Hlavní obsah

Odborníci na zábavu aneb chladný seveřan to umí rozpálit

Foto: Archiv Garáž.cz

Asi těžko byste hledali lepší mix švédského nadšení pro rychlá auta a profesionálního přístupu k práci. Ve společnosti BSR pracují ryzí nadšenci do všeho, co má čtyři kola, ale zároveň také špičkoví odborníci na automobilovou elektroniku. Pojďme nahlédnout pod pokličku ladění motorů.

Článek

S centrálou BSR spolupracujeme už dva roky, ale teprve při letošním švédském tripu jsme se podívali do útrob sídla ve Växjo. Moderní areál byl postaven v roce 2006. Když bychom měli srovnávat s Polestarem, tak rovnou musím říct, že to nejde. Ano, výsledný produkt se může zdát podobný, ale nabízejí trošku něco jiného. Především se k němu dostávají jinou cestou a za jiných podmínek. I za BSR přišlo Volvo, aby se stalo oficiálním ladičem, ale Stefan Olsson - majitel společnosti, to odmítl, protože se nechtěl stát “otrokem” jedné značky.

Narodil se ve Volvu

Začátky Stefana Olssona jsou spojeny s Volvem. Dlouhá léta v automobilce pracoval a byl specialistou na autoelektroniku. V roce 1991 se rozhodl, že si založí vlastní firmu, která bude ladit turbomotory a elektroniku sportovních aut. Už z jeho národnosti bylo jasné, že se zaměří na dvě domácí značky. Začal s automobily Volvo a následně se k tomu přidala také značka Saab. O pár let později, přesněji v roce 1996, se k němu přidal Rolf Linde, který vlastnil soutěžní rally tým a spolu vytvořili společnost, která se v roce 2000 přejmenovala na BSR Svenska AB. V roce 2003 přišlo BSR na trh s produktem, který v Evropě doposud nemá konkurenci. Žádný chip tuning, žádné přídavné krabičky. BSR uvedlo PPC jednotku - chytrou krabičku, se kterou si můžete přehrávat originální software upraveným tam a zpět. Věcička, která konečně hodila do klidu všechny, kteří se báli ztráty záruky od výrobce svého vozu. BSR od té doby začala zásadním způsobem růst. I díky obrovskému zájmu o PPC jednotky se začal rozšiřovat tým pracovníků a nabídka značek, na které BSR začalo nabízet své úpravy.

Jiný přístup k tuningu

Teď jsem si uvědomil, že celou dobu používám nevhodné slovo. V BSR se rozhodli změnit pohled na úpravy motorů a sami říkají, že neupravují, ale pouze optimalizují řídící jednotky. Důležité je, jak ke své práci přistupují. V BSR to nefunguje tak, že si ukážou na model, počítačový expert něco naťuká na klávesnici a výkon letí nahoru. Nejdříve se zkoumá situace značky na trhu a její potenciál. Například nemá cenu optimalizovat řídící jednotky na vozech Kia. Ptáte se proč, když jich jezdí tolik? Protože jejich majitelé sledují nízkou cenu a neinvestovali by tisíce ani desetitisíce do vylepšení motoru. Za to majitelé mercedesů utrácí peníze bez problémů. Pak přichází na řadu vlastní měření. BSR se nespokojí s továrními údaji. Auto si technici sami změří na jednom z nejmodernějších Dyno testrů, aby věděli, jak na tom v reálu je a následně nastupuje Patrik, mozek celé firmy. Začne prolamovat tovární zabezpečení a zjišťuje možnosti řídící jednotky. Pokud se pohybuje pod pět procent, na daném modelu se v optimalizaci nepokračuje. Nejdůležitějším faktorem je změna průběhu křivky točivého momentu, rozšíření využitelnosti otáček. Nejde o maximální výkon, ani o zrychlení nebo maximální rychlost. Vůz je celek, kde spolu komunikuje několik různých elektronických systémů a podle toho se také pracuje. Po optimalizaci BSR se můžete dočkat, že nepracuje lépe pouze motor, ale také například automatická převodovka a dolů může jít i spotřeba. Na závěr, než se dostane optimalizační kit do prodeje, jde vůz znovu na dyno test, ze kterého technici BSR dostanou finální data. Ani BSR však není pouze o elektronice. Záleží, pro jakou úroveň úpravy auta se rozhodnete. Švédové mají v nabídce i sportovní vzduchové filtry, výfukové systémy, ale i turba a další „drobnosti“.

Petrolheadi v pravém slova smyslu

V BSR pracuje zhruba 25 lidí a s některými se znám už velmi dobře. Po poslední návštěvě ale dvakrát tolik a teprve teď se mi skutečně otevřely oči v tom, jací nadšenci do aut to jsou. Hlavním tahounem je sám majitel Stefan Olsson. Na konci celé prohlídky nám ukázal jednu místnost, kde stála rozestavěná závodní 240 Turbo. Přesně ta, se kterou Johny Cecotto v roce 1986 brázdil vody evropského šampionátu cestovních vozů. Stefan si ji staví vlastními silami a kvalitu, se kterou je tato okruhová specialita tvořena, jsem ještě neviděl. Všechny díly se vyrábí podle originálu a v pěti kusové sérii. Dalším „šílencem“ v řadách BSR je Magnus. Šéf obchodu, který nás vzal do své domácí garáže. Tam nám spadla brada z její velikosti, ale i aut, které tam stála. Závodní Abarth 1300, Volkswagen Golf GTI Mk I a Volvo Duett, které devět let restauroval. Pak tam mají ještě Micka, který má nejsilnější předokolku na světě. Jde o Saaba s výkonem přes 900 koní, a nakonec se musím zmínit také o testovacím jezdci. Niklas je odkojen motorsportem, sám závodil a poslední roky šroubuje v profesionálních týmech jezdící švédský okruhový šampionát.

Příklad pro české firmy

V BSR má práce své zažité zvyklosti. Každý den začíná kolem půl deváté společnou snídaní, v jejíž přípravě se střídají všichni zaměstnanci. Tak se dělá rodinná atmosféra! Každý má dobrou náladu, jsou nadšeni do své práce a neznají slovo problém. Když vstoupíte do BSR, poznáte, že jste ve firmě nadšenců. Místo klasických židlí tu jsou pojízdné závodní sedačky a v malém showroomu se můžete těšit pohledem na originální sériové Volvo 240 Turbo. To nejdůležitější se ale děje za showroomem. Uprostřed se nachází sekce automobilových “hackerů”, kteří se šťourají v počítačích. Hned vedle nich je srdce celého BSR. Dvě pracovní stání s Dyno testrem, který má vlastní speciální vzduchotechniku pro simulaci různorodých jízdních režimů. Na to navazuje místnost pana generálního, kde se pomalu rodí kus závodní historie automobilky Volvo a na opačném konci je velká servisní plocha pro mechanické práce na autech. Velkou část areálu zabírá sklad. BSR má dealery kromě Evropy také v Africe, Asii nebo Austrálii. BSR optimalizuje všude ve světě.

Reklama

Načítám