Hlavní obsah

Pagani Huayra BC – Mistrovské dílo na kolech je na prodej

Foto: iLusso

Nezbylo na vás okruhové Pagani Imola? Nezoufejte, na prodej je teď zánovní Huayra BC!

Válí se vám na účtu pár zbytečných milionů, ideálně v eurech a dolarech? Nevíte co s nimi a v noci nemůžete spát ze strachu, abyste je správně investovali? Pak máte štěstí, že jste narazili na tento článek, protože problém je pro vás tímto vyřešen – v USA je právě na prodej Pagani Huayra BC z roku 2017, které vlastně ani není pořádně zajeté. A my říkáme: Není to hřích?

Článek

Pokud bychom se bavili na téma „Seznam aut, která si chceme koupit, ale dost možná si je nebudeme moci nikdy dovolit“, Pagani se v něm rozhodně objeví, ne-li dokonce na předních příčkách. Pravda, model Huayra nemá tak chytlavé jméno jako původní Zonda, a možná ani na pohled tolik nechytí za srdce. Ale věřte, že naživo je to krásné auto.

Nezdá se to, ale Huayra (čteno Vuajra) se vyrábí již od roku 2012, takže je dost možné, že se již za pár let dočkáme nástupce. O tom svědčí také notný počet variací modelu, které se v průběhu let objevily – kromě „standardní“ Huayry přišel model Huayra Roadster, Huayra BC, poté Huayra Roadster BC a jako poslední se nedávno objevila extrémistická Imola, která zdědila jméno po ikonickém a náročném italském závodním okruhu.

Horacio Pagani je v odborných kruzích často považován za novodobého renesančního člověka – kromě techniky, aerodynamiky a zpracování materiálů při výrobě (zejména karbonu, pochopitelně) se také velmi dobře orientuje v umění. Není tedy jen výrobcem špičkových vozů, ale do jisté míry také umělcem a filozofem. To se pochopitelně projevuje v jeho tvorbě – s tím rozdílem, že místo plátna používá karbon, kterému posléze dává neuvěřitelné tvary.

Foto: iLusso

Pagani Huayra je naživo opravdu strhující kus auta

Jméno Huayra je odvozeno z řeči jihoamerických indiánů. „Huayra-tata“ doslovně znamená „Otec větru“ a jde o boha, kterého uctívají jihoameričtí Kečuové, kteří obývají pohoří And.

Málokoho potom překvapí, že ani název Huayra BC si mistr Pagani jen tak nevycucal z prstu. Leckdo by očekával, že půjde o nějaké tajuplné italské heslo, zkratku nebo ideálně zaklínadlo. Pravda je ale mnohem prozaičtější – jde o iniciály jistého Bennyho Caioly. Benny Caiola byl nejen velkým sběratelem vozů, ale také jedním z vůbec prvních zákazníků Horacia Paganiho a také jeho blízkým přítelem. Jeho iniciály se Pagani rozhodl na své vozy promítnout po Caiolově smrti.

Přestože po modelu Huayra BC přišel ještě výkonnější a možná i peprnější model Huayra Roadster BC, je právě Huayra BC jednou z nejvýjimečnějších variant modelu Huayra – s výjimkou jednokusových zakázkových edicí a extrémní Imoly, která vznikne v pěti kusech. Standardní Huayra se vyrobila přesně ve 100 exemplářích, pro Huayru Roadster platí totéž, Huayra BC Roadster se vyrobí ve 40 kusech, ovšem Huayry BC vzniklo jen 20 kusů.

Tento konkrétní kus je (na poměry Pagani a jiných hypersportů) v relativně jednoduché specifikaci se sytě červenými linkami po bocích a „páteří“ auta, které ladí ke stejně lakovaným brzdovým třmenům.

Foto: iLusso

Tato Huayra BC má čirý lak, aby vynikla karbonová struktura karoserie

Ovšem ten efektní „proužkovaný“ lak vlastně není žádný lak – jde o samotnou strukturu karbonového vlákna, ze kterého je Huayra vyrobena, takže lak na tomto autě je vlastně čirý. I když pravda, správné označení není karbonové vlákno, ale „karbotanium“, jak říkají v Pagani, neboť zde je karbon obohacen o příměs titanu, který zaručuje, že se při nárazu netvoří úlomky (což si jistě dobře vybaví fanoušci F1) při zachování nízké hmotnosti a vysoké pevnosti.

Huayru BC pohání mohutný 6,0l V12 se dvěma turbodmychadly, naladěný na výkon 790 koní. Všechna síla pak putuje výhradně na macaté zadní pneumatiky 355/25 ZR 21. Pagani však i v dnešní moderní době stále vyznává filozofii ze staré školy – Huayra si nepomáhá žádným hybridním ústrojím, všechna práce je čistě na spalovacím motoru. Dokonce i dvouspojkovou převodovku tehdy v roce 2012 Horacio Pagani odmítl – prý by kazila charakter vozu a přidala 100 kg hmotnosti. Huayra tedy používá závodní jednospojkovou sekvenční skříň.

Díky tomu Huayra BC zrychlí z nuly na stovku za méně než tři sekundy, maximální rychlost však nevíme. V motoristickém pořadu amerického moderátora a benzinového nadšence Jaye Lena se však nechal Horacio Pagani slyšet, že podle simulací by standardní Huayra měla být schopna rychlosti 375 km/h. Budeme se tedy muset spokojit s tím, že Huayra BC pojede hodně, ale opravdu hodně přes tři sta…

Tomuto kousku na budících svítí nájezd pouhých 593 mil, tedy jen necelých 950 kilometrů. Jistě vás nepřekvapí, že v inzerci se v kolonce cena nachází strohý nápis „Na vyžádání“. Skromným odhadem však cenu jsme schopni odvodit – Huayra a Huayra Roadster se cenově pohybují okolo 2,5 milionu dolarů. U Huayry Roadster BC pak cena činí přibližně 3,5 milionu dolarů. U této Huayry BC tedy očekávejme cenu někdy mezi, tedy okolo 3 milionů dolarů (75 milionů korun). Není nad zlatou střední cestu…

Reklama

Související témata:
Načítám