Hlavní obsah

Panebože, dej, ať je ten nový Focus dobré auto!

Foto: Jakub Deml

Novému Focusu možná trochu chybí výraznější tvář, někdo to ale může vnímat jako výhodu

Poslední měsíc mě v souvislosti s Fordem zaměstnává hlavně fakt, že jsem přišel o šanci řídit nový GT. Neřídil jsem ani předchozí verzi – dvakrát už to bylo na spadnutí, ale jednou si postavila hlavu technika a podruhé si pro auto přijel kupec dřív, než se předpokládalo. Jenže zatímco milionový supersport je spíš výkladní skříní toho co Ford umí, tak nový Focus je přesně tím autem, které by mělo modrému oválu vydělat nějaké peníze a dostat ho z ne úplně veselé situace. A otázka zní: Má na to?

Článek

Vážně se upřímně modlím, ať se to všechno povede, protože já měl fordy vždycky rád. Začalo to už v autoškole, kde jsem řídil dvoulitrovou Sierru, pak tady byl značně erektivní Escort RS Cosworth s pohonem všech kol a tím velkým křídlem a pak to plynule přešlo do vlastnictví první generace Focusu s benzínovým motorem 1,8 l, který byl jednoduše skvělý. A je skvělý pořád, před pár měsíci jsem ho řídil zas a stále perfektně zatáčí, má bezvadné řízení a svým způsobem i dobře vypadá. A to všechno píšu o autě, které stojí stejně jako chytrý mobilní telefon.

Jenže zatímco první generace Focusu patří k tomu nejlepšímu co kdy po silnicích jezdilo, tak druhá ani třetí už přes veškerou snahu na tento úspěch nenavázaly. Ne že by něco bylo vyloženě špatné, ale nasazená laťka byla příliš vysoko a konkurence se neustále zlepšovala. Zatímco ostatní auta začala jezdit lépe, tak Focus lehce ubral ze svého nadšení a stal se víc mainstreamovým. To, co jste první generaci odpustili v interiéru, to vám dvakrát vrátila hned v první zatáčce. Jenže vzpomínáte si, jak vypadal a jezdil Focus dva roky zpátky? Já ne. Musel jsem si otevřít internet, abych si ho vůbec připomněl, do šedé kůry mozkové se mi to totiž zapsala jen verze RS, která má se základním provedením společného zhruba stejně jako já a Jágr - oba jsme chodili na stejnou školu, ale on určitě o kus lépe hraje hokej.

Foto: Jakub Deml

Zezadu možná připomíná Ceed, ale díky výraznému označení si ho nespletete

A teď mám před sebou nové auto, které vypadá… jak to jen říct… Jak kdybych ho už někde viděl! Zadek připomíná Kiu Ceed, přední lampy s denním svícením jsou jako z volva (říká se tomu Thorovo kladivo), maska je z mazdy a z boku… darmo mluvit. Vím, že už jsem s tím otravný, ale první generace byla nezaměnitelná a ještě dnes se za ní člověk na silnici otočí, ale tady jak kdyby se někdo bál. A víte co? Stejné je to i v interiéru!

Foto: Jakub Deml

Nejvýraznějším prvkem interiéru je středový displej

Velký samostatný displej s úhlopříčkou osmi palců je středobodem vesmíru, ale tohle už má každý hot-hatch. A mně se to nelíbí. Sakra, kde už jsem to jen takhle viděl? Hyundai i30?

Jenže záhy zjišťuji, že Ford si dal mraky práce s ergonomií. Spoustu věcí jsem zaregistroval na první pohled, třeba výtečný volant s přiměřenou tloušťkou a a na něm jen to nejdůležitější. Konečně nedržím v ruce jitrnici a nepřipadám si, jak kdybych řídil formuli 1. Pak samostatné ovládání klimatizace, dopředu posunutá palubní deska a taky víc odkládacích prostor, třeba vedle elektrické ruční brzdy se toho vejde… A vůbec je tady překvapivě hodně místa, a to i vzadu, na což má vliv hlavně prodloužení rozvoru o pět centimetrů v porovnání s předchozí generací a rovnější střecha. Během týdne jsem si pak na seznam dopsal další postřehy - sedačky vepředu sice nevypadají nijak zvláštně, ale jsou pohodlné, ovládání rádia je intuitivní a bezproblémové a hlavně nový Focus perfektně hraje, v příplatkové výbavě totiž za pouhých jedenáct tisíc najdete audio B Berte to jako povinnost si ho koupit, v prémiových autech za něj zaplatíte klidně desetkrát tolik a určitě nehraje desetkrát líp.

A teď se mně určitě zeptáte - je to lepší interiér než v Golfu? Ne, to není. Ale je funkční a chytře řešený a volant i sedačky mají široký rozsah nastavení. A líbí se mi po ergonomické stránce, kdy není snad až tak klinicky čistý, ale taky tady nenajdete žádné zbytečnosti, žádné věci, abyste náhodné pasažéry oslnili něčím, co vlastně není důležité a funkční.

Foto: Jakub Deml

Základem nabídky je benzínový přeplňovaný tříválec, v testovaném autě byl naftový dvoulitr

Ford se rád pochlubí, že nový Focus je na nové platformě, že má o dvacet procent víc torzní tuhosti a že je o osmdesát kilogramů lehčí, ale pro vás je důležité vědět, že Focus jezdí minimálně stejně dobře jako ta nejlepší auta ve své třídě. Není tady tak velká propast, jako byla mezi první generací a zbytkem světa, ale je tady přesně to, co odděluje ta běžně dobrá auta od těch opravdu dobrých. Doufám, že si rozumíme. Poznáte to na spoustě drobných věcí, ale pak i na těch zásadních.

Jezdil jsem pravděpodobně s tou nejhorší možnou motorizací, protože nevím, kdo by si do pětidvéřového Focusu koupil diesel s automatickou převodovkou, když si můžete koupit povedený a točivý tříválec s manuálem. Moment - ne, nezbláznil jsem, ten motor je povedený a má kultivovaný projev a slušný zátah i v Mondeu, takže ve Focusu to může být jedině lepší. Ale ani ten diesel nebyl špatný a teprve po pár desítkách kilometrů jsem si všiml, že osmistupňový automat řadí tak hladce, sametově a tiše, že jsem ho vlastně vůbec neregistroval. 150 koní a 370 N.m jsou slušné hodnoty, ale i když má stejně výkonná 1,5l benzínová verze nižší točivý moment, tak na stovku se rozjede o pár desetin rychleji. A je jen na vašem uvážení, jestli se vám 70tisícový rozdíl v pořizovací ceně vrátí v nižší spotřebě naftového motoru. Každopádně 150koňový diesel byl fajn, ale já bych si ho nekoupil, protože k podvozku auta se hodí motor, který půjde ochotněji do otáček a bude s ním radost pracovat.

Focus totiž na první pohled jezdí vlastně úplně normálně, ale když ho chytnete pod krkem a začnete na něj víc tlačit, ukáže vám celý svůj potenciál. Vy jste si předtím sice nepochybně všimli, že zatáčí na první pohyb volantu a že když prudce změníte směr, podvozek se okamžitě stabilizuje, stejně jako jste určitě kvitovali s povděkem, že na nerovnostech působí pevně a komfortně zároveň. Nemám snad pravdu? Ale zaregistrovali jste, jak umí utáhnout zatáčku i uprostřed nasazeného oblouku? A jak přesně lze umístit na silnici? Těším se, až si ho vyzkouším s tím litrem! A myslete si o mně co chcete, ale něco mi říká, že by to mohla být zábava, že byste ho mohli vyždímat jako mokrý hadr, dostat z něj úplně všechno a ještě se přitom bavit. Uvidíme.

Každopádně obyčejní lidé, kteří od auta chtějí úplně něco jiného, než o čem jsem psal v posledních dvou odstavcích, nebudou zklamáni. Je na nich a jejich peněžence, jestli si koupí základní provedení, nebo honosnější Vignale, ale já bych sáhl po ST-Line se sportovnějším podvozkem a pečlivě vybral pár věcí z příplatkové výbavy, kde bych nezapomněl hlavně na LED světla. Cenově se Focus pohybuje od 370 tisíc, počítejte s tím, že za lepší výbavu a silnější provedení zaplatíte okolo půl milionu. Jen já si tedy ještě potřebuju udělat jasno, jaký motor je ten správný! První část modliteb byla vyslyšena.

Ford Focus - technické údaje
Motorčtyřválec, uložený vpředu
Plněníturbodmychadlem
Zdvihový objem1998 cm3
Výkon150 koní (110 kW) - otáčky výrobce neuvádí 
Točivý moment370 N.m - otáčky výrobce neuvádí
Převodovkaosmistupňová automatická
Pohonpředních kol
Pohotovostní hmotnost1518 kg
Akcelerace 0-100 km/h9,3 s
Maximální rychlost207 km/h
Spotřeba (město/mimo město/kombinace)5,6/4,1/4,6 l/100 km
Kola a pneumatiky215/50 R17
Objem palivové nádrže47 l
Rozvor2700 mm
Rozměry (délka/šířka/výška)4378/1979/1452 mm

Reklama

Související témata:
Načítám