Článek
Padesátá a šedesátá léta se nesla ve znamení rychlosti. Právě před těmi zhruba šesti až sedmi dekádami už začaly být závodní vozy drtivě rychlé a motory překvapivě výkonné, zatímco restrikce a bezpečnostní opatření byly stále ještě hudbou budoucnosti. To do motorsportu vnášelo auru nebezpečí a tajemna, díky čemuž toto období bývá často považováno za zlatou éru.
S legendárním DBR1 (v pozadí) Aston Martin zazářil v Le Mans v roce 1959, když zvítězil stylem 1–2. Vítězný vůz dokonce tehdy spolupilotoval jistý Carroll Shelby
Shodou okolností se v té samé době velmi dobře dařilo kategorii takzvaných sportovních vozů. Právě z tohoto období pochází jeden legendární a dnes nesmírně vzácný Aston Martin, typ DBR1, o jehož slávu se tehdy zasloužil mimo jiné muž, který v podstatě žil svůj sen.
Je tedy zcela pochopitelné, že automobilka z Gaydonu na tohle období ráda vzpomíná. Speciální divize soustředící se na zakázkové, exkluzivní či jinak výjimečné Astony Martin letos navíc slaví desáté narozeniny, a tak bylo rozhodnuto spojit „příjemné s užitečným“.
A tak přivítejme Aston Martin DBR22, duchovního nástupce legendárního DBR1. Ona návaznost na sportovní vůz z roku 1959, který triumfoval umístěním 1–2 ve slavném vytrvalostním klání Le Mans, je tu dost patrná. I přes jasné znaky moderního designového jazyka Aston Martinu tu totiž vidíme silnou inspiraci originálem.
Jen slunce, proudění vzduchu a řvoucí dvanáctiválcový motor. Tedy nic, co by člověk dělilo od nezapomenutelných zážitků
Jako první společný znak patrně zaujme absence střechy. Dalším poznávacím znamením jsou výrazné a klenuté blatníky, což je prvek zcela charakteristický pro sportovní vozy z 50. a 60. let. Kromě estetické funkce byly i praktické – při jízdě na ně bylo dobře vidět z místa řidiče, což pomáhalo při průjezdu zatáčkami nebo v napjatých soubojích, zejména hned po startu závodu.
Další inspiraci vidíme hned v přední masce, která působí o něco agresivnějším dojmem. Vedle masky jsou pak svítilny jako vystřižené ze supersportu Valkyrie a za předními koly vidíme výdechy opět evokující typ DBR1.
Slavný závodní veterán pak připomíná i křivka lemující horní hranu dveří nebo „hrby“ nacházející se hned za sedadly. Štíhlou zadní část potom zakončuje jednoduchá, natřikrát lomená linka zadních svítilen.
DBR22 je krásnou poctou originálnímu typu DBR1 a i přes jasný vliv moderního designu se hodně nechává inspirovat sportovním vozem z 50. let
Málem bychom zapomněli na to nejdůležitější – na pohon. Skeptiky můžeme ubezpečit, že tady byste elektřinu hledali nanejvýš v elektroinstalaci, ale pod kapotou duní plnotučný 5,2l dvakrát přeplňovaný dvanáctiválec, v tomto případě naladěný na výkon 705 koní a 750 Nm točivého momentu.
Jinými slovy – tento radikální roadster bude opravdová střela. Motor roztáčí přes značně upravený osmistupňový automat výhradně zadní kola a sprint z klidu na stokilometrovou rychlost zvládá DBR22 za fantastických 3,4 sekundy. Navzdory absenci střechy pak má tento retro sportovní vůz uhánět až malinko děsivých 317 km/h.
Aston Martin DBR22
Aston Martin DBR22
Aston Martin DBR22
Aston Martin DBR22
Aston Martin DBR22
Aston Martin DBR22
Aston Martin DBR22
Automobilka přiznává, že typ DBR22 opravdu bude umět „poškádlit“ lidské smysly, jak prohlásil ostatně Marek Reichmann, kreativní ředitel značky: „Řidiče od nezapomenutelného dvanáctiválcového vytí dělí pouze proud vzduchu,“ řekl. „Aston Martin DBR22 tedy bude velmi silným stimulantem lidských smyslů.“
Jinými slovy nám chtěl říct, že až se některý z desítky šťastlivců bude prohánět po německé dálnici nebo po závodním okruhu v rychlosti hodně přes 200 km/h v autě, které má řvoucí motor pod kapotou a žádnou střechu, měl by si na cestu přibalit jedny rezervní trenky. Nepadlo však ani slovo o tom, že by měly být součástí ceny 1,5 milionu liber (43,5 milionu Kč).