Hlavní obsah

Ostrý Hyundai Kona N je tady a závodní vychytávky s ním

Foto: Hyundai

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Splašené kompaktní SUV Hyundai dostalo do vínku hodně zajímavou výbavičku. Kona N se chlubí 280koňovým čtyřválcem, pokrokovým automatem a několika vychytávkami, které ukojí vaše sportovní ambice. A to není vše, Korejci si pro vás připravili ještě další hračky podporující líbezný rámus nebo pištění pneumatik. Takže 3, 2, 1, start!

Článek

Ano, je to tady. Roky se o něm mluvilo, později spekulovalo, pak bylo i potvrzeno, a až nyní se oficiálně odhalilo. SUV Hyundai Kona N naplňuje očekávání moderní doby a kombinuje praktičnost se sportovním zaměřením. S touhle károu si můžete vyrazit pohodlně nakoupit, tašky úhledně naskládat do kufru, a pak jet odolnost obsahu otestovat na závodní dráhu, protože vám to patrně nedá nevyzkoušet, co umí stádo 280 koní pod kapotou.

Foto: Hyundai

S tímhle fárem stihnete nakoupit, a hned potom zajet rekord na okruhu

Přeplňovaný dvoulitr je shodný s tím, který pohání náš oblíbený hot hatch i30 N, a svou mocnou silou 280 koní a 392 Nm roztáčí pouze přední kola (pohon všech kol by byl moc složitý, drahý a těžký) skrze dvouspojkový osmirychlostí automat DCT (stejnou převodovku najdete v omlazeném i30 N) disponující několika jízdními režimy.

Režimy převodovky

N Power Shift (NPS) se aktivuje, jakmile vůz zrychluje s více než 90% otevřením škrticí klapky. Funkce potlačuje pokles točivého momentu při řazení vyšších převodových stupňů a umocňuje blahodárné střílení z výfuku.

N Grin Shift (NGS) maximalizuje výkony motoru a převodovky DCT po dobu 20 sekund. Jakmile řidič požaduje maximální zrychlení, auto okamžitě zařadí nejvhodnější nižší převodový stupeň pro využití nejvyššího výkonnostního potenciálu.

N Track Sense Shift (NTS) přizpůsobí řazení jízdě na závodním okruhu, aby se jezdec mohl ještě více soustředit na řízení.

Sportovní vychytávky

Tím ovšem legrace nekončí, nabroušená Kona N přiváží další sportovní vychytávky:

Sportovní průhledový displej – po aktivaci režimu Sport nebo N může řidič přímo ve svém zorném poli sledovat mimo jiné informace o otáčkách, rychlosti jízdy nebo o zařazeném převodovém stupni.

Systém N Grin Control – zvláštně pojmenovaný volič jízdních režimů umožňuje vybírat z módů Eco, Normal, Sport, N a individuálně nastavitelný Custom, měnící charakter vozu (motor, podvozek, řazení, stabilizace, zvuk, řízení atd.).

Elektronický generátor zvuku ESG – generátor zvuku motoru umístěný v interiéru u paty čelního skla umocňuje sportovní rachot sání a zážitek z jízdy.

Launch Control – pro ten nejostřejší rozjezd.

Creep Off – při aktivaci této funkce a zařazení provozního režimu D se vůz nedá automaticky do pohybu, jakmile řidič uvolní pedál brzdy (jako tomu je u běžných automatů).

Foto: Hyundai

Uvnitř se to sportovními prvky jen hemží, avšak stále je zachována praktičnost

Těšit se můžete rovněž na elektronicky řízený diferenciál e-LSD s omezenou svorností, strmé řízení, výkonný brzdový systém, adaptivní tlumiče, sofistikovanou přední nápravu a na propracovanou víceprvkovou zadní nápravu. Rovněž tu nechybí ani sportovní nastavení vypínatelné elektronické stabilizace podvozku nebo trakční kontrola s režimy pro jízdu na sněhu, v hlubokém sněhu, v blátě či v písku.

Foto: Hyundai

Kromě nové barvy přibylo i více příjemného kraválu

Ostré SUV s tuhou karoserií nabídne objem zavazadelníku 361 litrů, stylistické prvky pasující k rodině N (maska, spoilery, difuzory, ikonické třetí brzdové světlo aj.) a řadu barevných provedení včetně oblíbeného světle modrého (Performance Blue) a fungl nového šedomodrého laku (Sonic Blue).

Barvy karoserie pro model Kona N:

  • Šedomodrá
  • Červená
  • Černá
  • Bílá
  • Šedá
  • Tmavě šedá
  • Světle modrá

Úpravy kabiny zahrnují černé čalounění, sportovní volant, hliníkové pedály, páka ruční brzdy obšitá perforovanou kůží s protiskluzovou úpravou nebo loga N. Samozřejmostí jsou přední anatomické sedačky, které vás podrží v zatáčkách, a přitom nabídnou i pohodlí na delších cestách. Standardně vyhřívaná přední (volitelně zadní) sedadla mohou být čalouněná látkou nebo kůží, případně si můžete připlatit i za semišem čalouněné skořepiny z i30 N Project C. Látková a kožená sedadla mohou volitelně být i elektricky seřiditelná, pro semišovou variantu jde však o standard, stejně jako odvětrávání předních sedadel. U koženého čalounění lze odvětrávání doplnit volitelně.

Foto: Hyundai

Textil, kůži nebo semiš? Hyundai nabídne všechny tři možnosti

Automobil bude mít samozřejmě obrovskou armádu asistenčních systému, nicméně o nich už jsme psali při představování omlazené Kony. Vítáme však, že se dnes už i v malých SUV objevují technologie z vyšších tříd, například též systém kontroly bezpečnosti vystupování (známý ze Santa Fe).

Foto: Hyundai

Kované devatenáctky se vyznačují nízkou hmotností

Z komfortních prvků potěší head-up displej, široká centrální obrazovka multimediálního systému, digitální přístrojovka nebo rozšířené hlasové ovládání – tím lze např. aktivovat výhřev zadního okna, zrcátek, volantu nebo regulovat interiérovou teplotu.

I přes všechny dynamické vlastnosti a schopnosti je Kona N v jádru stále tím komfortním, bezpečným a praktickým kompaktním crossoverem, do kterého se dobře nastupuje. Ovšem o ty dynamicky nejdůležitější aspekty se postaral především Albert Biermann, a to je stránka věci, jež imponuje zejména milovníkům závodění, adrenalinu a příjemného rámusu linoucího se ze sportovního výfuku. Nechceme tedy předbíhat, ale myslíme si, že takhle nějak by měl vypadat opravdový rodinně-městský univerzál.

Technické údajeHyundai Kona N
Rozměry (d x š x v)4 215 x 1 800 x 1 565 mm
Rozvor2 600 mm
Motorpřeplňovaný čtyřválec, 2,0 l
Převodovkaosmirychlostní, automatická
Nejvyšší výkon280 k
Nejvyšší točivý moment392 Nm
Pohotovostní hmotnost1 510 kg
Provozní hmotnost1 585 kg
Maximální rychlost240 km/h
Zrychlení z 0–100 km/h5,5 s (Launch Control)
Objem zavazadlového prostoru361 l
Kola a pneuKovaná R19, 235/40
Chtěli byste osedlat nabroušenou Konu N?
Jde se závodit!
73,7 %
Raději bych zůstal u i30 N
18,9 %
Rychlost ne, bojím, bojím!
7,4 %
Celkem hlasovalo 3781 čtenářů.

Reklama

Načítám