dobu upozadila a s nápravou přichází až po roce 2010. V sezóně 2013 totiž na trh vyjíždí GT86 vyvinutá ve spolupráci se Subaru. Nyní nás dělí pár měsíců od odhalení zbrusu nové Supry generace A90, která se zrodila také díky BMW, jak už bylo zmíněno.

Auto už je prakticky hotové a momentálně probíhá jeho intenzivní testování. Finální odhalení včetně všech technických dat se uskuteční někdy zkraje příštího roku, chvíli poté, co BMW ukáže Z4. Zatím toho bohužel nevíme mnoho. Toyota potvrdila přeplňovaný třílitrový šestiválec o výkonu 340 koní z Mnichova, ale před pár dny také menší dvoulitrový čtyřválec do základních provedení. I ten pochází od Bavorů a pyšní se výkonem 265 koní. Dobrou zprávou je zachování pohonu zadních kol a stále žije i možnost, že se Supra dočká manuální převodovky.

Příchod do prodeje je naplánován na první polovinu roku 2019.

Reklama

Související témata:
Načítám