Hlavní obsah

Obytný automobil Porsche, jaký jste nejspíš nikdy neviděli

Foto: Mecum Auction

Trošku busík, trošku maringontka, trošku Porsche 356. Víte snad, o co jde?

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Čas od času se objeví auto, o kterém jste nejspíš nikdy neslyšeli, natož abyste ho viděli na vlastní oči. A přesně to je případ tohoto obytného auta s dlouhým názvem Porsche 356 Tempo Mikafa Sport Camper. Ano, je to regulérní Porsche. A neznáte ho, protože vzniklo v pouhých třech exemplářích. Teď jde jeden do aukce…

Článek

Až se na srpnové aukci v kalifornském Monterey začne dražit tento zvláštní obytný automobil, těžko říct, co od toho vlastně čekat. Bude to rekordní dražba, souboj dvou či tří přihazujících, nebo po něm nikdo ani neštěkne? Každopádně jedna věc je jistá: Porsche 356 Tempo Mikafa Sport Camper je opravdu výjimečný automobil. Je to busík VW s prvky artdeco, technikou Porsche 356 a s pohonem předních kol! Je to podivný mix na kolech a nikdo z nás si asi nechce představit, že byste s ním měli jet přes celé Státy nebo Evropu, jakkoliv stylové by to bylo.

Foto: Mecum Auction

Karoserie je z hliníkového plechu a uvnitř najdete ledničku, sporák i topení. A vše funkční!

V rodném listě najdete rok 1955 a výrobcem je firma Tempo, jež po válce stavěla nákladní automobily, které měly pohon předních kol a vzduchem chlazený čtyřválec od Volkswagenu. Mikafa je pak společnost, která dříve vyráběla letadla, aby se posléze přeorientovala na stavbu obytných aut a přívěsů. Většinou na to používala motory od Austinu. No, a Porsche se tam objevilo tak, že jednoho dne někoho napadlo, že by se do auta dal namontovat právě motor z Porsche 356, který má víc výkonu.

Na techniku, která se ukrývá hned za přední nápravou, odkazuje nápis na přední kapotě a pak dvojice světel Hella z modelu 356. Když nahlédnete dovnitř, objevíte se v podivném světě artdeco, kde má dřevěná dýha medový lak a sedačky výrazný vzor. Plynová lednice a sporák fungují, stejně jako dřez, interiér má sice patinu, ale nic není rozbité a kupodivu ani nic nechybí.

Foto: Mecum Auction

Bohaté prosklení, výrazné čalounění a dřevěný nábytek

Foto: Mecum Auction

Ta podivná věc u nohou spolujezdce ukrývá nezávislé plynové topení

Palubní deska nese podivnou kombinaci přístrojů a ovladačů z Porsche 356 a VW Brouk, nechybí ani plynové topení Eberspächer. Je to hodně zajímavé prostředí, nemyslíte?

Každopádně originální není motor. Původní vzduchem chlazený boxer vystřídal pro laiky identický agregát, který však jezdil v nějakém Brouku. Naštěstí ho plní dva karburátory, tak má nejspíš blízko k šedesáti koním původní jednotky, ale i tak si neumím moc představit, že musí chudinka táhnout ledničku, gauč, sporák a obývací pokoj navrch. Proto ta ironická poznámka, že je to asi nejpomalejší Porsche na světě…

Foto: Mecum Auction

Jeden ze tří... Docela vzácnost, nemyslíte?

Foto: Mecum Auction

Pořád je chlazený vzduchem a výkonově si nezadá, ale původní motor to není

Každopádně titul nejpomalejší Porsche nutně neznamená nejlevnější. Před dvěma lety se prodal obytný automobil Tempo Mikafa s motorem z Austinu za 130 tisíc dolarů a lze předpokládat, že tenhle bude minimálně jednou tak drahý. Ale možná i dvakrát, kdo ví.

Reklama

Načítám