Hlavní obsah

Speciální Bugatti připomíná sto let staré vítězství francouzského závodu do vrchu

Foto: Bugatti

Bugatti už se svými novými modely nezávodí. Nemá to zapotřebí, stejně se na ně čekají fronty

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Bugatti už sice nezávodí, ale nezapomíná na svou slavnou minulost. Nyní oživuje vzpomínky na vůbec první závod do vrchu na světě, jedno slavné vítězství a taky připomíná Bugatti Type 13, pozoruhodný závodní speciál, který si drží několik technických prvenství.

Článek

Píše se rok 1922 a po vynucené přestávce první světovou válkou se zase závodí na francouzském kopci La Turbie. Pořadatelé oživují vůbec první závod do vrchu na světě a do osmého ročníku se hlásí samá známá jména i slavné automobily. Trať dlouhá 6,3 km vede po písčito-kamenitých cestách posetých výmoly do výšky nějakých 450 metrů do kopců nad Monte Carlem. Závodilo se tady poprvé v rámci akce Nice Speed ​​Week v roce 1897 a věřte nebo ne, závodí se zde dodnes.

Foto: Bugatti

Bugatti Type 13 vyhrálo Velkou cenu Francie i Le Mans, není se čemu divit, že to byl hlavní favorit závodu. A očekávání naplnilo

Tehdy se na start závodu vrací spousta závodníků a mezi nimi i Jean Mabille. Má ty nejvyšší ambice a k tomu stroj, který mu to má umožnit – Bugatti Type 13.

Malý a lehký stroj vyjel na silnice poprvé v roce 1911 a hned z toho bylo druhé místo na Velké ceně Francie. Po první světové válce byla znovu zahájena jeho výroba, ale Bugatti přispěchalo se spoustou inovativních řešení. Motor o objemu 1,3 l dostal jako první auto na světě čtyřventilovou hlavu válců a byl to taky první vůz, který měl olejové čerpadlo a cílené mazání některých součástí motoru. O rok později ho Bugatti dále vylepšilo dvojitým zapalováním a kuličkovými ložisky v klikovém hřídeli, aby byl jeho chod ještě plynulejší. Objem motoru byl zvýšen na 1,5 l a to se samozřejmě projevilo i na výkonu, který se vyšplhal na 49 koní. Díky váze 490 kg se ale automobil rozjel až na 150 km/h a byl skvěle ovladatelný.

Nedivte se, že Mabille chtěl závodit zrovna s tímhle autem. Vyhrálo na Velké ceně Francie, v Le Mans přijelo do cíle na prvním místě s dvacetiminutovým náskokem a drtilo konkurenci všude, kde se ukázalo. A je nasnadě, že vyhrálo i La Turbie v roce 1922, když s ním Mabille dokázal projet trať za šest minut a čtyřiadvacet sekund.

O sto let později se Bugatti na slavnou trať vrátilo. A opět s tím nejlepším autem, které má v nabídce. Chiron Pur Sport s osmilitrovým motorem W16 se čtyřmi trubodmychadly má výkon 1 500 koňských sil a točivý moment 1 600 Nm a je to skvostná záležitost. Speciální stříbrno-zelené lakování pak samozřejmě připomíná barvy Bugatti Type 13.

„Je to sto let, co Bugatti ve slavném závodě do vrchu La Turbie ukázalo, že jeho vozy nabízejí nesrovnatelný výkon s vysokou kvalitou, vysoce kvalitními materiály a zpracováním,“ řekl Christophe Piochon, prezident Bugatti Automobiles. „Tuto tradici udržujeme dodnes a přenášíme ji i do budoucna. Není lepší příležitost, jak s vozem Chiron Pur Sport oslavit sté výročí tohoto úspěchu, který je moderním vyjádřením zkušeností a inženýrských znalostí, které Bugatti získalo.“

My jen dodáváme, že Buggati ve své továrně v Molsheimu vyrobí pětasedmdesát aut ročně. Modelů Chiron Pur Sport bude jen šedesát a jeho pořizovací cena startuje na částce 80 milionů korun.

Reklama

Načítám