Hlavní obsah

SP Automotive Chaos – „Ultraauto“ budoucnosti z 3D tiskárny

Foto: Spyros Panopoulos Automotive

Superauta a hyperauta začínají být pomalu minulostí – do vznešeného společenství výrobců nejrychlejších aut na planetě vstupuje nová řecká společnost Spyros Panopoulos Automotive a představuje svůj premiérový model, o kterém pyšně říká, že je prvním „ultraautem“ na světě. S extrémně silným desetiválcem z 3D tiskárny bude SP Automotive Chaos rychlejší než nejrychlejší auta současnosti.

Článek

Lidé stojící za společností Spyros Panopoulos Automotive vypadají odvážně a do světa nejrychlejších aut se vrhají s obrovským sebevědomím – se svým extrémním „ultraautem“ SP Automotive Chaos chtějí ovládnout všechny disciplíny, na kterých ve světě supersportů a hypersportů záleží. Od projektu Chaos očekávají, že překoná řadu automobilových rekordů, včetně nejrychlejšího kola na Nürburgringu, nejvyšší maximální rychlosti i nejrychlejšího sprintu na čtvrt míle.

Zatím můžeme pouze spekulovat, jestli se jim to skutečně povede, nebo celý projekt skončí fiaskem, jak tomu u podobně odvážných projektů občas bývá, ale pravdou je, že SP Automotive Chaos vypadá jako fascinující stroj spojující exotické materiály s nejmodernějšími technologiemi v automobilovém průmyslu. A pokud vás napadlo, že Chaos je jen dalším elektrickým hypersportem, následující detailní informace vás jistě překvapí.

Foto: Spyros Panopoulos Automotive

Projekt SP Automotive Chaos se zatím představil také na počítačových renderech

SP Automotive Chaos vychází z nepsaných pravidel staré školy a vsází na čtyřlitrový V10 se dvěma turbodmychadly, dostupný ve dvou výkonových specifikacích, přičemž obě budou vybaveny sedmi- nebo osmistupňovou dvouspojkovou převodovkou a pohonem všech kol. Desetiválec však není produktem větší automobilky, ale inženýři z SP Automotive si jej vyvinuli svépomocí a vypadá jako uchvacující kus techniky.

Jen si to představte – blok motoru se bude vyrábět z hliníku nebo z 3D tištěné slitiny hořčíku, titanové písty a ojnice také vzniknou na 3D tiskárně, ventily mají být z titanu nebo inconelu (odolné superslitiny na bázi niklu a chromu) a dvojice turbodmychadel bude vyrobena z uhlíkových vláken, titanu, hořčíku a keramických materiálů. To všechno má z Chaosu udělat nejlepší produkční auto na světě.

Foto: Spyros Panopoulos Automotive

SP Automotive Chaos je ohromujícím počinem, který zaujme zákazníky už jen tím, jak vypadá

Nekompromisní desetiválec ve standardní specifikaci „Earth Version“ slibuje maximální výkon 2 077 koní (1 528 kW), točivý moment 1 389 Nm a otáčkové maximum v 10 až 11 tisících. S takovou silou má Chaos akcelerovat z 0 na 100 km/h za 1,9 sekundy, z 0 na 300 km/h za 7,9 sekundy a zvládnout čtvrtmílový sprint za 8,1 sekundy. Výrobce však počítá se zákazníky, jimž to bude připadat málo, a má připravenou i výkonnější verzi.

Kdo je Spyros Panopoulos?

Spyros Panopoulos, zakladatel společnosti SP Automotive, je šikovný řecký inženýr se zájmem o extrémně výkonné spalovací motory. V roce 1999 zaujal svět upraveným čtyřválcem 4G63 z Mitsubishi Lancer Evolution s výkonem 1 400 koní (700 koní na litr objemu) a od té doby spolupracoval se automobilkami jako Ford, Subaru, Porsche, Lotus, Ferrari, Lamborghini nebo McLaren. Spolupracoval také na vývoji technologií pro Formuli 1, WRC či MotoGP a nyní zkouší štěstí s vlastním „ultraautem“.

Jmenuje se „Zero Gravity“ a vypadá jako člověkem stvořený nástroj na potlačování fyzikálních zákonů – desetiválec rázem zesílí na 3 107 koní, 1 984 Nm a omezovač otáček vzroste na 11 800 až 12 200. Podle SP Automotive bude vrcholný Chaos nejrychleji zrychlujícím autem na světě a s radostí smázne i nejmodernější monoposty Formule 1.

Foto: Spyros Panopoulos Automotive

Jsou tohle ještě komponenty do motoru, nebo nový druh umění?

Zero Gravity bude brutálně rychlé auto, které umí akcelerovat z 0 na 100 km/h za 1,55 sekundy, z 0 na 300 km/h za 7,1 sekundy a pružné zrychlení ze 100 na 200 km/h zvládne za 1,7 sekundy. Čtvrtmílový sprint pak zajede rychleji, než stihnete najít tužku a papír a čitelně napsat „Bugatti Chiron Super Sport 300+“ – údajně má trvat pouze 7,5 sekundy. Pokud toho Zero Gravity opravdu dosáhne, současného držitele rekordu, elektrický Rimac Nevera, porazí o celou vteřinu!

A jaká má být maximální rychlost? Výrobce říká, že přesahuje 500 km/h a pokus o dosažení rychlostního rekordu se odehraje na testovací dráze Ehra-Lessien, domácí trati Bugatti, za finanční podpory Red Bullu. Po neúspěšném rekordu SSC Tuatara s nejvyšší rychlostí 455,3 km/h je zatím nejrychlejším autem na světě stále Bugatti Chiron Super Sport 300+ s rychlostí 490,484 km/h.

Foto: Spyros Panopoulos Automotive

Technické nadšence jistě zaujme samotná kliková hřídel. Vypadá to, že inženýr Spyros Panopoulos ví, co dělá

Na získávání rychlostních rekordů si však v SP Automotive asi ještě počkají – agresivní ultraauto zatím existuje pouze jako jeden prototyp a my tušíme, jak vypadá, díky počítačovým renderům. Zdá se, že Chaos bude jezdit pouze na dokonale hladkém povrchu – všimněte si minimální světlé výšky, dlouhého předního převisu a krátkých drah odpružení kol. Ani nebude překvapením, že si jej většina majitelů bude užívat pouze jako technický klenot v soukromí své garáže.

I zbytek konstrukce Chaosu totiž bude z exotických materiálů – karoserie bude využívat zylon, textilní vlákna použitá např. na lana padáku kosmické lodi SpaceX Dragon 2, karbon, karbon-kevlar nebo titan a hořčík z 3D tiskárny. Z titanu a hořčíku bude i nezávislé zavěšení všech kol a brzdy spojují karbon-keramické kotouče (482 mm vpředu, 442 mm vzadu) s 3D tištěnými brzdiči a náboji rotorů z titanu a kompozitu Magnesium Matrix.

Foto: Spyros Panopoulos Automotive

Přemýšlíte, na co se právě díváte? Na brzdový třmen..

A jak to vypadá uvnitř? Futuristický interiér je jako z budoucnosti, a tomu odpovídá i výbava – volant má integrovanou dotykovou obrazovku, další dotyková obrazovka je na palubní desce před spolujezdcem a nechybí ani head-up displej. Společnost plánuje vyrábět interiér z uhlíkových vláken, zylonu, titanu, hořčíků a alcantary. Milovníky počítačových technologií pak zaujme rozšířená realita, 5G připojení, rozpoznávaní otisků prstů, hlasové příkazy nebo rozpoznávání obličeje pro čtení výrazů na tvářích řidičů pro přizpůsobení jízdních vlastností Chaosu jejich náladě a schopnostem.

Chaos už má prvního majitele

Jsme zvědaví, zda o projektu SP Automotive Chaos ještě uslyšíme, protože vypadá opravdu zajímavě. SP Automotive vyrobí pouze 20 exemplářů pro každý kontinent, exkluzivním prodejcem bude aukční dům Sotheby’s a zakladatel společnosti Spyros Panopoulos již oznámil, že prodal první kus, který by chtěl předat šťastnému zákazníkovi začátkem roku 2022.

A jakou částku zákazníci zaplatí? Základní cena začíná od 140 milionů Kč za standardní variantu „Earth Version“. Plně vybavená výkonnější verze „Zero Gravity“ se všemi exotickými materiály a technologiemi pak bude stát až 317 milionů korun.

Reklama

Související témata:
Načítám