Hlavní obsah

Opel Astra 1.4 Turbo – Nehýří, ale nezklame

Foto: Jakub Deml

Opel Astra je dlouholetou stálicí na trhu. Dalo by se předpokládat, že už snad ničím nepřekvapí, a to navzdory nedávnému faceliftu, kterým model prošel. Právě faceliftovanou Astru jsme měli k dispozici k testu, a to konkrétně ve verzi hatchback a s nejsilnější dostupnou motorizací pod kapotou. Světe div se, nová Astra v lecčems překvapila!

Článek

Že jste si faceliftu na první pohled nevšimli? Buďte v klidu, my také ne. Změny jsou z hlediska vzhledu totiž opravdu jen kosmetické, ba skoro až neviditelné. Pozměněná je například chromovaná linka napříč čelní maskou, drobného přepracování se také dle údajů výrobce dočkal přední nárazník. Děkujeme za upozornění. Nutno ale říct, že Astra zkrátka žádné větší změny nepotřebovala, její vzhled před faceliftem byl stále svěží a není nutné měnit něco, co stále funguje.

Co se ale změnilo, a dle čísel nezanedbatelně, je aerodynamika. Nová Astra má být o poznání více aerodynamická, podle zástupců Opelu mají vedle hladkého tvaru Astry nově dopomáhat k nižší spotřebě také speciální zavírací lišty v přední masce a nárazníku, kryt pod motorem, zadní ramena a podvozek obecně. Celkově tak mělo dojít ke zlepšení efektivity až o 19 %.

Vzhledově Astra nijak výrazně nekřičí, je poměrně uhlazená, rozhodně ale neurazí. Co zaujme, je pěkná příplatková červená barva v kombinaci s efektními černými sportovními koly, které námi testovaný vůz obouval. Tato kombinace nakonec dělá z jinak poměrně nenápadného auta skutečného fešáka.

Foto: Jakub Deml

Na první pohled se Astra po faceliftu takřka nezměnila, výrobce ale výrazně zlepšil aerodynamiku vozu

Po usednutí do vozu mile překvapí přirozený posez za volantem, vše je přehledné a dobře na dosah. Příjemný je osmipalcový dotykový displej infotainmentu, který má novou grafiku, je rychlý a poměrně dobře se v něm člověk orientuje. O poznání lepší je také obraz ze zadní parkovací kamery, zvláště v porovnání s předešlou generací. Hezky zpracovaná je také středová část přístrojové desky s digitálním budíkem.

Doslova skvělá jsou alkantarová sedadla AGR, která kromě toho, že dobře vypadají, mají i výbornou ergonomii. Mají dobré boční vedení i nastavitelnou délku podsedáku. A když jsme u toho chválení interiéru, za zmínku stojí také šikovná přihrádka na telefon pod ovládáním klimatizace, která disponuje nenápadným žlábkem u hrany odkládacího prostoru, do kterého mobilní telefon skvěle zapadne, je natočený displejem k řidiči a nevypadne ani v ostrých zatáčkách. Naštěstí se na telefon ale už během jízdy dívat nemusíte, protože Astra samozřejmě podporuje Apple CarPlay a Android Auto.

Foto: Jakub Deml

Šikovný žlábek u hrany odkládacího prostoru pojme mobilní telefon a nedovolí mu vypadnout ani v ostrých zatáčkách

Co se týče prostoru uvnitř kabiny, zklamání se nedostaví ani zde. Řidič, spolujezdec i cestující na zadních sedadlech se v interiéru rozhodně nebudou cítit stísněně. Zavazadlový prostor pak nabízí 370 litrů, což je v tomto segmentu průměrná hodnota, nicméně rozhodně dostatečná. Celkově je interiér povedený, a to nejen svým vzhledem, ale také materiály a kvalitou zpracování.

Námi testovaný vůz byl obdařen výbavovým stupněm Elegance a řadou dalších příplatků. Jen namátkou – vyhřívaná přední i zadní sedadla, vyhřívaný volant, adaptivní tempomat, adaptivní LED Matrix světlomety, zadní parkovací kamera, zmiňované alkantarové sedačky, navigace, hlídání mrtvého úhlu, detekce chodců, rozpoznávání dopravních značek, virtuální kokpit nebo bezklíčový přístup – to vše a mnohem víc si můžete v Astře dopřát. V námi testovaném voze tak vlastně nechybělo vůbec nic.

Ale pojďme k tomu nejdůležitějšímu, a sice, jak tento model jezdí. U nové Astry najdeme pod kapotou již jen tříválce. Vedle dvou dieselových jedna-pětek jsou k dispozici dvě benzinové atmosferické jedna-dvojky a námi testovaná turbem přeplňovaná čtrnáctistovka. V tuto chvíli se jedná o nejsilnější motorizaci, s jakou se Astra nabízí. K dispozici je výhradně s variátorovou (bezestupňovou) CVT převodovkou. Zajímavá kombinace, nemyslíte?

Foto: Jakub Deml

Čtyřválec byste pod kapotou Astry už hledali marně, tři válce musejí stačit i v případě vrcholné motorizace

Astra jede velmi příjemně, i když výkon není nijak oslnivý. Pryč jsou doby, kdy jsme pod kapotou našli dvousetkoňový čtyřválec, který nejvýkonnější motorizaci slušel zkrátka víc. Uvidíme, jestli Opel ještě přijde s výkonnější verzí v podobě variant GSi či OPC. Astra by si to zasloužila.

Přiznám se, že nejsem fanouškem bezestupňových převodovek, tzv. variátorů. Chybí mi u nich efekt podřazení v podobě výraznějšího kopnutí a jejich projev obecně mě nikdy příliš neoslovil. A v kombinaci s tříválcem o objemu 1,4 litru se také přiznávám, že jsem byl před usednutím za volant poněkud skeptický. Nutno ale říct, že zbytečně. Ať se to na papíře zdá sebevíc jako špatný nápad, ve skutečnosti to v případě Astry velmi dobře funguje.

Převodovka řadí velmi hladce, rozjezdy jsou plynulé a řazení se víceméně chová přesně tak, jak by mělo. Jedinou vadou na kráse je, že při nižších rychlostech drží převodovka otáčky motoru až příliš nízko. Bezestupňová převodovka totiž shazuje otáčky na co nejnižší mez, jakmile jen trochu povolíte nohu z plynu. Často se tak stává, že takřka plachtíte s otáčkami tříválcového motoru kolem 1 000 otáček za minutu a auto přitom sice jemně, ale dosti nepříjemně vibruje. Ve vyšších rychlostech samozřejmě tento problém odpadá a převodovka pak funguje velice dobře.

Foto: Jakub Deml

Tříválec s bezestupňovou převodovkou? Zdá se to jako špatný nápad, ve skutečnosti to ale celkem funguje. Až na ty vibrace…

Na druhou stranu se i díky tomu daří vozu udržet poměrně slušné hodnoty spotřeby. S lehkou nohou se s oturbenou Astrou dá jezdit i kolem pěti litrů na sto kilometrů, při normální kombinované jízdě kolem šesti litrů, a pokud jezdíte jen po městě, měli byste se vejít do litrů sedmi. Astra se nejvíce hodí na příměstské jezdění, nezaskočí ji ale ani dálniční tempo.

Když jí odpustíte občasný nekultivovaný projev v podobě vibrací při nízkých otáčkách, bude pro vás dobrým parťákem. Co také zaslouží pochvalu, je podvozek. Ten je velmi dobře nastavený, nabízí dostatek pohodlí a zároveň i slušnou jízdní jistotu.

Astra je celkově velmi příjemné, elegantní a dobře vybavené auto s pohodlným podvozkem a slušnou spotřebou. Na nic si nehraje a vlastně i celkem slušně jede. Osobně by mi nevadila o něco větší odezva řízení, ale vzhledem k tomu, že si toto auto nejspíš nebudou kupovat řidiči lačnící po sportovní okreskové jízdě, je vše tak, jak má být. I když prodeje Astry v Česku ani zdaleka nedosahují takových čísel jako v případě jejích konkurentů Volkswagenu Golf, Hyundaie i30 či Fordu Focus, tohle auto si bezesporu své fanoušky najde.

Astra s benzinovou jedna-čtyřkou ve výbavě Elegance začíná na 632 990 korunách. Námi testovaný vůz byl ale vybaven snad vším, co bohatá příplatková výbava nabízí, konečná cena se tak vyšplhala na závratných 889 590 korun. Ale abychom Opelu nekřivdili, v konfigurátoru nám na konci automaticky naskočila sleva 50 tisíc korun, navíc ne všechny prvky příplatkové výbavy nutně potřebujete, a tak se v reálu asi nakonec dostanete na mnohem přijatelnější cenu, než je naše konečná cenovka.

Technické údaje
Motorzážehový řadový tříválec, uložený vpředu napříč
Zdvihový objem1341 cm3
Výkon107 kW (145 koní) při 5 000 ot./min.
Točivý moment236 Nm při 1 500 až 3 500 ot./min.
Plněníturbodmychadlem
Převodovkaautomatická CVT (variátorová)
Pohonpředních kol
Pohotovostní hmotnost1 270 kg
Akcelerace 0-100 km/h9,9 sekundy
Maximální rychlost210 km/h
Spotřeba (kombinovaná)5,6 litru/100 km
Objem palivové nádrže48 litrů
Kola a pneumatiky225/45 R17
Rozměry (délka/šířka/výška)4 370/1 871/1 485 mm
Rozvor2 662 mm
Objem zavazadlového prostoru370 litrů

Reklama

Související témata:
Načítám