Hlavní obsah

Pořád má V12 a k němu manuál se „psí nohou“. Pagani představilo zbrusu nový model Utopia

Foto: Pagani

Pagani opět překvapuje: Automobilka představila novinku Utopia s poctivým V12 a manuální převodovkou

Už to tu patrně zaznělo, ale Horacio Pagani je jako da Vinci automobilového průmyslu. Sám se ostatně řídí jeho mantrou, že umění a věda mohou jít ruku v ruce, což se odráží na jeho automobilech. Po nabroušené Zondě a majestátním typu Huayra přichází během 30leté historie automobilky v pořadí teprve třetí model – Utopia.

Článek

Zonda, Huayra a nyní Utopia. Když nějaká automobilka během své existence představí pouze tři typy, je každému jasné, že jde buďto o velmi mladou značku, nebo o něco opravdu velmi exkluzivního – v tomto případě platí tak trochu obojí.

Foto: Pagani

Karoserie je z „karbonového vlákna té nejvyšší jakosti“, jak říká Pagani. Jde o evoluci materiálu kombinujícího karbon a titan (tzv. „karbotanium“). Auto váží jen 1 280 kg, titanový výfuk s keramickým povlakem má pouhých 6 kg

Horacia Paganiho poháněl jeho sen vyrobit dokonalé sportovní auto, tuto vášeň pak spojil se svojí dokonale nabroušenou tužkou, která uměla vytvářet obdivuhodné kombinace linek a křivek – ty se potom zhmotnily v realitu díky jeho bohatým zkušenostem a znalostem v oblasti výroby a zpracování karbonu.

Tak nějak se velmi stručně zrodila Zonda – která je už teď považována za legendu – a několik jejích dalších derivátů, podobně to bylo i s typem Huayra. Teď se představuje zbrusu nová Utopia, první z další řady dosud nejmodernějších vozů z Paganiho „ateliéru“, jak sám říká – označení továrna mu nikdy nešlo přes pusu.

Přímo se nabízí spojitost s knihou Utopie od anglického humanisty Thomase Mora – a název opravdu je inspirován dílem ze 16. století, které vypráví o fiktivním ostrově, na kterém se nachází dokonalý svět.

Foto: Pagani

Pagani Utopia pohání jeden z nejimpozantnějších motorů v automobilovém průmyslu – 6,0l V12 biturbo z dílen Mercedes-AMG. Díky naladění od Pagani teď dává výkon 864 koní v 6 000 otáčkách a zátah 1 100 Nm v rozmezí 2 800 až 5 900 otáček

Před Pagani Utopia tedy stojí velká očekávání, která bude muset naplnit – bude k tomu mít ty správné atributy? No, uprostřed je uložen (navzdory všem a všemu) 6,0l dvanáctiválec se dvěma turbodmychadly, který umí benzin proměnit ve výkon 864 koní, 1 100 Nm točivého momentu – a pochopitelně dechberoucí symfonii.

Mocnému dvanáctiválci pomáhá… vůbec nic. Pod kapotou tohoto krasavce nenajdeme žádné elektromotory a žádné ostatní „moderní zlepšováky“, jak by staromilci řekli. I přesto vyhovuje moderním emisním regulacím – dokonce i v tak ekologicky přísném státě, jako je třeba Kalifornie.

Foto: Pagani

Ano, vidíte dobře. Všimněte si, že manuální převodovka má uspořádání ve stylu „psí noha“, tedy s jedničkou doleva a k sobě. Výhodou je, že častěji používané kvalty jsou v řadě. V interiéru navzdory trendům nenajdeme žádný displej infotainmentu

Právě v tomto koutu Spojených států přirozeně žije část Paganiho klientů a není tajemstvím, že se zákazníky často konzultuje vývoj vozů – a Utopia není výjimkou. Třemi základními pilíři prý byly jednoduchost, lehkost a potěšení z jízdy.

Poslední z pilířů je patrně důvod, proč bude Utopii možné objednat si buďto s automatizovanou manuální převodovkou, která dle Paganiho umožňuje nejrychlejší možné řazení v branži, nebo druhou variantou, opět sedmistupňovou převodovkou, už ale přímo řazenou – jasně, jde o tu archaickou verzi se třemi pedály.

Foto: Pagani

Kovaná kola jsou nesmírně lehká a jejich turbínový tvar pomáhá odvádět teplo od brzd. Vpředu jsou 21palcové, vzadu najdeme dvaadvacítky. Karbon-keramické brzdy jsou jak jinak než zakázková výroba od firmy Brembo

Zajímavé je, že vzhledem k sedmi kvaltům se rozhodl Maestro Pagani uspořádat kulisu tak, že jednička se řadí doleva a k sobě, což je uspořádání známé jako „psí noha“. Podrobnější informace o této kulise najdete zde.

I přesto, že se Utopia nechává inspirovat sportovními vozy 50. a 60. let minulého století, klasickými skútry Vespa nebo italskou architekturou, je tu pořád patrný rukopis Zondy a Huayry.

Oproti nim má však Utopia poměrně jednoduché, skoro až minimalistické kontury, i tak ale její karoserie disponuje řadou působivých aerodynamických elementů, byť jsou teď subtilnější než dřív.

Utopia (alespoň tedy v této „originální“ verzi, nepochybně totiž přijdou další) vznikne ve striktně omezené sérii 99 kusů. Automobilka, tedy pardon, ateliér přitom nezveřejnil cenu nového modelu, ani kdy má začít samotná výroba.

Reklama

Načítám