Hlavní obsah

Od pátku je v Praze otevřena unikátní výstava Veteran Mania

Foto: Tomáš Hyan

Německé motocykly BMW jsou oblíbenou značkou Radka Uhlíře, v popředí typ R42 z roku 1927

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Radek Uhlíř nasbíral několik desítek motocyklů. Odmalička ho motocykly přitahovaly, ale když před třinácti lety kupoval první Jawu „kývačku“, tak ho napadlo, že by nebylo špatné mít všechny Jawy, a to jak předválečné, tak poválečné. Pak ještě přidal strakonické ČZ a další československé stroje, ale zamiloval si rovněž dvouválcové boxery, a proto německé Zündappy a BMW tvoří velkou část sbírky. Když se naskytla příležitost získat „čtyřtakty“ Praga ze třicátých let, šel do toho také. A výsledek? Ten si můžete prohlédnout na výstavě Veteran Mania, která je zahájením motoristické sezony na Výstavišti Praha v Holešovicích, když slavné Legendy byly bohužel opět odsunuty o další rok…

Článek

Veteran Mania na střechách Křižíkových pavilonů odstartovala v pátek 11. června a potrvá nepřetržitě až do 5. září 2021, kdy ji rozšíří tradiční Harley Days a Burgerfest. Stovka motocyklů je vystavena na volném prostranství střech, některé soubory vzácných kousků jsou pod stanovými přístřešky, ale plocha šesti tisíc čtverečních metrů zaručuje splnění všech hygienických předpisů covidového období. Podle Tomáše Hübla z Výstaviště Praha-Holešovice jde o první velkou motoristickou akci po covidovém rozvolnění, skutečný super-začátek letní sezony a hlavně sestavu vzácných strojů, jaké nikde jinde takhle pohromadě neuvidíte.

Nejpočetnější je samozřejmě paleta motocyklů Jawa, ať z české nebo slovenské výroby, nezanedbatelná je expozice motocyklů ČZ, ale také zahraničních značek Zündapp, BMW a Harley-Davidson. Motocykly jsou rozděleny do třech tematických oblastí. Je to poměrně jednoduché – jde o stroje předválečné, poválečné a o motocykly s příběhem…

Motocykly s příběhem? A co to vlastně znamená? Hned jsme se to od Radka Uhlíře dozvěděli. Jako kluka ho dědeček nechal jezdit na „pařezu“, prvním typu Jawa 50 Pionýr, ale jednoho dne mu sdělil, že je už dost velký, tak ať si vyleze na půdu, kde je hromada dílů, vybere ty správné a složí si vlastního Pionýra! Tak se i stalo, Radek skutečně Pionýra sestavil a uvedl do chodu, ale pak přešel na silnější a silnější stroje, zatímco Pionýr znovu odpočíval na půdě. Pro výstavu svého prvního Pionýra vytáhl a s dobovou patinou i pavučinami vystavil hned vedle nejstaršího stroje sbírky. Tím je historický Laurin & Klement Slavia typ B z roku 1903, legendární motocykl mladoboleslavské výroby od pánů Václava Laurina a Václava Klementa, vlastně druhý vyráběný model po typu A. Vystavené „Béčko“ se dělalo v letech 1900–1903, motocykl zdobí logo Slavia a pohání čtyřdobý jednoválec o objemu 240 kubických centimetrů, který dává výkon 2 koně (1,47 kW) a pohání zadní kolo koženým řemenem. Zároveň to je jeden z trojice nejúspěšnějších jednoválců Laurin & Klement (vzniklo 540 strojů, větších BZ bylo 690 do roku 1904 a největších typu L dokonce 965 do roku 1910).

Foto: Tomáš Hyan

Jawa 50 Pionýr, první motocykl Radka Uhlíře, který odpočíval dlouhá léta na půdě dědečkova domu…

Dar francouzského sedláka

Kuriózní příběh se váže k motocyklu francouzské značky Monet-Goyon, založené inženýrem Josephem Monetem a mecenášem Adrienem Goyonem v roce 1917 v malebném Maconu, kde přežila až do konce padesátých let. Dostal jej strýc Radka Uhlíře od francouzského sedláka, když se pěšky vracel domů po skončení druhé světové války. Sedlák se zajímal, kam pak to sám voják mašíruje, a když se dozvěděl, že domů do Československa, vzal ho do stodoly, vytáhl starý Monet-Goyon a pravil: „Na motocyklu tam budeš rychleji!“

Do třetice všeho dobrého, a tak ještě jeden příběh. Černá šestistovka Zündapp, dvouválcový boxer KS-600, byla strojem, na němž Radek Uhlíř odjel na vlastní svatbu. Tam se dopravil na sólo motocyklu, ale během svatebního obřadu kamarádi ke stroji přidělali sajdkáru, a tak hned odvezl nevěstu v pěkném kočáře!

Foto: Tomáš Hyan

Jsou vystaveny i stroje s příběhem, na tomto Zündappu KS-600 přijel Radek Uhlíř na svou svatbu, kamarádi připojili sajdkáru a odjížděl s novomanželkou…

Nablýskané Pragovky

Motocykly Jawa a ČZ, včetně původního „rumpálu“ Jawa 500 OHV, s nímž začala výroba podle licence Wanderer (ano, Jawa značí Janeček + Wanderer), jsou dobře známé, stejně jako další československé stroje, z nichž jen poslední Pionýr a sportovní Jawa 90 nejsou ve sbírce starší padesáti let, což je pravidlem u ostatních motocyklů. Krásná je rovněž sbírka motocyklů Praga BD, čtyřdobých jednoválců 350 a 500 OHC s královským hřídelem pohonu vačkového hřídele v hlavě válců! Vystavena je třistapadesátka s pohonem zadního kola kloubovým hřídelem a tři různé pětistovky s řetězovým sekundárním převodem, jedna s klasickou sajdkárou. Motocykly Praga BD 500 a 350 vznikly po fúzi Českomoravské strojírny s firmou Breitfeld-Daněk (proto BD), kde je zkonstruoval známý inženýr Jaroslav František Koch (1893–1983), jehož jméno je spojeno rovněž se skútrem Čezeta (také je vystaven). Pragovky BD vznikly v pěti sériích, poslední v roce 1935. Pokrokový ventilový rozvod OHC či dokonce DOHC nebyl u nás tehdy příliš rozšířený, Koch však na ně sázel. Praga BD 500 se stala prvním československým motocyklem, jenž se zúčastnil populární Šestidenní soutěže (už roku 1930), kde pak dlouhá léta vládly československé stroje Jawa a ČZ.

Foto: Tomáš Hyan

Jawa 500 OHV zvaná Rumpál, těžký motocykl, který v roce 1929 položil základy značky Jawa (Janeček-Wanderer)

Sbírka německých boxerů

Velkoobjemové německé motocykly Zündapp a BMW dostaly vzduchem chlazené dvouválcové motory s protilehlými válci, tzv. boxery, vhodné pro pohon zadního kola kloubovým hřídelem. Na výstavě si jich můžete prohlédnout více než deset, a to i ve vojenském provedení se sajdkárou, kdy byla poháněna dvě kola, tedy i boční u sajdkáry. Vystavený vojenský Zündapp za sebou vleče ještě dvoukolový nákladní přívěs! Sedmsetpadesátka BMW R75 z válečných let 1941–1945 je vystavena se sajdkárou Steib a pohonem 3×2, předchůdce R12 (také třídy 750) dokonce ve dvou exemplářích, vojenském i civilním. Nechybí ani jednoválce BMW a Zündapp, tyto dvě německé značky mají samostatné expozice. Vrcholem Zündappu je čtyřválcový boxer K-800, jenž vynikal i převodovkou konstruktéra Ricarda Küchena, která má řetězové převody místo ozubených soukolí.

Na výstavě Veteran Mania je toho k vidění opravdu hodně. A navíc můžete vyhrát motocykl! Pro vylosovaného návštěvníka bude závěrem výstavy připravena černá ČZ 125T z roku 1949! Otevřeno je denně od 12 do 20 hodin, o víkendech a svátcích už od 11 do 21 hodin.

Reklama

Načítám