Hlavní obsah

Sedm míst a nízká spotřeba – Nový Nissan X-Trail pohání výhradně inovativní a úsporný hybrid

Foto: Nissan

Hlavními konkurenty čtvrté generace X-Trailu bude Subaru Forester a připravovaná Honda ZR-V. Ceny už sice známe, je však potřeba, aby je české zastoupení upřesnilo

Nissan už představil japonskou verzi čtvrté generace svého SUV-crossoveru X-Trail. A zatímco se australská a americká verze bude dodávat výhradně se spalovacími motory, japonská má naproti tomu používat elektrifikované pohonné jednotky. Hádáte správně – v Evropě to bude podobně.

Článek

První Nissan X-Trail byl představen před více než dvaceti lety. Od té doby první SUV značky urazilo dlouhou cestu a nedávno automobilka z japonské Jokohamy představila jeho čtvrtou generaci. V průběhu let se z klasického terénního SUV stal (alespoň na našem trhu) spíš crossover. Další změnu prodělá i nastávající generace, která se adaptuje na vlnu elektrifikace.

Technika

Foto: Nissan

Pod kapotou nového Nissanu X-Trail najdeme u nás v Evropě výhradně hybridní motorizace. Spalovací motor se však nebude starat o pohon jako takový

Plně elektrický X-Trail prozatím v plánu není, v Evropě i v domácím Japonsku se však bude nabízet výhradně ve dvou hybridních variantách, a to s pohonem pouze předních a všech čtyř kol. Jeho základem je 158koňový 1,5litrový přeplňovaný benzinový tříválec, ale nemusíte se bát, že by na X-Trail byl příliš slabý. On totiž kola pohánět nebude…

Hybridní systém e-Power, který jsme vyzkoušeli již v menším crossoveru Qashqai, je totiž primárně elektromobilem – kola roztáčí vždy pouze elektromotor. Obejde se však bez velké, těžké a drahé baterie, protože elektřinu generuje právě spalovací jednotka. Díky tomu máte kultivovanost jízdy elektromobilu bez komplikací s omezeným dojezdem a složitým nabíjením. Stačí prostě dolít nádrž jako u spalovacího auta.

Automobilka prozatím neuvedla podrobnější informace o výkonech a dynamických parametrech, víme však, že benzinový tříválec spolupracuje buďto s jedním elektromotorem pohánějícím přední nápravu (v Qashqai má výkon 190 koní a 330 Nm, což nejsou zanedbatelné hodnoty), nebo se dvěma elektromotory (Nissan slibuje tuto variantu i v sedmimístném uspořádání), které pohání všechna čtyři kola.

Stejně jako u čistě elektrických modelů a hybridního Qashqai e-Power, tak také v X-Trailu bude fungovat regenerativní brzdění (včetně ovládání pedálem akcelerátoru e-Pedal), snižující spotřebu benzinového generátoru a zároveň šetřící brzdy.

Design

Foto: Nissan

Největším rozdílem čtvrté generace X-Trailu oproti předchůdci je zejména přepracovaná přední část s vodorovně rozdělenými předními svítilnami, v ostatních ohledech jde spíš o designovou evoluci než revoluci

Z hlediska designu X-Trail nese poměrně typické designové znaky současných Nissanů a posouvá je zase o kus dál. Výrobce se přizpůsobil současným trendům a použil poměrně velkou přední masku chladiče, která je ohraničena stříbrným lemováním. Dalším výrazným prvkem jsou velké, horizontálně rozdělené přední svítilny, kde horní část plní zejména funkci denního svícení a ta spodní je určena zejména pro potkávací světla.

Nelze přehlédnout ani zatmavené „plovoucí“ A-sloupky, výrazně vypouklé blatníky nebo střešní linii zakončenou decentním spoilerem. K dispozici je celkem 12 barevných provedení a k tomu ještě 5 dvoubarevných variant. Nechybí ani speciální, offroadově orientovaná výbava „X“ nebo exkluzivní zakázková verze od firmy Autech s prémiovým čalouněním interiéru a možností individualizace.

Interiér

Interiéru dominuje hlavní displej informačně-zábavního systému o úhlopříčce 12,3 palce, stejnou úhlopříčkou disponuje kupodivu i digitální kaplička přístrojů, která na řidiče prosvítá skrz tříramenný volant. Kromě těchto „fyzických“ displejů však nový X-Trail nabízí také třetí, tentokrát průhledový displej o úhlopříčce 10 palců.

Nissan X-Trail bude k mání ve dvou variantách rozvržení interiéru – samozřejmostí je pětimístná verze (kde se Nissan chvástá největším zavazadlovým prostorem ve své třídě), chybět však nebude ani sedmimístná verze pro větší rodiny.

Samotný interiér pak nabízí různé možnosti jako prémiový audiosystém Bose specificky navržený pro typ X-Trail a celou řadu variant čalounění – klasickou černou látku, prémiovou hnědou kůži Nappa nebo například voděvzdornou Cell-Cloth.

Z palubního vybavení pak rozhodně stojí za zmínku Nissan Safety Assist 360, což je systém kamer, radarů a sonarů sledující okolí vozu v záběru celých 360 stupňů. Nechybí ani možnost částečně autonomní jízdy v rámci balíčku Nissan ProPILOT, což umožňuje autonomní brzdění, hlídání jízdy v pruzích nebo adaptivní tempomat.

Ceny? Na ty si musíme počkat

Nissan už stihl zveřejnit ceny, ale pouze pro domácí japonský trh: základní předokolka vychází na 3 198 800 jenů (v přepočtu přibližně 550 tisíc Kč), verze se dvěma elektromotory a pohonem všech kol přijde na 4 499 000 jenů (v přepočtu 765 000 korun).

S takovými částkami ale na českém trhu určitě nepočítejte. Na oficiální cením nového X-Trailu si ještě budeme muset nějaký ten měsíc počkat, ale jelikož víme, že by měl jít přímo proti Subaru Forester nebo Hondě CR-V, můžeme odhadnout cenovou hladinu kolem 900 tisíc až jednoho milionu korun. To vážně není málo peněz, ale odpovídá to dnešnímu trhu…

Jak se vám líbí nový Nissan X-Trail?
Je super!
20,6 %
Byl by super, až na ten hybrid
3,5 %
Byl by super, až na tu cenu
72,9 %
Není vůbec super
3 %
Celkem hlasovalo 170 čtenářů.

Reklama

Načítám